دکتر امیرمحمد شهسوارانی روانشناس در گفت‌وگو با فارس تشریح کرد
اختلالات اضطرابی بزرگسالان/ افراد مضطرب نمی‌توانند آرام بنشینند

یک روانشناس با بیان اینکه افراد مضطرب نمی‌توانند آرام بنشینند، گفت: وسواس،‌ اضطراب اجتماعی،‌ کندن پوست‌ و مو،‌ استرس پس از سانحه، سازگاری و وحشت‌زدگی جزء اختلالات اضطرابی بزرگسالان است.

خبرگزاری فارس: اختلالات اضطرابی بزرگسالان/ افراد مضطرب نمی‌توانند آرام بنشینند

امیرمحمد شهسوارانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت‌و‌درمان خبرگزاری فارس، در پاسخ به سوال یکی از شهروندان درباره اضطراب، اظهار داشت: بخش عمده‌ای از زندگی در دنیای امروزی عجین و آمیخته با مسائل و مشکلات مرتبط با استرس و اضطراب است.

وی افزود: اضطراب حالت طبیعی در انسان است که در زندگی روزمره همه افراد دچار آن می‌شوند می‌توان اضطراب را تشویشی، فراگیر ناخوشایند و مبهم دانست که اغلب دستگاه اعصاب خودکار را درگیر کرده و با علائمی نظیر سردرد، عرق کردن به ویژه کف دست و کف پا، تپش قلب، سرگیجه،‌احساس تنگی در قفسه سینه و ناراحتی‌های مختصر گوارشی همراه است.

این متخصص حوزه بهداشت روان ادامه داد: اضطراب به احساس بی‌قراری منجر می‌شود در این حالت فرد مدت طولانی نمی‌تواند به صورت آرام جایی بنشید یا بایستد و ناچار به تحرک یا تکان دادن دست یا پا است. اضطراب به طور معمول در پاسخ به تهدید یا احساس خطری پیدا می‌شود که منبع آن نامعلوم، درونی و مبهم است یا از تعارض منشاء گرفته است.

وی افزود: مشکلات اضطرابی اغلب همراه با مشکلات خلقی، اختلالات بدنی، سوء مصرف مواد و وابستگی به الکل همراه هستند.

شهسوارانی گفت: مشکلاتی چون اضطراب جدایی و خاموشی انتخابی در کودکان ریشه‌های اولیه اضطراب در سنین پایین هستند که در بزرگسالی به صورت ناتوانی فرد در برقراری رابطه سالم و ایمن با همسر و فرزندانش نمود پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: اختلالات اضطرابی بزرگسالی شامل مواردی چون هراس‌ها (مثل ترس از ارتفاع) اضطراب اجتماعی، هراس‌ از مکان‌های بسته مشکلات وحشت‌زدگی، آگورا فوبیا، مسائل وسواس فکری و عملی،‌ اختلالات بدشکلی بدنی (به ویژه در افرادی که به جراحی‌های زیبایی روی می‌آورند) اختلالات احتکار کردن، اختلالات کندن مو (تریکوتیلومانیا) اختلال کندن پوست و مسائلی چون اختلال ناشی از استرس‌های شدید (PTSD) و اختلالات سازگاری می‌شود.

وی افزود: درمان‌های مشکلات اضطرابی بستگی کاملی به علت به وجود آمدن آن، منابع فردی و توانمندی‌های شخص در مقابله با مسایل به وجود آمده دارد و نیز شدت واکنش اضطرابی در افراد مختلف متفاوت است.

این روانشناس اظهار داشت: به طور عمده در صورتی که شدت مشکلات اضطرابی بیش از حد تحمل فرد باشد دارو درمانی برای کمک به فرد در کنترل علایم بدنی و غلبه بر احساس اضطراب لازم است در کنار آن از روش‌های مختلف روان درمانی برای کاهش و محدودسازی مسایل اضطرابی استفاده می‌شود.

شهسوارانی ادامه داد: بهترین راه برای مقابله با مسائل و مشکلات اضطرابی کاهش عوامل استرس‌زا در محیط‌های شغلی و محیط‌های تحصیلی و همچنین عمل به آموزه‌های اخلاقی و رفتاری اسلامی است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به موارد فوق به نظر می‌رسد بتوان با تلفیق آموزه‌های فرهنگ اسلامی، ایرانی با الگوهای مهارت‌های زندگی و آموزش آن در سطح سازمان‌ها و خانواده‌ها به کاهش معقولی از استرس‌ و اضطراب رسید.

شهروندان ایرانی از هر جای ایران می‌توانند سؤالات مورد نظر خود را درباره مسائل مرتبط با سلامت جسم، روان،‌ بیمارهای واگیر و غیر واگیر، راه‌های پیشگیری و درمان آنها طی تماس با شماره تلفن 02188911667 یا ایمیل moshaversalamat@farsna.net مطرح کنند.

انتهای پیام/