📝بیست وسومین جلسه حضوری گروه یارمهربان (مشاوره ی دوره همی) در شهرستان ایذه
23 مهر95
☑️موضوع : مدیریت خشم
✅رهبرگروه:  طهماسبی..آفریدون
تعداد:70نفربازخورد دهندگان⬇️⬇️⬇️⬇️

1⃣خانم موسوی: سلام ..من جلسه امروزو خیلی دوست داشتم تا قبل جلسه فکر می کردم که
خشم واعصبانیت یکی هست واینکه فک میکردم
همیشه این خشمو رو فرو برد تا کسی از
من دلخور نشه که نه به خودم آسیب بزنم نه
به کسایی دیگه ولی الان که فکر می کنم نباید خشمو نگه داری تو خودت باید این خشم رو بروز بدی رفتاری که در پاسخ به این خشم انجام میدی به انتخاب خودت یه رفتار درست باشه واینکه از این به بعد بیشتر رو انتظارات زندگی فک می کنم میشینم فک می کنم چه انتظارات بیجایی از زندگی ودیگران دارم که باعث میشه من خشمگین شم سعی می کنم اونا انتظارات بیجا رو حذف کنم تا بتونم این خشم خودمو بهتر کنترل کنم..در آخر استاد ازتون بخاطر این دورهمی تشکر می کنم وبابت امروز خسته نباشین
2⃣ مسعودخلیلی: سلام.جلسه امروز که در مورد مدیریت خشم بود بسیار جلسه خوب و پرمحتوایی بود که توضیحات تخصصی استاد آفریدون و مثال های اعضا از زندگی خودشون جلسه رو پر بارتر کرده بود.از مهمترین نکات جلسه هم شبیه نبودن به کلاس های درس از لحاظ کسل کننده و یک نواخت بودن جلسه بود که با شوخ طبعی و تحرک استاد آفریدون بسیار جالب شوه بود.باتشکر از استاد آفریدون و خانوم طهماسبی نمره 100 🌹
3⃣ نسیم نوروزی: با عرض سلام
جلسه امروز هم مثل جلسه های،قبل خیلی خووب اموزنده بود،و ممنونم از  مشارکت دوستان ک نکات  مفیدی رو ارائه کرردن .به شخصه واقعا امروز یادگرفتم چطور برخورد کنم مواقعی،ک عصبانی هسستم الانم خیلی دوستدارم عصبانی بشم ببینم چطور عمل میکنم😂
واقعا از،صمیم قلبم تشکر میکنم از استاد،افریدون و خانم طهماسبی
4⃣باندری: باعرض سلام وخسته نباشی خدمت دوستان جلسه خوبی بود. برداشت واستفاده ای کع من از این جلسه داشتم سع مورد کلی بود . . یک اینکه خشم به خودی خود یه هیجان و یع چیز طبیعیه ولی عصبانیت درواقع رفتار ماست  چیزی که بطور انتخابی اون رو انجام می دهیم درواقع میتونیم بگین عصبانیت فرزند خشمه. .. مورد دوم اینکه باس با استفاده از مدیریت خشم میتونین عملکرد درستی رو درمقابل محرک ازار دهنده داشته باشیم که اساس این مدیریت هم زمان دادن واستفاده از روش خلاق است. ومورد سوم هم استفاده از مذاکره مستقیم جهت حل مسائل و اگر هم مذاکره مستقیم جواب نداد ما باید واسطه ها وپل های بین محرک و ما که پاسخ دهنده ایم رو حذف کنیم . نمره  85رو میدم به جلسع....اگه همه روتایم درجلسه حضور پیدا کنیم واکثریت مشارکت داشته باشیم در بحث ها میتونیم تجربیات زیادی کسب کنیم ....از مدیریت استاد افریدون و سخنان استاد طهماسبی بسیار استفاده کردم 🌹🌹🌹..ممنونم
5⃣آقای سلحشور: سلام ب خانواده دورهمی، خیلی خوشحالم که امروز هم تونستم به علم روانشناسی خودم مطالب خیلی مفیدی اضافه کنم، جلسه امروز درمورد خشم و مدیریت اون بود، امروز نقش مشارکت بچه ها در بحث واقعا واسه اولین بار بیشترین تآثیر و در بیان مطالب از طرف اساتید داشت و مثالهای واقعی ک برای بچه‌ها در زندگیشون اتفاق افتاده بود خیلی خیلی به باز شدن بحث و تفهیم بیشتر کمک کرد، بازم مثل هر هفته تسلط قوی دوست گلم استاد آفریدون و خانم طهماسبی هم مزید بر علت شده بود، من نمره 98رو میدم و اون دونمره هم بخاطر بعضی شلوغی ها و بی نظمی هاست که مطمئنم هفته های بعد از بین میرن
