تحقق زندگی زناشویی سرشار از خوشبختی امکان پذیر نیست.

یکی از فانتزی های فرهنگی دوران ما جستن شریک کامل زندگی مان و برقراری رابطه ای کاملا صمیمی و به لحاظ جنسی ارضا کننده با نیمه دیگرمان هست. وظیفه روانکاوی این است که به صدای بلند فریاد زند برقراری رابطه هماهنگ از اساس ناممکن است.

مردانگی و زنانگی معرف دو ساختار نامکمل اند. چیزی به نام رابطه جنسی رضایت بخش محال است. ما هرگز به آن چیزی که در دیگری می جوییم نمی رسیم، و میلمان ارضا نمی شود. ما هرگز یکی نمی شویم.


این سخن لکان گرچه در بدو امر مایوس کننده و رخوت زاست اما به رغم آن، باطنی رخوت زدا و امید آفرین دارد.

سرخوردگی زمانی پدید می آید که دو طرف رابطه، پس از وصال درمی یابند که وضع موجود چقدر از آنچه در ذهن خویش می انگاشتند، دور است. چنین وضعیتی به شدت بحران زاست. به ویژه اگر هر یک از دو سوی رابطه، با مکانیسم فرافکنی، دیگری را مسئول این وضعیت بداند. در حالیکه هیچیک از دو طرف مقصر نیستند و این سرنوشت محتوم آدمی است.

تامل در این امر می تواند مانع از فروپاشی رابطه یا برقراری رابطه فرازناشویی شود. آگاهی به این امر می تواند سراب بهشت بودن زمین را بر باد دهد و کمک کند آدمی بتواند از حداقل لذت های در دسترس حداکثر رضایتمندی را کسب کند و عمری را در جستجوی سرابی به سر نبرد که هرگز بدان نخواهد رسید.

پذیرش این امر می تواند مانع از غلطیدن از رابطه ای به رابطه دیگر و ناکامی محتوم آن بشود. آدمی می آموزد که به جای آنکه هوس لذت های نشئه آور شتر گاو پلنگی را در سر بپروراند به اقناع و ارضا دوست داشتنی های دستی یافتنی بپردازد.

ژاک لکان- شون هومر- جعفری- طاهائی- ققنوس

 تماس با ما

آدرس : اهواز – پاداد – خیابان جواد الائمه (نبش ۱۶ غربی)

ساختمان پزشکی جردن طبقه ۲

تلفن ۰۶۱۳۵۵۱۳۷۲۷   همراه ۰۹۰۱۶۱۱۹۶۸۱