برتراند راسل ، فیلسوف و ریاضی دان نابغه ی انگلیسی ، در کتاب "آموزش و زندگی بهتر" راهکارهایی برای پاسخ به سوالات جنسی کودکان و نوجوانان ارائه میکند . او هر گونه ابهام گویی درباره ی این مسائل را رد کرده و مینویسد :


"تعلیم مسائل جنسی به بچه ها بوسیله ی والدین و معلمین باید بر مبنای علمی باشد نه احساسات و خرافات . وقتی مادری راجع به این مسائل با فرزند خود سخن میگوید باید با لحنی آزاد و بدون واهمه صحبت کند و این مسائل را طوری بیان نکند که گویی راجع به منهیات است . چه بهتر که بچه ها این مسایل را از پدر و مادر خود بفهمند تا از بچه ها یا اشخاص دیگر که ممکن است صلاحیت نداشته باشند و بد بار آمده باشند .
کنجکاوی بچه ها نسبت به مسائل جنسی از سن سه سالگی آغاز میشود . مثلا گاهی اختلاف بدن زن و مرد توجه او را جلب میکند و این کنجکاوی ها هیچ مربوط به تقاضاهایی جنسی نیست و یک نوع کنجکاوی بچگانه است . بچه باید از اول موقعیت آن را داشته باشد که زن و مرد ( پدر و مادر ) را بدون لباس ببیند یعنی فرق بدن زن و مرد برایش روشن باشد . در واقع کودک نباید بفهمد که انسانهای بزرگ از برهنه بودن احساس شرم و خجالت میکنند و برهنه دیدن را طبیعی تلقی کند .
در حقیقت ، کودک میبایست به اختلاف بین پدر و مادر و خواهر و برادر پی ببرد و وقتی همه چیز را دید دیگر توجه خاصی به این موضوع نخواهد کرد و فکرش مشغول مطلب نخواهد شد . از طرف دیگر ، هر سوالی که که بچه در مورد مسائل جنسی مطرح کرد باید به او پاسخ داده شود . هیچ سوال او نباید بدون پاسخ بماند زیرا در آینده ی تربیتی وی تاثیر سو خواهد داشت . به عبارت دیگر ، دو قانون تربیتی در آموزش کودک مهم هستند : اول اینکه باید همواره به کودک پاسخ صحیح داد و دوم اینکه مسائل جنسی را مثل هر مسئله ی دیگر زندگی باید تلقی کرد . بچه ایی که در طول تمام مدت زندگی اش این مسائل قبیح و زشت تلقی شود دیگر برای هم بستر خود در بزرگسالی احترام قائل نخواهد شد . مسئله ی جنسی از همان اول باید مسئله ایی بسیار عادی و طبیعی تلقی شود و چنانچه غیر از این باشد سبب مسمومیت روابط زن و مرد در بزرگسالی خواهد شد . بچه هیچ وقت نباید این فکر به سراغش بیاید که بین پدر و مادر او رابطه ی کثیفی برقرار است که آنها از آن رابطه شرمگین هستند . چنین تلقی باعث بدبینی او نسبت به این مسائل و دامن زدن به تعصبات بی منطق در آینده میشود ..."

( برتراند راسل ، آموزش و زندگی بهتر ، ترجمه ی ناهید فخرایی ، انتشارات بنگاه ترجمه و نشر کتاب ، چاپ 1355 ، فصل آموزش جنسی به کودکان )