6⃣خانم عباسی: باسلام وتشکر از اقای افریدون و سرکارخانوم طهماسبی جلسه امروز مث همیشه عالی بود و بنظر من حتی از جلسات قبل هم عالی تر و پربارتربود البته برای شخص منکه اینجوربود واقعا تونستم تموم حرفای بزرگان و همچنین مثالای دوستای گلم ک واقعا تاثیرگذاربود رو تاعمقشون فکرکنم و استفاده کنم منم تک تک مثالایی رو ک میزدن با تموم وجود حسشون میکردم و با تک تکشون رابطه برقرارکردم و جواب گرفتم چدن برا خودمم ب عینه اتفاق افتاده بود حرفای زیادی داشتم براگفتن اما مجالش نبود و سعی کردم بیشتر از تجربه دوستان استفاده کنم واقعا بحث عالی بود و بنظرم یک جلسه کفایت نمیکنه این موضوع نیاز ب جلسات بیشتری داره چون بنظرم خیلی داره تاثیرش نشون داده میشه همینکه دوستان مشارکت کردند یعنی با موضوع تونستن رابطه برقرار کنن چون دیدم ک حرف برا گفتن زیاد بود..من اینجور برداشت کردم ک خشم یک احساس و یک هیجان درونی هستش ک توی وجود تک تک همه ماها وجود داره حالا یکی بیشتر ازش استفاده میکنه یکی کمتر و اون احساس و هیجان ک ب خشم ازش نام برده میشه وقتی توی رفتار شخص بروز داده میشه اسمش میشه عصبانیت ک اگ نشون داده بشه یعنی خشمت بیرون ریخته شده اما اگ بیرون نریزیم یعنی فروخوردن خشم درسته باعث میشه ک اطرافیان ناراحت نشن اما خودمون از درون خورده میشیم من خودم ب شخصه تا جایی ک یاد دارم همیشه رفتار احمقانمو انجام میدادم یعنی اینکه خشممو میخوردم و از درون خودخوری میکنم اما الان با توجه ب صحبت های استادای گلم و دوستان عزیز ب این نتیجه رسیدم ک باید بصورت خلاقانه خشممو بیرون بریزم ک باعث داغون شدن خودم نشم و همچنین باعث ناراحتی دیگران هم نشم ک هم خودمو اروم کنم هم بااحترام ب دیگران بفهمونم ک منم متوجه همه چیز میشم..درکل بحث عالی بود ازهمه تشکرمیکنم فقط امیدوارم مدیریت زمانی یکم بهتر باشه چون واقعا من دوس داشتم تااخرجلسه باشم اما بخاطر برنامه ریزیا ک گفته شد تا 5 همون اندازه برنامه ریختیم امیدواریم جلسات بعد زمانو تو دستمون بگیریم.. ونمره جلسه هم از نظر من 100🌹🌹7⃣خانم مرادی: خسته نباشی دکتربیش فعال به خاطرجلسه فعال و پرمخاطب و پرگفتگوی امروز .قابل تحسین است کارتون وتشکرازدوست عزیزم خانم طهماسبی گل وشرکت کنندگان پرانگیزه که احساس میکردم پرپر میزنن برای بیشتردانستن .مستمعینی که صاحب سخن راواقعا برسرذوق می اوردند.درود درود🌹8⃣خانم احمدی: سلام به همه دوستان🌸 جلسه 23 مشاوره دورهمی با موضوع مدیریت خشم😡                   
1⃣نظر من:
◀️ شروع جلسه با بیانات زیبا و مفید خانم طهماسبی عالی بود، به نظر من جلساتی که ابتدا با مقدمه ای از موضوع مدنظر شروع بشه مفیدتر واقع میشه و باعث میشه جلسه بهتر هدایت بشه، اگر در پایان جلسه بعد از مشارکت ها یک جمع بندی کلی درباره مدیریت خشم صورت میگرفت عالی تر میشد. گرچه استاد آفریدون خودشون هم متذکر شدن که مدیریت خشم به جلسات بیشتری نیازمند هست.  جلسه گرم و دوستانه بود در کل برای من بازدهی خوبی داشت✅.
2⃣نمره:
◀️من به خود شما
(استاد آفریدون) نمره 💯 رو میدم به دلیل گردانندگی عالیتون
(دلیل: بعد از بیان هر قسمت از بحث توسط ارائه دهند ها، شما تکمیل کننده و باعث ایجاد هیجان و زنده نگه داشتن گروه میشوید)✅.                          ◀️نمره به خانم طهماسبی مثل همیشه 💯✅.                     
3⃣نمره به جلسه:
◀️نمره جلسه 90✅.
4⃣تشکرات:
◀️از آقای خواجوی بابت گل های زیباییشون💐 تشکر میکنم و واسشون آرزوی سلامتی و پیشرفت در کار و زندگی رو دارم. ان شاءلله محبتهاشون رو جبران کنیم و از خانم مرادی بابت مشارکت و راهکارهای مفیدشون بی نهایت ممنونم.
5⃣انتقاد:
❌انتقاد من از جلسات نیست انتقاد من از گروه واتساپ دورهمی هست اگر دوستان لطف کنن و مطالبی که فقط مربوط به جلسه میشه رو بذارن عالی میشه؛ تعداد پیامهای که در گروه فرستاده میشه خیلی زیاد و بی محتوا؛ بی محتوا از لحاظ اینکه با اهداف گروه تناقض دارن و مانع دیدن پیامهای اصلی در گروه میشد❌
◀️در نهایت از استاد آفریدون و خانم طهماسبی سپاس فراوان دارم  🙏🏼🙏🏼🙏🏼که وقتشون رو در اختیار ما قرار میدهند.
 ✅امیدوارم همگی شاهد پیشرفت های چشمگیر و روز به روز  در گروه مشاوره دوره همی باشیم.                               
🌸مه زاد احمدی🌸.

