نوروفیدبک چیست؟


 

نوروفیدبک روشی مدرن جهت بهبود عملکرد مغز است. و این روش در عملکرد رفتاری مغز، توجه و تمرکز و استرس های روانی تاثیرگذار است.

 

نوروفیدبک چگونه کار می کند؟

بطور خلاصه می توان گفت که الکترودهایی به فرد متصل می شوند که از سمت دیگر به دستگاه اتصال دارند و دستگاه نیز به نرم افزاری متصل است که درمانگر آنرا بنابر نیاز بیمار تنظیم می کند . بیمار مقابل یک مانیتور می نشیند و دستورات درمانگر را اجرا می کند ( برای مثال چند بازی کامپیوتری را انجام می دهد) و بطور ناخودآگاه این سیستم موجب تغییرات در امواج مغزی می شود.

 

در چه مواردی نوروفیدبک بکار می رود؟

مواردی که درمان با نوروفیدبک توسط اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) تأیید شده اند عبارتند از: اختلال بیش فعالی و عدم توجه (ADHD)، اختلالات یادگیری، افسردگی، اضطراب، سردردهای میگرنی و فشاری، افزایش قدرت تمرکز و بهبود خلاقیت، صرع  و اختلالات خواب. البته نوروفیدبک و بیوفیدبک در موارد مختلف دیگری نیز کاربرد دارند که هنوز به تأیید FDA نرسیده اند.

 

چند جلسه درمان با نوروفیدبک نیاز است؟

پاسخ این سؤال برای افراد مختلف متفاوت است، معمولاً تعداد جلسات بین 30 10 جلسه متغیر است ، ولی باید بدانید که پس از 7-5 جلسه درمان، تأثیرات آن را در خود مشاهده خواهید کرد.

 

هر جلسه درمانی چقدر زمان می برد؟

هر جلسه بطور متوسط بین 45-30 دقیقه زمان می برد.

 

جلسات درمانی هر چند روز یکبار تکرار می شوند؟

جلسات معمولاً هفته ای 2 بار تکرار می شوند و در این حالت بهترین اثر درمانی را دارند، در کمترین حالت حتماً باید هفته ای یکبار جلسات تکرار شوند.

 

چه زمانی آموزش پایان می پذیرد؟

زمانی که مغز شما عادات جدید را بشناسد، بیاموزد و به آنها عمل کند، جلسات نوروفیدبک پایان می یابد.

 

تا چه زمانی اثرات نوروفیدبک پایدار است؟

در مطالعه بزرگی که توسط دکتر Joel. Lubar انجام شد، بیماران تحت درمان با نوروفیدبک تا 20 سال پس از اتمام درمان پیگیری شدند و نتایج مطالعه خوشبختانه نشان دهنده پایداری اثرات درمانی نوروفیدبک بود.

 

آیا در بیماری که در حال مصرف دارو است می توان نوروفیدبک انجام داد؟

در بسیاری از موارد، نوروفیدبک در افراد زمانی آغاز می شود که در حال مصرف دارو هستند ( بیماران دچار میگرن، اختلالات خواب و کودکان بیش فعال)، اما پس از انجام دوره های درمانی، نیاز به دارو کاهش یافته و در موارد زیادی دارو برای همیشه قطع خواهد شد.

همچنین این روش درمانی تداخلی با دارودرمانی ندارد و با آغاز این روش شما نیاز به قطع داروهای خوراکی تان ندارید.

 

 

آیا تحقیقات کافی در این زمینه انجام شده است؟

از 40 سال پیش (سال 1968) تاکنون تحقیقات زیادی در این زمینه در نقاط مختلف دنیا انجام شده است و امروزه بیش از 1000 مقاله چاپ شده و معتبر در مورد اثرات نوروفیدبک موجود است.

 

 

آیا نوروفیدبک عوارض جانبی هم دارد؟

از 30 سال گذشته بررسی های مختلفی روی عوارض احتمالی جانبی نوروفیدبک انجام شده که خوشبختانه تا کنون هیچگونه عارضه جانبی برای این روش در کوتاه مدت و درازمدت گزارش نشده است.

 

 

 


https://t.me/entekhab123

مرکز روانشناختی و مشاوره انتخاب

تلفن هماهنگی جهت تعیین وقت قبلی

فرزاد سلحشور     0616-638-0922

مرکز مشاوره تلفنی