نمایش طرح واره ایثار درشخصیت سمیه ( پرینازایزدیار)درفیلم ابدویک روز :
سمیه ( پریناز ایزدیار ) دختر جوانی است که قرار است به زودی به عقد مردی افغان درآید. اما سمیه برای این انتخاب مردد است چراکه وضعیت خانه ای که در آن قرار دارد تا حدود زیادی به او وابسته است. وی مادر پیر و از کار افتاده ای دارد و البته برادران و خواهرانی که همواره در حال نزاع با یکدیگر هستند ... در چنین خانواده سطح پایین با شرایط معشیتی زیر خط فقر که اعتیاد مثل یک بمب هسته ایی جغرافیای خانواده را به نابودی کشانده، اوزنجیر های پوسیده اهل خانه را به چنگ و دندان گرفته و تا مرز فروختن خود به یه خانواده افغانی پیش میرود.
سمیه همانندهمه ی افرادی که طرح واره ایثار درآنها فعال میباشد، به ارضاء نیازهای دیگران توجه دارد، به گونه ای که نیازهای خودرا فدا می کند. وخود راقربانی وضعیت موجود میکندو به این دلیل چنین کارهایی را انجام می دهد تااز درد و رنج دیگران جلوگیری کند، این طرحواره درخانواده ی معتادان بسیاردیده میشودو تاجایی پیش روی میکندکه احتمال به وجودآوردن یک شخصیت هم وابسته را برای فرد به وجودآورد.این اشخاص درچنین موقعیتهایی دست به قربانی کردن خودمیزندچون از طرفی معتقدند این کار درست است و از طرف دیگر نمی خواهند احساس گناه و خودخواهی کنند.(محسن که از طرف اکثر اعضای خانواده‌اش طرد می‌شود و فقط سمیه،  زیر پر و بال او را می‌گیرد)

ایثار، اغلب در ارتباط با افراد مهم زندگی رخ می دهد و افرادمعتقدند اطرافیان آنها، انسانهایی نیازمندند. طرح واره ی ایثار اغلب پیامد چیزی است که ما به آن خلق وخوی بی نهایت دلسوز و غمخوار می گوییم، یعنی حساسیت زیاد به درد و رنج دیگران. برخی از این افراد آنقدر نسبت به درد روانی دیگران حساسند که انگیزه ی زیادی برای تسکین یا جلوگیری از آن پیدا می کنند. آنها نمی خواهند کاری انجام دهند که باعث درد و رنج دیگران شود. مولفه اصلی طرح واره ایثار، مسئولیت پذیری افراطی نسبت به دیگران است. در نتیجه این طرح واره با مفهوم وابستگی بیمارگونه همپوشی پیدا می کند.
افرادی که طرح واره ایثار دارند، رفتارهای خاصی نشان می دهند مثل گوش دادن به درد دل دیگران به جای صحبت کردن درباره ی خودشان، مراقبت از دیگران، مشکل در انجام کار برای خودشان، متمرکزشدن بر نیازهای دیگران، احساس ناراحتی هنگام توجه کردن به خودشان، درخواست غیرمستقیم چیزی به جای اینکه مستقیما آن را از دیگران بخواهند.
درکارباچنین خانواده هایی که درگیراعتیادهستندبابیشمارافراد هم وابسته ایی روبرو شدم که میتوان گفت درخانواده های درگیربااعتیادسمیه ای وجود دارد.سمیه های سرزمین ماکم نیستند.نقطه مثبتی دروجود افرادباطرح واره  ایثارهست اینست که از اینکه آدم های دلسوزی هستند، احساس غرور میکنند. آنها ممکن است از اینکه رفتار نوع دوستانه ای دارند، احساس خوبی داشته باشند و به اخلاق شرافت مندانه ی خود افتخار کنند. یکی دیگر از منابع بالقوه ی نفع ثانوی طرح واره ی ایثار، این است که فرد می تواند توجه دیگران را به خود جلب کند. بسیاری از مردم از کمک و همدلی فرد ایثارگر لذت می برند و افرادی که طرح واره ی ایثار دارند، معمولا دوستان زیادی پیدا می کنند، اگرچه اغلب نیازهای خودشان در این روابط ارضا نمی شود.
