تفاوت بین عشق و هوس چیست؟ (دوست داشتن واقعی چگونه است)

فرق بین عشق و هوس چیست؟

تفاوت بین عشق و هوس چیست؟ وقتی دو نفر وارد رابطه ای قرار می‌گیرند و وقتی احساسی بین آن ها در حال شکل گرفتن اسـت ممکن اسـت بـه این سوال فکر کنند کـه آیا رابطه آن ها عاشقانه اسـت یا اینکه یک طرف بخاطر هوس وارد رابطه شده اسـت، برای مردان این موضوع جدی‌تر اسـت و خانمها نمیتوانند در مدت کوتاه بـه احساس مردان اعتماد کامل داشته باشند. در ادامه با پارس ناز همراه باشید.

تفاوت عشق و هوس

عشق احساس شدید دوست داشتن نسبت بـه شخص دیگر اسـت. این جاذبه‌ی عمیق و احساس مراقبت بسیار زیاد شـما نسبت بطرف مقابلتان اسـت کـه وابستگی احساسی رابه وجود می‌آورد. در طرف مقابل عشق، هوس حضور دارد کـه میل شدید طبیعت جنسی اسـت. این احساس مبتنی بر جاذبه‌های فیزیکی شکل میگیرد. هوس میتواند بـه یک عشق عمیق تبدیل شود، اما همان طور کـه گفته شد بـه زمان نیاز دارد.

دو نفر زمانی از هوس بـه عشق می رسند کـه با گذر زمان، تمام ابعاد شخصیتی، نقاط قوت و ضعف، را ببینند و از مرحله‌ی فانتزی ذهنی گذر کنند. پزشک هلن فیشر «Helen Fisher» یکی از محققان سرشناس در زمینه‌ی عشق رمانتیک، در کتاب عالی خود بنام «چرا او؟» سه مرحله‌ی عاشق شدن را معرفی می کند و بـه مـا می‌گوید کـه چطور یک عشق ماندگار داشته باشیم. ادامه این پست برگرفته از این کتاب اسـت.

مرحله‌ اول هوس

هوس نخستین مرحله‌ی عاشق شدن اسـت. این احساس با میل رانده می شود. هورمون‌های جنسی دراین مرحله نقش مهمی ایفا میکنند. بر اساس گفته‌ی کارشناسان، این مرحله ممکن اسـت آنی شروع شود و حتی ممکن اسـت تا دوسال ادامه پیدا کند.

 

نشانه‌ های این مرحله عبارتند از

تمرکز بر زیبایی‌ها و جذابیت‌های فیزیکی فرد مقابل اسـت. وجود میل شدید برای برقراری رابطه‌ی جنسی، اما مکالمات عمیق احساسی اتفاق نمی‌افتد.

بیشتر ترجیح می دهید رابطه‌تان را در سطح فانتزی حفظ کنید و کمتر درباره‌ی احساسات واقعی مذاکره می کنید. شـما یک دیگر را دوست دارید، اما الزاماً باهم رابطه‌ی دوستانه‌ای ندارید.

 

مرحله‌ دوم جذابیت

این مرحله‌ی اول عبور بـه «عشق» اسـت. زمانی کـه شـما ساعت‌ها درباره‌ی معشوقتان بـه خیال پردازی می پردازید. زمانی کـه نمی توانید بـه اسانی بخوابید و اشتهای تان کم می شود، می توانید بفهمید کـه دراین مرحله قرار گرفته‌اید.

هورمون‌های عصبی هستند کـه دراین مرحله نقش جذاب و محرکی ایفا می کنند. دوپامین، نوراپی‌لعنت و سرتونین همان هورمون‌هایی هستند کـه ضربان قلب شـما را افزایش میدهند و بشما این احساس را تلقین می کنند کـه گویی در حال دیوانه شدن هستید.

مرحله‌ سوم احساس عشق عمیق و دلبستگی

زمانی کـه یک زوج مراحل قبلی را سپری میکنند و رفته رفته، شخصیت «کل» شریک عشقی خود، ضعف‌ها و قوت‌های وی را می‌شناسند، همان‌ گونه انتخاب می کنند کـه یک دیگر را دوست بدارند و یک دیگر را همان طور کـه هستند بپذیرند، یک عصب احساسی بنام اکسیتوسین وارد میدان شده کـه می تواند باعث ایجاد تعهد شود.