9⃣آقای خواجوی: سلام با تشکر از آقای آفریدون عزیز و سرکار خانم طهماسبی (گلاسر) و تک تک اعضا بخاطر حضورشون،جلسه امروز مانند تمام جلسات قبلی عالی بود من که کلی استفاده کردم .همونطوری که دکتر آفریدون فرمودند هر انسان نرمالی در روز چند بار خشمگین میشه خوبه که من تقریبا متوجه شدم در چنین مواقعی خشمم را چگونه مدیریت کنم.قبل از اینکه تبدیل به رفتار عصبی بشه.از مشارکت و تبادل تجربه همه دوستان تشکر میکنم.من نمره ۹۵ میدم.
🔟خانم زهره احمدی: بنام عشق الهی...جلسه ی امروز درمورد مدیریت خشم بود ک ب همطن عنوان فیلمی پیشنهاد شد ک حتما ببینیم و متاسفانه موفق نشدم این فیلم رو ببینم هرچند ک مشتاق دیدن بودم..
جلسه ی امروز توسط سرکار خانم طهماسبی شروع شد ک از بدو شروع جلسه ب تجزیه و تحلیل کلمه ی خشم پرداختند..
ایشان خشم را خارج شدن ازکنترل شخص، تا بتونه کنترل شخص دیگری رو ب دست بگیره ک درنتیجه با این کار صدماتی هم ب خود و هم ب شخص مذکور وارد میکنه...
خشم یکی از س نوع هیجان منفی ب شمار می رود ک در زندگی ما همه روزه با اون سروکار داریم و ب گفته ی آقای آفریدون هرشخص معمولی در طول روز بین 10/20/30بار خشمگین میشه!!!!!
بنا ب گفته ی خانم طهماسبی هیجانات منفی در زندگی ما ب س دسته تقسیم میشوند
1_اضطراب= ک ناراختی و عدم رضایت از زندگی میباشد ک شخص درحالت ناراحتی و نگرانی بسر میبرد
2_افسردگی= نیاز ب محبت و توجه
3_خشم= نامطلوبترین نوع هیجان میباشد
با از دست دادن کنترل شخص و بزور متوسل شدن برای بدست گرفتن کنترل شخص مقابل ،میتواند صدماتی هم ب خود و هم ب شخص مقابل وارد کند.با این س نوع هیجان منفی تمام شادی زندگی و لذت بردن از زیبایی های آن را بهمراه دارد..
بنا ب نظر خانم طهماسبی خشم مخرب تمام روحیات و جوانب مثبت زندگیست و خشم پدیده ایست با چهره ی زشت..
درحالت خشم ما ناخواسته دست ب تخریب خود و دیگرون میزنیم ک صدمات جبران ناپذیری دارد..
انسان موجودی انتخابگر است و رفتار خورد را درهرصورت انتخاب میکند و زمانی رفتار خشم و عصبانی شدن را انتخاب میکند ک دچار یک نوع خلاء یا ارضا نشدن نیازش میباشد...
ناکامی در بعضی انسانها بصورت خشم بروز میدهد و هدف این چنین افراد در بروز خشم همان رفع ناکامیست..
وقتی این دو دوست یا زن و شوهر مشگلی پیش می آید و یکی از آنها ب علت ناکامی،خشمگین میشود و ب جای اینک بامذاکره و حرف زدن رفع کدورت بشه،خشم را انتخاب میکنند ک تخریب شخصیت هر دورا دربرمیگیرد..دربسیاری موارد این انتخاب خشم در رفتارشان آگاهانه است و پاسخ طبیعی ب موقعیتهایی است ک در زندگی ما پیش میاد...
درادامه دوستی ب تحلیل فیلم مدیریت خشم پرداخت ک با توجه ب گفته های ایشان ،نظرمن درمورد فیلم اینگونه س...قهرمان فیلم شخصیست ک درمراحل زندگی در هرزمینه ای ک مورد انتقاد قرار میگیرد یا حقی از او سلب میشود سکوت کرده و جرات دفاع از خورد را ندارد ک در این راستا دچار مشگلاتی میشود..
زندگی او ب چالش کشیده میشود ک با مداخله ی مشاور و روانپزشک ؛ایشان راب عکس العمل مناسب و بجا تحریک میکند ک با مقاومت قهرمان فیلم روبرو میشود..
ب نظر من این شخص بعد از گذروندن دوران کودکی و سرکوب احساسات و جلوگیری از بروز عکس العمل مناسب در موقعیتهای مختلف زندگی،اعتماد ب نفسش پایین اومد و جرات و شجاعت لازم برای دفا از خود را نداشت..
این گونه افراد ب مرور زمان ب خاطرکاستی ها و سرزنش هایی ک در زندگی داشته دچار احساساتی همچو کینه و نفرت از دیگران و اطرافیان خود میشود و درنهایت برای گرفتن انتقام از کمبودهای خود در زندگی دست ب رفتارهای ناهنجار در زندگی خود با افراد مختلف میشوند....
در ادامه صحبتهای خانم طهماسبی،جناب آفریدون اظهار داشتن ک برای اینک بخواهیم روی رفتار خودمون تمرکز کنیم باید 3 مبحث رو مد نظر بگیریم...
1_احساس
2_افکار
3_رفتار

