چکیده ای از برداشت های ٥جلسه مشاوره دورهمی فیروزه نصیری:
💠چکیده ای از جلسه ی١٤و١٥ با محوریت:
*"اشتباهاتی که نباید در زندگی زناشویی مرتکب شویم"*
1⃣ازدواج یک رابطه ی عاشقانه است که ریشه در ثبات و استقلال رأی و حق نظر طرفین در تصمیمات مشترک زندگی دارد.
2⃣کنترل یکدیگر به عنوان سرطان قرن شناخته شده.این امر نه تنها عشقی به دنبال ندارد به مرور زمان موجب تنفر و انزجار میشود.
3⃣زندگی خانوادگی،شخصی و جزئی از حریم فرد است.حق وارد شدن هیچکس حتی والدین یکدیگر را به این حریم ندهیم.در صورت نیاز از یک شخص سوم به نام مشاور کمک بگیریم.
4⃣احترام متقابل به یکدیگر و استفاده از نظر یکدیگر. در زندگی مشترک اینکه همسر باید اختیار تام داشته باشد یک برداشت غلط است.

5⃣در حضور دیگران به یکدیگر احترام بگذاریم به جایگاه دیگران در زندگی شخصی خود احترام قائل شویم و متناسب خود و جایگاهشان رفتار کنیم.به راحتی بر اساس ظاهر افراد قضاوت نکنیم و سریع صمیمی نشویم.
6⃣رازدار یکدیگر باشیم.لزومی ندارد همه ی افراد یا برخی از اعضای خانواده ی طرفین مسائل زندگی ما را بدانند.
7⃣در روابط با أفراد درجه بندی نماییم و یاد بگیریم به جای حصار کشیدن در روابطمان سنجیده و منطقی و عاقلانه رفتار کنیم.
8⃣زنانیکه رفتار مادرانه با شوهرشان دارند و ماند پسر بچه با آنان رفتار میکنند،این یکی از مخرب ترین عادات ارتباطی زنان با مردان است،اینطور فرض میکنند که کودک است و نمیتواند از خودش مراقبت نماید و به مرور او را ضعیف و ناتوان مینمایند.
9⃣ما نمیتوانیم همسرمان را تغییر بدهیم و آنان را به سمت علایق خود بکشانیم چراکه شیوه ی تفکر و رفتار مردان و زنان متفاوت است.هر چند دوست داریم این خصوصیات و نکات را نداشته یا داشته باشند.بجای آن روی چیزی که میپسندید تمرکز کنید و به چیزهایی که نمیپسندید کمتر فکر کنید و به امید تغییر در رفتار و منش کسی دست به ازدواج،این ریسک مهم،نزنید.
🔟از کنایه زدن،غر غر زدن اجتناب کنید و به دنبال عیب از یکدیگر نباشید.با گریه و کنایه حال و هوای زندگی خراب و تلخ میشود و به عبارتی برأی کوچکترین جزئیات مته به خشخاش نگذارید.
1⃣1⃣هیچگاه بجای یکدیگر تصمیم نگیرید.چرا که هر فردی احساس خاص بودن میکند و دوست دارد در تصمیمات زندگی مشترک نقش داشته باشد.

💠چکیده ای از جلسه ی١٦و١٧ با محوریت:
*"شناخت نیاز های قبل و بعد از ازدواج"*
1⃣دو نفر قبل از ازدواج باید همدیگر را بشناسند و با خصوصیات اخلاقی و رفتاری هم آشنا شوند و باید بدانند طرز فکرشان درباره ی مسائل گوناگون چیست.آیا تصمیم عاقلانه برأی امر ازدواج دارند و آیا در مجموع میتوانند زیر یک سقف با هم زندگی کنند؟به توصیه اساتید محترم،وقتی أفراد تصمیم به ازدواج میگیرند باید از نظر اعضای خانواده و حتما از یک مشاور بهره بگیرند.
2⃣تا زمانی که رفت و آمدی وجود نداشته باشد و ارتباط طرفین فقط بر أساس پیامک و چت و...باشد و رودر رو نباشد میتواند خیلی مسائل و گفته ها پنهان بماند و صداقت کامل را نداشته باشد.فرصت شناخت أفراد به تأکید اساتید بزرگوار پویا و زنده و یا مذاکراه مستقیم طَی چندین جلسه پیشنهاد داده شد.چرا که به قول استاد إنسان هر چه را درونش پیدا کند از لغرش و حالت چهره اش آشکار میشود.
3⃣لیستی از معیار های قبل از ازدواج خود تهیه کرده و أولویت ها را دسته بندی کنید و در نظر داشته باشید و به هر کدام امتیاز خاصی بدهید.
4⃣آگاهی از اصالت و شرافت خانوادکی،دینداری و سابقه ی اخلاقی نخستین قدم برأی ازدواج است که اگر یک کفه ناهمگون باشد تشکیل یک خانواده آرام و مطمئن دور از نظر است.
5⃣ازدواج یک عقد و قرارداد روحی و جسمی بین دو نَفَر است که طرفین بعد از این پیمان باید مسئولیت پذیر،متعهد و پایبند أصول اخلاقی و خانوادگی باشند.این عقد نه تنها به منظور أرضای غریزه جنسی میذاشت بلکه خدا این غریزه سیری ناپذیر و بسیار قوی در زن و مرد قرار داده است.و دین اسلام برأی جلوگیری از بی بندوباری و مفاسد اخلاقی فرد را به ازدواج سفارش کرده است.
6⃣زنان در ارتباط با همسر نیازمند تعلق خاطر هستند و نیاز به وابستگی عاطفی به همسرشان دارند.گفتن کلمات محبت آمیز در بیان حتی مکتوب یا پیامکی میتواند حس عاشقانه ای در زن إیجاد کند.وی را آماده پذیرش بی قید و شرط تأمین إشباع جنسی یکدیگر قرار گیرند.
7⃣در سایه ی ازدواج فرد به رشد و تکامل شخصیت و أوج سعادت میرسد چراکه زن و مرد عیوب و نقص های خود را پوشانده و از میان میبرند.هدف آفریدن زن و مرد و قرار گرفتن در کنار یکدیگر تکامل و مودت و آرامش إنسان است.
8⃣توجه به مشکلات یکدیگر،و همدردی و همزبانی و رها شدن از خود بینی در أرضای خواسته ها و فقط خود را ندیدن.
9⃣توجه به نیاز های مادی که از جمله ی نیاز های أولیه إنسان است و نقش اقتصاد را نباید در تأمین آرامش و آسایش خانواده نادیده گرفت.

💠چکیده ی جلسه ی ١٨ با محوریت:
*"خودشناسی"*
خودت را بشناس و همیشه به بهترین ها فکر کن.با ارزشترین و گرانبهاترین ارمغان انسان با خودشناسی،رسیدن به آرامش است که إنسان در سایه ی خودشناسی میتوان بر تمام ترس ها و اضطراب ها غلبه پیدا کند.در واقع إنسان را در مسیر درست زندگی قرار میدهد که از کجا آمده و برای چه زندگی میکند و به کجا میرود.خودشناسی لازمه ی خداشناسی است و انسان با خود شناسی میتواند در رابطه با دیگران با محبت رفتار کند،و وقتی صادق باشد و خود واقعی اش را بشناسد در مسیر الهی میتواند زندگی اش را اداره و دنبال کند.انسان در سایه خودشناسی در پی تغییر و تحول خودش میباشد و تلاش میکند این تغییرات سازنده و مفید باشد.