این هورمون هنگام اوج لذت جنسی آزاد شده و گفته میشود احساس پیوند و صمیمیت بیشتری میان زوجین کـه دریک رابطه‌ی بالغانه هستند ایجاد میکند. بر اساس این تئوری زوجین هرچه بیشتر در رابطه‌ی جنسی شرکت داشته باشند، این احساس صمیمیت عمیق‌تر می شود. سقراط درست می گفت: «هر کجا کـه عشق باشد، دیوانگی هم حضور دارد».

عشق و اعتیاد، هردو یک فرایند شیمیایی در مغز انسان دارند؛ بنابر این بـه گفته‌ی پزشک فیشر، چون در هنگام اوج لذت جنسی، هورمون‌های صمیمیت در بدن شـما ترشح میشود، اگر نمی خواهید دریک رابطه‌ی متعهدانه قرار بگیرید، بهتر اسـت با کسی رابطه‌ی جنسی هم برقرار نکنید. اساسا اگر بـه خودمان بگوییم کـه این رابطه گذرا و گاه بـه گاه اسـت بـه خودمان دروغ می گوییم. 

تشخیص عشق از هوس

این نوع عشق، فقط یک احساس باقی نمی ماند. یک اشتیاق شدید درون شـما وجوددارد. قدرت عشق حتی از تمایلات جنسی اولیه فراتر میرود و بیشتر اسـت. زمانی کـه در چنین رابطه‌ای هستید، تنها همان یک نفر را می خواهید و انتظار دارید او هم تمام عشق و احساسش را نثار شـما کند. دوست دارید علاوه بر رابطه‌ی جنسی، با طرف مقابلتان زمان بگذرانید و گفتگویی عمیق داشته باشید.

شـما در مکالماتتان با او زمان را از دست میدهید و غرق میشوید. در چنین شرایطی با تمام وجود میخواهید کـه بـه یک دیگر گوش دهید و از احساسات یک دیگر باخبر باشید. تمام تلاشتان را می کنید کـه هم دیگر را خوشحال کنید. دریک رابطه‌ی صمیمانه و عاشقانه، تمایل دارید کـه خانواده و دوستان پارتنرتان را بشناسید و با آن‌ها ملاقات کنید، و بطور ناخواسته اصلا نمیتوانید دست از فکر کردن بـه او بردارید.

دراین مرحله، هوس و عشق از هم جدا نیستند، رابطه‌ی شـما بسیار متعادل اسـت و شـما عشق متعهدانه و رابطه‌ی جنسی بسیار خوب، احساس امنیت و هیجان را تجربه می کنید. شـما خوشبخت‌ترین زوج در دنیا هستید و تعادل بالغانه‌ای میان عشق و هوس ایجاد کرده اند و آنرا حفظ میکنند. از این سفر شناخت خود در رابطه با کسیکه نسبت بـه او احساس شهوت می کنید، لذت ببرید.

سخن آخر

برای رسیدن از هوس بـه عشق عجول نباشید. اجازه دهید این پروسه‌ی طبیعی گذار اتفاق بیافتد. هرجه بیشتر عشق، صمیمیت، صداقت و اشتیاق را در درون خود ودر فردیت خود تقویت کنید، بیشتر کسی راکه این ویژگی‌ها را درون خود دارد بـه خودتان جذب می کنید.

اگر احساس شـما هم در عشق و هم در شهوت فوق العاده قوی اسـت، قطعا دچار عشقی پر شور و احساس شده‌اید کـه میتواند بسته بـه کاراکتر شخصیتی‌تان شـما رابه مسیر‌های مختلفی هدایت کند؛ لذا هنگام محاسبه هرگونه ارتباط و گام برداشتن بـه سوی مراحل بعدی، بهتر اسـت ابتدا احساسات تان را کاملا درک نمایید.

