10 اصل در انتخاب کلاس‌های تابستانی/ حجم زیاد کلاس‌ها کودک را دلزده و پژمرده می‌کند

پر کردن اوقات فراغت کودکان به ویژه در تابستان یکی از دغدغه‌های اصلی والدین است توصیه می‌شود والدین به جای حجم زیاد کلاس‌های آموزشی و ورزشی شرایطی را جهت شکوفا ساختن استعدادهای کودک فراهم کنند.

خبرگزاری فارس: 10 اصل در انتخاب کلاس‌های تابستانی/ حجم زیاد کلاس‌ها کودک را دلزده و پژمرده می‌کند

امیرمحمد شهسوارانی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، برنامه‌ریزی تابستانی را یکی از دغدغه‌های  والدین در فصل تابستان عنوان کرد و  اظهار داشت: با توجه به تعطیلی مدارس بسیاری از والدین برنامه‌های تابستانی و کلاس‌های متعدد آموزشی و ورزشی را برای فرزندان خود در نظر می‌گیرند تا اوقات فراغت آنها را پر کند.

این روانشناس با انتقاد به برخی والدین برای در نظر گرفتن حجم زیاد کلاس‌های آموزشی و ورزشی در این ایام گفت: مهمترین ویژگی کلاس‌های تابستانی ادامه روند مدرسه و آموزش است به گونه‌ای که کودکان دچار عادت‌زدایی نشده و با شروع سال تحصیلی جدید به روال عادی تحصیل ادامه دهند اما متأسفانه بسیاری از والدین مسائل اساسی در کلاس‌های تابستانی را فراموش می‌کنند.

وی افزود: حجم بالا و تنوع زیاد کلاس‌ها و نیز طیف گسترده‌ای از مهارت‌های هنری، ورزشی، درسی و ... به جای تقویت استعدادها و مهارت‌های کودکان موجب دلزدگی، سرخوردگی و پژمردگی آنها می‌شود.

این متخصص حوزه بهداشت روان ادامه داد: هدف از این کلاس‌ها تولید نابغه برای جامعه نیست بلکه قرار گرفتن کودک در مسیر بالفعل‌سازی استعدادهای خود و خودشکوفایی او است.

شهسوارانی بهترین گزینه برای کلاس‌های تابستانی را فعالیت‌هایی مانند نقاشی،‌ طراحی، شنا و شطرنج بیان کرد.

وی ادامه داد: والدین باید پیش از در نظر گرفتن کلاس‌های تابستانی چند نکته را در نظر بگیرند

1- در درجه اول ورزش برای کودک حتماً مفرح و همراه با شادی و بازی باشد مهم نیست کودک چیزی یاد بگیرد زیرا هدف اصلی تعامل با دیگران و تخلیه انرژی است.

2- ورزش باید فعالیتی مستمر بوده و تنها منحصر به تابستان نباشد.

3- بهتر است ورزش فشار جسمانی زیادی به کودک وارد نکند.

4- ورزش نباید ساختاری محدودکننده داشته باشد و کودک باید حین انجام آن به اکتشاف بپردازد.

5- والدین پیش از ثبت‌نام و شروع فعالیت ورزشی به طور نامحسوس طی یکی، دو جلسه رفتار مربی را در نظر بگیرند تا نسبت به سلامت اخلاقی و صبر و تحمل او نسبت به کودک مطمئن شوند.

6- حتی‌المقدور از ثبت‌نام کودک در کلاس‌های ورزشی که پرخاشگری، حمله و مبارزه را در بر دارد اجتناب کند.

7- ورزش‌های گروهی مانند طناب‌کشی، والیبال، بسکتبال و واترپلو نسبت به ورزش‌های انفرادی ارجحیت دارد.

8- شطرنج برای تقویت قوای ذهنی و یادگیری تعاملات اجتماعی و پاسخ‌های درنگیده یعنی رفتارهایی که نتایج آنها بعدها مشخص می‌شوند بسیار مناسب است.

9- ورزش‌هایی مانند آی‌کیو، تای‌کی، زینگچون، ژیمناستیک، دوچرخه‌سواری، اسکیت و بدمینتون در صورتی که مربی دوره‌های لازم برای آموزش به کودکان را دیده باشد برای هماهنگی تعادلی چشم و دست بسیار مناسب است.

10- در انتخاب ورزش مربی و باشگاه ورزشی به جای بردن و پیروزی بر دوستی، همکاری، مهربانی، همدلی، بالا بردن روحیه کودکان و صفاتی مانند مروت، فتوت، دستگیری و کمک به همنوع که از دیرباز در فرهنگ ایرانی اسلامی تجلی داشته‌اند تأکید شود.

وی خاطرنشان کرد: والدین با در نظر گرفتن این 10 اصل می‌توانند اوقات فراغت خوبی را برای فرزندانشان فراهم کنند.

انتهای پیام/