رییس اداره مشاوره تربیتی اداره‌کل آموزش ‌و پرورش خوزستان گفت:‌ هرسال از سوی وزارت آموزش‌ و پرورش یک شعار جهت بهبود سطح بهداشت روانی دانش‌آموزان انتخاب می‌شود؛ امسال نیز شعار این وزارت "افزایش کیفیت و معنابخشی به زندگی دانش‌آموزان و با عنوان زندگی با یک اسکیزوفرن" انتخاب ‌شده است.
پروین کاوه با بیان این که 24 تا 30 مهرماه هر سال، در تقویم آموزش و پرورش با عنوان هفته بهداشت روانی نام‌ گرفته است، اظهار کرد: در هفته بهداشت روانی سال جاری، عوامل  ایجاد و همچنین شیوه‌‌های پیشگیری از بیماری اسکیزوفرنی به معلمان و مشاوران آموزش داده می‌شود.
 وی افزود: فرد اسکیزوفرن، دارای اختلال زیستی و وراثتی است؛ در صورتی‌ که شخصی به لحاظ وراثتی مستعد ابتلا به این بیماری باشد، با کنترل وضعیت اجتماعی فرد می‌توان از ابتلای وی به بیماری پیش‌گیری کرد و یا این که از تشدید بیماری توسط عوامل روانی-اجتماعی جلوگیری نمود.
 
رییس اداره مشاوره تربیتی آموزش ‌و پرورش خوزستان تصریح کرد: در راستای شعار امسال هفته بهداشت روانی وزارت آموزش و پرورش؛ همایش "عوامل روانی، زیستی، اجتماعی در اسکیزوفرنی و ‌اعتیاد مدرن" جهت شناخت اصولی این بیماری ویژه مربیان آموزش ‌و پرورش، صبح امروز (27 مهرماه) در اهواز برگزار شد.
 وی گفت:‌ به نظر می‌رسد امسال وزارت آموزش‌ و پرورش به منظور شناخت بهتر و درست‌تر این قشر از افراد بیمار و همچنین عوامل روانی- اجتماعی مسبب این بیماری در سطح جامعه، شعار امسال خود را به بیماری اسکیزوفرنی اختصاص داده است.
 کاوه در ادامه از برگزاری همایش‌ها و نشست‌های ویژه هفته بهداشت روانی در سایر شهرستان‌های خوزستان خبر داد و عنوان کرد: همایش بررسی روش‌های پیش‌گیری و شناسایی اسکیزوفرنی، همایش ارتقا زندگی سلامت بهداشت روان و نمایشگاه نقاشی دانش‌آموزی زندگی با یک اسکیزوفرن، از برنامه‌هایی است که در سایر شهرستان‌ها برگزار می‌شود. همچنین در این هفته مشاوران آموزش ‌و پرورش با مراکز بهداشتی درمانی و مراکز نیروی انتظامی نشست مشترکی را به‌ منظور بهبود سطح روابط و شناخت وظایف هر حوزه برگزار کردند.
 وی گفت: علاوه بر آموزش شیوه‌های پیش‌گیری و عوامل ایجادکننده اسکیزوفرنی در این هفته، در ماه‌های آینده نیز در مدارس استان آزمون سنجش سلامت روان جهت پیش‌گیری از عوامل خطرزای پیش روی دانش‌آموزان و شناخت اختلالات روانی احتمالی آن‌ها در مدارس استان برگزار می‌شود.
 رییس اداره مشاوره تربیتی اداره‌کل آموزش ‌و پرورش خوزستان با بیان این‌ که سایر روزهای هفته بهداشت روانی نیز تحت عناوین جداگانه‌ای نام‌گذاری شده‌اند، افزود:‌  "خدمات مشاوره و بهبود کیفیت زندگی"، "خدمات مشاوره و ارتقا شبکه حمایتی خانواده"، "خدمات مشاوره، اهمیت جایگاه مشاوره و خدمات مراکز روان‌شناختی"، "خدمات مشاوره و آموزش مهارت‌های زندگی"، "خدمات‌ مشاوره و توانمندسازی روانی اجتماعی دانش‌آموزان" و "خدمات مشاوره و پیش‌گیری از رفتارهای پرخطر" عناوین روزهای این هفته هستند.
 به گزارش ایسنا؛ اسکیزوفرنی یکی از بیماری‌های روانی بسیار خطرناک بوده که از زمان‌های قدیم نیز گزارش‌هایی در رابطه با بروز این بیماری در افراد داده شده است. درمان این بیماری به سادگی دیگر بیماری‌ها نیست و همچنین طول درمان آن نیز زیاد است.
 این بیماری با علایمی مانند در خود فرورفتگی یا اوتیسم، دوگانگی در تفکر و تصمیم‌گیری، کم شدن یا نبودن عواطف و احساسات،‌ اختلال در تفکر فرد و اشکال در ارتباط بین تداعی‌های ذهنی شناخته می شود.