آرمیدگی عضلانی موجب کاهش استرس می‌شود

یکی از ساده‌ترین روش‌های کاهش استرس، آرمیدگی عضلانی است که حداقل باید ۱۰ تا ۱۲ روز انجام شود. قدرت این روش تا حدی است که تا یک ساعت بعد از آن نباید فعالیت‌هایی مانند رانندگی و کار با ابزارهای دقیق را انجام داد.


امیرمحمد شهسوارانی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های حوزه سلامت روان پیشگیری و درمان مسائل روانی-اجتماعی است، اظهار داشت:‌ مهم‌ترین عامل به وجود آمدن مسائل روانی-اجتماعی استرس‌های موجود در زندگی و افزایش بار عصبی ناشی از آن است.

وی افزود: افزایش استرس که به دلیل فشارهای اقتصادی و مشکلات شغلی و خانوادگی ایجاد می‌شود به طور مستقیم از طریق شبکه غدد لنفاوی یا دستگاه اعصاب سمپاتیک در بدن تأثیر می‌گذارد تا جایی که می‌تواند موجب تضعیف و یا از کار افتادن سیستم ایمنی بدن شود.

این متخصص حوزه بهداشت روان ادامه داد: یکی از ساده‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌های کاهش استرس و بیماری‌های روان-تنی روش‌های آرمیدگی است. در این روش‌ها تلاش می‌شود تا افراد با کمک فنون ساده آرمیدگی-عضلانی به کاهش تحریک اعصاب سمپاتیک و درنتیجه کاهش تأثیرات منفی استرس در بدن نائل شوند.

شهسوارانی گفت: یکی از روش‌های آرمیدگی عضلانی به طور معمول از اندام‌های انتهایی بدن به ویژه حرکات انقباضی دست‌ها به صورت سلسله مراتبی آغاز می‌شود و سپس این وضعیت تا پاها ادامه می‌یابد.

وی افزود: با منقبض کردن عضلات و سپس رهاسازی آنها طبق زمان‌بندی و گام‌های مشخص می‌توان به راحتی به آرامش دست یافت.

این روان‌شناس اظهار داشت: روش‌های آرمیدگی عضلانی به طور معمول برای رسیدن به حداکثر نتیجه مطلوب به 10 تا 12 روز نیاز دارد. قدرت این روش‌ها تا حدی است که از افراد خواسته می‌شود بعد از تمرینات آرمیدگی عضلانی تا یک ساعت از انجام کارهایی که مستلزم دقت و ظرافت بالا مانند خلبانی، رانندگی، کار با ابزارهای دقیق، آزمایشگاه‌های مواد شیمیایی و فعالیت کار در خطوط ماشین‌آلات سنگین خودداری نمایند.

وی افزود: برای به دست آوردن بهترین نتیجه ممکن از تمرینات آرمیدگی عضلانی بهتر است به متخصصین حوزه بهداشت روان مراجعه شود.

این متخصص حوزه بهداشت روان خاطرنشان کرد: آرمیدگی عضلانی تأثیرات خود را بر کاهش اختلالات روانی، استرس، مشکلات جسمانی و آسیب‌ها و تباهی سیستم اعصاب مرکزی در پژوهش‌های بسیاری نشان داده است، بنابر این می‌توان از این روش در کاهش استرس استفاده کرد.

انتهای پیام/