زیرنظرآقای دکتر آفریدون و خانم دکترچهرازی

مراکز بهبودی اقامتی میان مدت ( کمپها) آرامش اهواز( نویسنده مصطفی آفریدون)

مراکز بهبودی اقامتی میان مدت ( کمپها) :

مرکز بهبودی اقامتی میان مدت مصرف کنندگان مواد: به مرکزی اطلاق می گردد که توسط اشخاص حقوقی (تشکل ها و سازمان های غیردولتی که در راستای اهداف سلامت و خدمات اجتماعی فعالیت می کنند و در اساسنامه آنها به فعالیت های درمان، بازتوانی یا بهبودی اعتیاد اشاره شده باشد) تشکیل می گردند و این مراکز با کسب مجوز از سازمان بهزیستی و تحت نظارت آن به صورت اقامتی میان مدت (30 تا 90 روز) فعالیت می کنند، رویکرد اصلی مراکز اقامتی میان مدت بر مشارکت گروه های همتا و خودیار (معتادان بهبود یافته) متمرکز است و خدمات آن توسط معتادان بهبود یافته ارائه می شود. این مراکز، با مراکز درمان و بازتوانی اعتیاد تحت نظارت سازمان یا پزشک دوره دیده مورد تایید سازمان در جهت کمک و همکاری (غربالگری، نظارت بر سم زدایی بدون دارو) و ارائه خدمات تخصصی در مواقع لزوم و نظارت بیشتر بر خدمات خود در ارتباط مستمر و نزدیک هستند.

  1. بهبودی: بهبودی عبارت است از مجموعه مداخلاتی که برای تغییر رفتار، از طریق تاثیر پذیری از گروه همتای آموزش دیده جهت بهبود عملکرد و بازگشت فرد مصرف کننده مواد به اجتماع با هدف نهایی دستیابی به زندگی بدون مصرف مواد انجام می گیرد.
  2. بهبود یافته: فردی است که قبلا مواد مصرف می نموده و در حال حاضر با توجه به معیارهای این دستورالعمل و با توجه به مسئولیتی که بر عهده دارد سابقة پاکی مورد نیاز را دارا می باشد و هیچگونه رفتار پرخطری ندارد.

 

  1. جلسات بهبودی: جلساتی است که توسط اعضای گروه خودیار با تاکید بر مسایل معنوی و تجربیات بهبودی جهت تداوم پاکی تشکیل می شود.
  2. گروه بهبودی: متشکل از افرادی است که در مرکز بهبودی اقامتی میان مدت فعالیت می نمایند از جمله پزشک، مسئول مرکز و مددیاران که براساس دستورالعمل مراکز بهبودی اقامتی میان مدت وظایف مربوطه را با تعامل و مشورت با یکدیگر انجام می دهند.
  3. مددیار اعتیاد: فرد واجد شرایطی ( شرایط مندرج دردستورالعمل تاسیس،نظارت و مدیریت مراکز بهبودی اقامتی میان مدت) است که پس از طی دوره های آموزشی لازم مندرج در این پروتکل زیر نظر مسئول مرکز فعالیت های مربوطه را انجام می دهد.
  4. مددیار خانواده: زنان واجدشرایط از خانواده درجه یک معتادین هستند که سابقة اعتیاد ندارند و در برنامه های گروه های خودیاری خانواده فعالیت و یا حضور داشته اند و دورة آموزشی مربوطه را گذرانده اند.
  5. مرکز درمان و بازتوانی اعتیاد رابط: یکی از مراکز درمان و بازتوانی اعتیاد دارای مجوز از سازمان بهزیستی می باشد که به منظور ارزیابی وضعیت معتادان و امکان استفاده از سم زدایی (بدون استفاده از دارو) و بعضی از خدمات تخصصی به عنوان مرکز رابط فعالیت می نماید.
  6. پزشک مرکز درمان و بازتوانی رابط: منظور پزشک مسئول فنی مرکز درمان و بازتوانی رابط مذکور در بند فوق می باشد.
  7. داروهای Over The Counter  (OTC :

       داروهایی هستند که داروخانه ها مجاز هستند بدون نسخه پزشک به افراد بدهند (مانند ایبوپروفن، استامینوفن، ...) که فهرست آن مطابق سیستم فارماکوپه ایران مشخص می باشد.

  1. دوره های آموزشی مربوطه: عبارت است از دوره هایی که برای پزشک مرکز، مسئول مرکز ، مددیاران اعتیاد و مدیاران خانواده در جهت تقویت و ارتقاء دانش و مهارت آنان در این مراکز طراحی شده است که مشروح آن در این پروتکل ذکر شده است.
  2. جلسات گروهی: عبارت است از جلسات آشنایی با دوازده قدم که توسط گروه خودیار ارائه می شود و جلسات مهارتها که توسط متخصصین از جمله (روانشناسان، مددکاران اجتماعی ، روانپزشکان ، مشاوران ) ارائه می شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.