افکار یعنی فکر مثبت یا فکر منفی
یا فکر سالم یا فکر ناسالم

احساس میتونه مثبت و منفی باشع

و رفتارمون سالم یا ناسالم

خشم مانند احساسات ناراحتی و غمگین شدن یا خوشحالی یک نوع حالته ک در انسان ایجاد میشود و وقتی شدت پیدا میکند ب اصطلاح فرد خشمگین میشود...
بنا ب گفته ی ایشون اگر بخوایم درمیان تمام احساساتی ک در بشر وجود دارد ،اصیلترین آنها (خشم) میباشد...
ما انسانها بر اساس باورهامون یا انتظارامون ک در زندگی نسبت ب دیگرون یا خودمون داریم ،یک توقعاتی برامون درست میشه ک درصورت برآورده نشدن اون توقعات ،نیازهامون درچار خلاء شده و هیجان منفی درما ب شکل خشم پدید میاد...
خشم سرچشمه از انتظاره...انتظار از خودم ..انتظار از دیگرون...انتظار از زمونه و روزگار...
هرگاه ک خشمگین شدیم با نگاهی ب خویش درمیابیم ک یک باور اشتباه درخودمون پرورش دادیم ک یک انتظار درآن وجود داشت و عدم برآورده شدن آن انتظار=خشم
دوستان حاضر درجلسه درمورد مدیریت خشم خودشون در زندگی نکاتی بیان کردن ک راهنمای مناسبی برای درک و فهمموضوع بود...
درختم کلام برای مدیریت خشم بهتر است از دونوع رفتاری ک در جلسات قبل معرفی شدن استفاده کنیم، رفتار احمقانه و خلاقانه...
طبیعیست ک خلاقانه میتواند مدیریت خشم رو درما ب بهترین نحو نشان بده ...
احمقانه میتونه عکس العمل شخص رو در بروز خشم ،ب بدترین شکل نشان بده و عواقب بدتری داره...در آخر کلام گوشه ای از صحبتهای این دو بزرگوار رو ی بار دیگ باهم میشنویم...با تشکر
1⃣1⃣آقای محمدی:     با نام و یاد آرام کننده دلها