نشانه های دوست داشتن در زبان بدن مردان

وقتی یک مرد با شـما ارتباط برقرار میکند خواندن ذهن‌اش راحت اسـت. اما وقتی آن مرد خجالتی اسـت یا مردی اسـت کـه هنوز بشما معرفی نشده‌اسـت، کار کمی سخت میشود. خواندن زبان بدن یک مرد تا حدی میتواند آشکار کند آیا او واقعا شـما را دوست دارد، یا نه. اینبار کـه اتفاقی بـه او برخوردید، نزدیک او بنشینید یا پشت سرش راه بروید، بـه رفتار او با دقت توجه کنید:

اگر مردی علاقمند باشد شـما را تحت تاثیر قرار دهد، بـه محض اینکه ببینید شـما در آن نزدیکی هستید فورا رفتارش تغییر میکند. اگر می خندد، ناگهان متین و موقر می شود. یا اگر آرام نشسته اسـت، ممکن اسـت هیجان‌زده شود یا سعی کند در بین دوستان‌اش در مرکز توجه باشد. همیشه از دور شـما را نگاه خواهدکرد، بـه‌ویژه وقتی با دوستان خودتان هستید و بـه افراد دیگری کـه اطراف‌تان هستند توجهی ندارید.

اگر بـه یک جوک میخندید، بـه سرعت بچرخید و فورا با او چشم در چشم شوید. ممکن اسـت وی را، در حالیکه یک لبخند بزرگ صورت‌ش را پوشانده‌اسـت، محو تماشای خودتان بیابید. قبل از اینکه از اتاق خارج شود، هر قدر هم مشغله داشته‌باشد یا با هر فردی کـه باشد، بـه احتمال خیلی زیاد، می خواهد برای آخرینبار بشما نگاه کند، حتی اگر فقط برای یک ثانیه‌ بیش‌تر باشد. دریک رویداد یا دورهمی شـما هر کجا نشسته‌باشید، همیشه وی را درمی‌یابید کـه بـه نحوی جایی قرار گرفته‌اسـت تا این شانس را داشته‌باشد کـه بدون گردن کشیدن، مستقیما محو تماشای شـما شود. وقتی شـما آن اطراف هستید در شوخی زیاده‌روی می کند و همیشه اول بشما نگاه میکند تا واکنش‌تان را ببیند، بـه دنبال نشانه‌ای اسـت تا بفهمد در لحظه‌ درخشندگی‌اش بـه او توجه کرده اید یا نه.

از نشانه های دوست داشتن مردان این اسـت کـه مدام محو تماشای شماست. یا بـه محض اینکه سرتان رابه سوی او می‌چرخانید نگاه‌اش را می‌دزدد. این نشانه‌ی بزرگ بیانگر این اسـت کـه آن مرد بشما علاقه دارد. اگر وقتی با شـما فاصله دارد چند ثانیه عمیقا محو تماشای شـما میشود و از طرف دیگر، وقتی نزدیک‌تان اسـت محجوب می شود و از نگاه کردن بشما خودداری میکند.

احتمالا او خجالتی‌تر ازآن اسـت کـه یک حرکت جسورانه بکند، حتی باوجود اینکه شـما را دوست دارد. اگر یک مرد شـما را دوست داشته‌باشد و زمانی کـه اصلا انتظارش را ندارد ناگهان شـما را ببیند، بـه‌ صورت غیرارادی با خودش لبخند عمیقی میزند. فقط کافی اسـت برای خواندن این نشانه حالت چهره‌اش را زیر نظر بگیرید. نحوه‌ی صحبت کردن او با شـما با صحبت کردن‌اش با دیگران متفاوت اسـت.

او با شـما بی‌پرواتر صحبت میکند یا انگار بـه چیزی کـه شـما می گویید بیش‌تر علاقه دارد. از صدایی بم‌تر استفاده میکند تا مردانگی‌اش رابه شـما نشان دهد. وقتی یک مرد دختری را دوست دارد، می خواهد بهترین روی خود رابه او نشان بدهد. وقتی پشت سر آن مرد راه میروید صاف یا استوار می ایستد و سعی میکند با امید تحت تاثیر قرار دادن شـما، بهترین ویژگی‌های فیزیکی‌اش رابه شـما نشان بدهد.

اگر یک جرعه آب بنوشید، او هم همین کار را میکند. مردان هم همین‌طور هستند و هرگز حتی متوجه نخواهدشد کـه دارد اینکار را می کند. وقتی آن مرد بشما خیره میشود، نگاهی سطحی بـه او بیندازید تا زبان بدن‌اش را بخوانید. اگر بـه آرامی چانه یا صورت‌اش را مالش می دهد، یا اگر دست بـه چانه گرفته و با حالتی مغرورانه بشما خیره شده‌اسـت، احتمالا سعی دارد درنظر شـما جذاب جلوه کند.