محسن(نویدمحمدزاده) محرومیت هیجانی سمیه رو با گریه بسیار عالی به نمایش می گذارد(وقتی میگوید اون یکی دیگه رو دوست داره من نگذاشتمش)
افرادی که طرح واره ی ایثار دارند، تقریبا همیشه طرح واره  محرومیت هیجانی را نیز دارند. آنها نیازهای دیگران را ارضا می کنند، اما به نیازهای خودشان چندان توجهی نمی کنند. معمولا این افرادآنقدر به دیگران خدمت می کنند که در پایان به ضرر خودشان تمام می شود.
این افراد اغلب انتظار ندارند دیگران، محبت های انها را تلافی کنند، اما وقتی چنین کاری از سوی دیگران صورت نمی گیرد، دلخور می شوند.
💥ترک اجباری نیست(صحنه ایی آزاردهنده برمبنی واقعیت که درفیلم ابدویک روز به نمایش درآمد)
ترک اعتیاد با اجبار و عدم رضایت فرد معتاد به حضور در کمپ نوعی تخلف است متأسفانه اغلب معتادان با فشار خانواده‌ها به این مراکز انتقال می‌یابند ومتاسفانه خانواده ها وافرادفعال دراین زمینه  باتوجه به باورهاوتجربیات شخصی، معتقدهستن فرد معتاد را باید بالاجبار راضی به ترک کرد،زیرا به دلیل لذت بالای مواد کمتر پیش می‌آید، فرد راضی به ترک شود و باید فشاری از بیرون وجود داشته باشد.البته این عقیده شاید بهلحاظ تجربی و کاربردی این افراد درست به نظر برسد،لیکن بر اساس مقررات علمی ما برای ترک هیچ اجباری نباید صورت بگیرد و اگر صورت بگیرد تخلف است و متأسفانه مواردی از سوءاستفاده خانواده‌ها در انتقال افراد بعضا غیر معتاد به دلایل خصومتهای شخصی به این مراکز صورت می گیرد.وتازمانی که فرد ازمرحله های پیش تامل >تامل وآمادگی نگذشته باشد یک مرکزاقامتی نمیتواندمفید ونتیجه بخش باشدکه درفیلم ابد ویک روز ماهردونمونه رو دردو برادر دیدیم یکی مرحله چهارم یعنی عمل رو طی کرده ودرمرحله نگهداریست دیگری هنوز درمرحله پیش تامل...
💥دیالوگی که کاش واقعیت نداشت(پیمان معادی:گریه ی نشگی که میگن همینه)محسن وقتی که دعوای روز آخر را شروع می کند دنبال یک چیز دیگری می گردد. در ابتدا به دنبال مواد می گردد و می گوید پوشه قرمزه کو؟ مواد کجاست؟ کلا قاطی کرده و حالش خوب نیست. گویی یک سر سوزن مواد زده کمی او را گرفته اما هرلحظه مواد او را رها می کند. یعنی به نیت سمیه نمی آید بلکه به نیت مواد می آید. در این چت بازی هایش جلو می آید و به موضوع رفتن سمیه می رسد. ولی زمانی که به سمیه می رسد دیگر روی او قفل شده است، دیگر نمی خواهد بگذارد او برود. مثل همان چت کردنی که اغلب بعد از مصرف گرفتارش هستند. 💥اعتیاد وگوشه گیری:1-عضای خانواده در حال رقص و پایکوبی هستند اما محسن در حیاط به تنهایی مشغول پایکوبی است2-سمیه در حال گرفتن عکس دسته جمعی می باشد، محسن به جای قرار گرفتن در کنار خانواده، در بالای پله ها می نشیند تا جدای از دیگران باشد. که به خوبی نمایش میدهد چگونه اعتیاد به روابطبین فردی ماآسیب میزندومارا از جمع خانواده دورمیکند.💥اعتیادوازدست دادن عزت واحترام درخانواده:محسن(نوید محمدزاده) به برادرش می گوید برو مغازه. او در جواب می گوید مرتضی گفته که نروم. می گوید برو گاز فندک بخر، می گوید سمیه گفته نروم. می گوید خب برو سیگار بخر، می گوید مرتضی گفته برای هیچ چیز تو به مغازه نروم. می خواهد به برادرش پول بدهد اما او می گوید مادر گفته از تو پول نگیرم. دست مریزاد به همه عوامل فیلم ابدویک روزوکارگردان جوان ونازنینش که بااین فیلم خط سیر نمایش ابعادمختلف بیماری اعتیاداین بیماری سیستمی خانواده رو برای دیگرکارگردانان هموارکرد.📝مصطفی آفریدون (نویسنده کتابهای فیلم درمانی وکتاب کارروان درمانی اعتیادبااستفاده ازفیلم)