‍ افزایش پرخاشگری و خشونت در ایران
۳ آبان ۱۳۹۵

«آستانه تحمل افراد پایین آمده و با کمترین ناکامی، شدیدترین رفتارهای پرخاشگرانه و خشونت‌آمیز را از خود بروز می‌دهند» این‌را رئیس سازمان نظام روان‌شناسی ایران در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفته و هشدار داده «اختلالات اضطرابی و افسردگی در جامعه ایرانی در میان بزرگسالان شیوع بیشتری پیدا کرده و در مقابل اختلالات رفتاری نیز در نوجوانان و جوانان شیوع بیشتری دارد».

به گفته رئیس سازمان نظام روانشناسی ایران با افزایش میزان استرس و فشارهای روحی و روانی افراد به راحتی از کوره در رفته و رفتارهای پرخاشگرانه از خود بروز می‌دهند
به گفته رئیس سازمان نظام روان‌شناسی ایران با افزایش میزان استرس و فشارهای روحی و روانی افراد به راحتی از کوره در رفته و رفتارهای پرخاشگرانه از خود بروز می‌دهند
دکتر عباسعلی الهیاری با اشاره به اینکه میزان استرس و فشارهای روحی و روانی در ایران افزایش داشته گفته در چنین شرایطی «افراد به راحتی از کوره در رفته و رفتارهای پرخاشگرانه از خود بروز می‌دهند».

آن‌طور که از تحقیقات صورت گرفته سازمان نظام روان‌شناسی پیداست «میزان شیوع اختلالات روحی و روانی» در کشور بالا رفته و این در حالیست که آمار تکان دهنده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد سهم بودجه اختصاص یافته به سلامت جسمی و فیزیکی بیش از ۹۷ درصد و سهم بودجه سلامت روان کمتر از ۳ درصد بودجه سلامت ایران است.

به گفته وی «زمانی که استرس و اختلالات روحی و روانی در جامعه افزایش یابد، ابتدا سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار داده و پس از آن انواع و اقسام بیماری‌های جسمی هم در فرد بروز می‌کند. به همین دلیل در پیشگیری و درمان بیماری‌های جسمی هم در نظر گرفتن برنامه‌های سلامت روان و مشاوره بسیار مهم است که متاسفانه این موضوع در دستور کار دولتمردان کشور نیست».

الهیاری همچنین عنوان کرد: «بر اساس طبقه‌بندی بیماری‌های روانی، اختلالات اضطرابی در زنان بیش از مردان و اختلالات رفتاری و فکری نیز در مردان بیش از زنان شیوع پیدا می‌کند؛ زیرا به طور طبیعی میان زنان و مردان از لحاظ ابتلا به اختلالات روانی تفاوت‌هایی وجود دارد».

تاییدکننده اظهارات عباسعلی الهیاری، آماری است که مهرماه امسال رئیس سازمان بهزیستی ایران داد. انوشیروان محسن بندپی، در همایش معاونین امور اجتماعی بهزیستی با نگرانی از روند افزایشی خودکشی در ایران عنوان کرد که تنها در سال گذشته چهارهزار و ۲۴۰ مورد خودکشی نافرجام ثبت شده است. خردادماه نیز روزنامه شهروند، گزارش داد در تهران روزانه ٢٢٣نزاع و درگیری خیابانی رخ می‌دهد.