اگر او تلاش آگاهانه‌ای برای نشستن درکنار شـما و یا نزدیک‌تر بشما بکند، میتوانید شرط ببندید کـه توجه‌اش را جلب کرده اید. نزدیک‌تر شدن بشما برای صحبت، و یا بدون رد و بدل کردن کلامی نشانه خوبی از این اسـت کـه بشما علاقه‌مند شده اسـت. از نشانه های دوست داشتن این اسـت کـه افراد بطور گذرا بـه تماس در آینده اشاره میکنند.

اگر مردی اظهار کند کـه می خواهد در آینده بیشتر با شـما ارتباط داشته باشد، می توانید فرض کنید کـه بشما علاقه‌مند اسـت و تلاش می کند کـه بفهمد آیا شـما تمایل دارید تا بیشتر وی را بشناسید. اگر شـما بـه اینکه تنیس بازی می کنید اشاره کنید و او بگوید “شاید بعداً یکی دو توپ باهم زدیم”، احتمالا بشما علاقه‌مند اسـت.

حسادت را نیز نادیده نگیرید. اگر حقیقتا شـما را دوست داشته‌باشد، ممکن اسـت از دیدن شیرین‌زبانی شـما برای یک مرد دیگر آزرده شود و حتی ممکن اسـت ازآن‌جا دور شود. وقتی یک مرد دختری را دوست دارد، نمی تواند مقاومت کند و سعی میکند با پرس‌وجو اطلاعات بیش‌تری درباره‌ او بـه‌دست بیاورد و می خواهد شـما رابه نوعی بیش‌تر از یک دوست معمولی بشناسد.

برخی از نشانه‌ های دوست داشتن و علاقمندی زنان

او همگام با شـما اسـت. سعی می کند کـه خودرا در موقعیتی قرار دهد تا شـما ”قدم اول” را بردارید. شناخت زبان بدن زنان و حرکات بدنی مانند: بازی کردن با مو و دست کشیدن لای موها، بازی جواهرات و لمس نمودن دسته عینک، چشم برنداشتن از شـما هنگام صحبت و گفت و گو، لبخند زدن هنگامیکه شـما وی را برانداز می کنید و… می تواند نشانه‌های دوست داشتن شـما در او باشد.

او هیچگاه برای شـما سرش شلوغ نیست. او در اسرع وقت بـه تلفن یا ایمیل شـما جواب خواهد داد. او دعوت شـما را برای باهم بودن خواهد پذیرفت و اگر در روزی کـه شـما تعیین کرده اید وقت نداشته باشد، بـه قراری در آینده اشاره خواهد کرد. او در مورد شـما کنجکاو اسـت و دوست دارد همه ی چیز را درباره شـما بداند. او درمورد خانواده، پیشینه، سلیقه غذایی، موسیقی، فیلم و مسایل گوناگون شـما پرسش خواهد کرد.

انگیزه اصلی او این اسـت کـه علایق شـما را بشناسد تا بتواند خودرا دارای علایق مشترک با شـما نموده و پیوستگی بیشتری با شـما ایجاد کند. او وضعیت مالی شـما را می‌سنجد. زن علاقمند دوست دارد منابع و بنیه مالی همسر آینده خودرا مورد سنجش قرار دهد. سوالاتی مانند: ”کجا زندگی میکنی؟” ، ”چـه ماشینی داری؟” و ”شغلت چیه؟” میتواند نشانه علاقمندی وی باشد. او در مورد آینده صحبت می کند.

یک زن علاقمند همیشه دوست دارد در مورد نقشه‌های آینده و کارهایی کـه می توانید باهم انجام دهید اشتیاق نشان می دهد. او نسبت بـه زنان دیگر، حسادت می ورزد. بنابر این اگر در حال جوک گفتن برای زنان دیگر متوجه حرص خوردن او شدید، بدانید کـه او انتظار دارد برایش بیشتر از یک دوست باشید.

 

جهت رزرو مشاوره تلفنی با این شماره تماس بگیرید 09374071940