اساتید باوقار ، ناقل علم در هر زمانند
خصوصاً آن دو که راس گروه مهربانند
خییر یعنی طهماسبی و آفریدون
که هر دونعمتند در چرخ گــردون

با ســـــلام و دعای خیـــر

موضوع جلسه امروز واقعا یک انتخاب جالب و فوق العاده ای بود. همانطور  که استاد آفریدون فرمودند خشم برای هر شخصی در روز حدود ۱۰ تا ۳۰ بار  رخ می دهد که این در واقع یک ناخودآگاه است و باید آگاهانه کنترل شود.
خشم یک هیجان خدادادی وطبیعی است. خواه ناخواه برای هر انسانی مثل تمام هیجان های دیگر (خوشحالی و ...)هیجان خشم هم پیش می آید .هیجان هایی که با اتفاقات و رخدادهایی که به وسیله ی انسان و...به وجود می آید.تفاوتی که این هیجان را از بقیه جدا میکند،عکس العملی است که ممکن است به یک رفتار خشن  و عصبانیت بینجامد وموجب ناراحتی و کدورت شود.قبل از اینکه بخواهیم روش های مدیریت خشم را بیاموزیم باید نوع خشم را تشخیص بدهیم و با توجه به نوع آن مدیریت کنیم.

فرونشاندن: کسی که مدام خشم خود را سرکوب می کند، ممکن است با کوچکترین جرقه منفجر شود.

بیرون ریختن و منفجر شدن: خشم بدون هیچ کنترلی ابراز میشود و احتمال حملات جسمی و لفظی وجود دارد،که نهایتا فرد پشیمان میشود.

کنترل یا مهار کردن: شخص میزان خشم خود را میداند و به جای منفجر شدن از روش های خلاقانه ی خود آن را کنترل و به شکل صحیح ابراز میکند.
راه های کنترل خشم به نوع خشم و شخص بستگی دارد.
که دوستان امروز چندتا از روش های خلاقانه ای که تجربه داشتند را بیان کردند.
➖➖➖➖➖➖
نتیجه کنترل و عدم کنترل خشم:

خشم
⬇️
- تشخیص علت خشم 
- انتخاب یک روش درست و خلاقانه جهت ابراز 
⬇️
-عصبانی نشدن
-افسرده نشدن
-حملات جسمی و لفظی رخ نمی دهد
➖➖➖➖➖➖
خشم 
⬇️
-عدم شناخت علت خشم
-سرکوب کردن خشم
-انتخاب یک روش احمقانه
⬇️
-عصبانی شدن
- افسرده شدن
- نبایدهایی که پیش می آید.
-احتمال حملات جسمی و لفظی
➖➖➖➖➖
اساتید :  100
موضوع: 100
مکان :     90
مشارکت: 90
حضور به موقع: 80
          SM14

2⃣1⃣ سمیرانادری: به نام آفریدگار دانا،باسلام خدمت اساتید محترم ودوستان عزیز،جلسه دیروز واقعا خیلی بمن کمک کرد جواب خیلی ازسوالاتم ورفتارا رو گرفتم با اینکه جلسه دومی بود که تو این دورهمی شرکت داشتم اما واقعا عالی بود مشارکت دوستان توضیحات استاد باعث کامل شدن بحث میشد با اینکه یک جلسه کمه برا شناخت وکنترل خشم اما راهکارهایی که اراره شد رو اگه با خلاقیت خودمون فکر بیشتر بکار بگیریم مطمئنن دیگه نه تنها دیگران رو آزار نمیدیم بلکه از درون هم خودمون رو نابود نمیکنیم من به این جلسه نمره 100میدم 🌹
3⃣1⃣ مینابداغی: سلام عرض میکنم خدمت همه ی دوستان وهمچنین استاد آفریدون عزیز وخانم طهماسبی عزیز..جلسه ی امروز یعنی بگم عالی بود اغراق نکردم خیلی خیلی مطالب جدیدی من یاد گرفتم وهمچنین از تجارب لیلای عزیز استفاده کردیم وهمچنین از دوستمون اقای بندری..فضاهم واقعا عالی بود وهمه ی دوستان تونستیم مشارکت داشته باشیم..از هرنظر عالی بود ونمره ی 100میدم..باتشکررر مینا بداغی🌹🌷