مبتلایان به افسردگی و وسواس در تصمیم‌گیری ناتوانند

مبتلایان به افسردگی برای تصمیم‌گیری درباره تغییر در زندگی خود ناتوانند، همچنین افرادی که به اختلال وسواس مبتلا هستند، نمی‌توانند افکار یا رفتارهای وسواسی و اجباری را متوقف کنند، توصیه می‌شود افراد برای تصمیم‌گیری مناسب به یادگیری این مهارت بپردازند.



امیرمحمد شهسوارانی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، در پاسخ به سؤال یکی از شهروندان درباره تصمیم‌گیری و ارتباط آن با برخی اختلالات روانی مانند افسردگی اظهار داشت: یکی از مواردی که انسان‌ها به صورت روزمره با آن سر و کار دارند تصمیم‌گیری است. تصمیم‌گیری بنا به تعریف، شامل انتخاب کردن از بین دو یا چند گزینه است و فرد باید در این فرایند بتواند به نتیجه رضایت‌بخش برسد.

وی افزود: هدف از تصمیم‌گیری به طورکلی کاهش خطر ضرر و زیان است، اما متأسفانه بسیاری از فعالیت‌های روزمره ما که نیازمند تصمیم‌گیری هستند، به صورت آگاهانه و هوشیارانه انجام نمی‌شوند.

این متخصص حوزه بهداشت روان تصریح کرد: این امر منجر به بروز مشکلات بسیاری می‌شود، زیرا در تصمیم‌گیری باید براساس محاسبه سود و زیان و ضوابط مختلف به انتخاب مناسب‌ترین گزینه پرداخت.

شهسوارانی گفت: تصمیم‌گیری یکی از مهمترین ارکان کارکردهای اجرایی مغزی است، زیرا در تصمیم‌گیری‌ها توانایی‌ها، توجه، تمرکز، انتخاب و بازداری از پاسخ به صورت همزمان درگیر هستند.

وی افزود: آسیب‌های وارده به دستگاه عصبی می‌تواند به نحو بارزی توانایی‌های تصمیم‌گیری‌ افراد را به خطر بیندازد. علاوه بر این، غلبه هیجانات در افراد به راحتی منجر به ایجاد سوگیری در تصمیم‌گیری درست می‌شود.

این روانشناس اظهار داشت: بسیاری از اختلالات روانی به ویژه اختلالا خلقی و اضطرابی، تصمیم‌گیری‌های افراد را دچار مشکل می‌کند، تجلی این موارد افسردگی است که فرد نمی‌تواند تصمیم بگیرد تا در زندگی خود تغییراتی ایجاد کند. همچنین در اختلالات وسواسی، فرد مبتلا از تصمیم‌گیری برای توقف افراد یا رفتارهای وسواسی یا اجباری ناتوان است.

وی خاطرنشان کرد: تصمیم‌گیری یکی از مهارت‌های پایه در مدل مهارت‌های ده‌گانه زندگی است که توسط سازمان بهداشت جهانی برای اجرا در دنیا پیشنهاد شده است، همچنین افراد می‌توانند با مراجعه به متخصصان حوزه بهداشت روان، به یادگیری این مهارت‌ها بپردازند تا کیفیت تصمیم‌گیری‌شان بهبود یابد.

انتهای پیام/