آشنایی با مشکلات رفتاری کودکان و برخورد مناسب با آنها
آشنایی با کودک پرخاشگر و برخورد مناسب با آن
بیشتر کودکان خردسال به خوبی می دانند که چطور بداخلاقی کنند اما هنوز کنترل تکانه ای کافی برای مهار رفتارهای پرخاشگرانه گاه به گاه را ندارند. ضربه زدن، لگدزدن و یا گاز گرفتن می توانند در این سنین از جمله مشکلات رفتاری کودک باشند.
برای برخورد با رفتارهای پرخاشگرانه کودک از اصول و قوانین ثابتی پیروی کنید. استفاده از روش «time out» به کودکان، خود آرامش دهی را یاد می دهد. حذف برخی از امتیازات کودک هم می تواند یکی از عواقب موثر برای پرخاشگری کودک باشد.به کودک مهارت های حل مسئله را آموزش دهید تا بتواند با آرامش مشکلاتش را حل کند. علاوه بر این آموزش احساسات و اسامی آنها به کودک کمک می کند تا به جای اینکه هیجانات و احساساتش را با عمل نشان دهد، آنها را به کمک کلمات توصیف کند. رفتارهای پرخاشگرانه کودک با تسلط بر این مهارت ها فروکش خواهد کرد.
آشنایی با کودک آب زیرکاه و برخورد مناسب با آن
بدگویی ازدیگران ( حتی اعضای خانوادهااعم ازبرادریا خواهر) این ویژگی بیشتردرباره دوستان اومصداق دارد تا بدین روش بتواند شرایط وزمینه تنبیه را برای آنها ایجاد نموده وازاین رفتارها لذت ببرد. این کودک ازتمایلات دیگرآزاری ( یا سادیستیک ) بهره می برد.دراکثر مواقع تظاهربه مظلومیت نموده وخود را بی گناه جلوه می دهد وبه محض اینکه دیگرازاوغافل شوند دردسرایجاد می کند. معمولااز گوشه چشم رفتارمعلم، مربی وگاه والدین را زیرنظردارد. این کودک می تواند تعدادی دوست خصوصی وصمیمی داشته باشد وبا آنها درتعامل باشد. درصورت لزوم درهرگونه آزمون یا تست میل به تقلب دراوبه وفورمشاهده می شود.
نخستین گام برای ترمیم واصلاح رفتار این گونه کودکان تحسین وتشویق رفتارهای مناسب آنهاست،درمرحله بعد ارائه تکلیف به کودک متناسب با شرایط روانی و فیزیکی تا اورا فردی مسوول ومتعهد به بارآورد. باید توجه داشت که اینگونه کودکان نیازبه جلب توجه دارند که یعنی باید باورکنند واحساس کنند که ازدیدگاه شما ومربیان وجود دارند، نقش دارند وهمچنین قابلیت مفید بودن درجمع وجامعه، با تاکید ویادآوری این نکته که قوانین سخت وتنبیهات شدید، کودک فوق را به سوی فعالیت های پنهانی سوق خواهد داد.
آشنایی با کودک لجباز و مخالف و برخورد مناسب با آن
کودکان خردسال معمولا دوست دارند به دیگران کمک کنند و در عین حال استقلال و عدم وابستگی خودشان را نشان دهند. وقتی از کودک می خواهید کاری انجام دهد، «نه» گفتن آنها امری متداول است. آنها اغلب دوست دارند بدانند که در صورت سرپیچی از قوانین و دستورات چه اتقاقی خواهد افتاد.
فهرستی از قوانین تهیه کنید و عواقبی را برای عدم رعایت آنها توسط کودک در نظر بگیرید. لازم است در اجرای این قوانین ثابت قدم باشید چون در صورتی که کودکان خردسال فکر کنند شانس کمی برای فرار از عواقب کارشان وجود دارد، تلاش می کنند با بدرفتاری به چیزی که می خواهند برسند.از مشوق های مثبت برای تقویت سازگاری و انطباق کمک کنید. سیستم پاداش و جایزه مانند جدول برچسب های تشویقی می تواند احتمال پیروی کودک از قوانین را بیشتر خواهد کرد.
آشنایی با کودک دزد و برخورد مناسب با آن
برداشتن اشیاء کودکان دیگروپنهان سازی آنها حتی درصورتی که نیازی هم به آنها نداشته باشد.به طورمعمول دزدی ( یا عمل خلاف ) خود را انکارمی کند وگاه به گردن دیگران می اندازد. به طور حداکثر در آزمونها تقلب می کند. عدم احترام به حق وحقوق دیگران و کارکشیدن ازسایرین یکی دیگرازخصایص این کودک به شمارمی رود. بدین مفهوم که مایلند سایرین کارآنها را برایشان انجام دهند وخود نیزازوظایف محوله دوری می جویند.
ابزار و وسایلی که وسوسه های کودک را تقویت نموده واورابه دزدی وامی دارد،از دسترس کودک دورنگه داشته شود. آنچه که مهم وحائزاهمیت است مشکل کودک نباید با دیگران درمیان گذاشته شود( به جز متخصصین) وهنگام گفتگوبا کودک ازکاربرد کلمات " دزدی "یا "دروغگویی” اکیدا خودداری شود. لازم به یادآوری است که کودکان گاهی دزدی می کنند یا دروغ می گویند اما بایستی کودک وادارشود که اشیاء دزدیده شده را به صاحبش بازگرداند وچنانچه این عمل انجام شد به عنوان یک رفتارمثبت نیازمند " تشویق " است تا کودک مطمئن شود که رفتارهای مناسب اومورد تشویق و حمایت سایرین قرار می گیرد ، درمورد این کودکان درآموزشگاه توصیه های روان شناختی این است که کودک فوق درکلاس درس درمعرض دید معلم بنشیند.
آشنایی با کودکانی که لوس هستند و کودکانه حرف می زنند و برخورد مناسب با آنها
وقتی صحبت از رفتارهای آزار دهنده می شود، کودکانه حرف زدن می تواند در صدر این فهرست قرار بگیرد. به هر حال بیشتر کودکان خردسال این کار را انجام می دهند. بعضی اوقات، بازگشت کودک به مرحله ای که از آن گذشته است برای جلب توجه است و بعضی اوقات کودکان به دلیل اضطراب و یا استرس این کار را انجام میدهند. برای مثال، امکان دارد کودک پیش از ورود به مهدکودک شروع به کودکانه حرف زدن می کند چون از این انتقال عصبی است.
شما می توانید با همان روشی که به نق زدن کودک پاسخ می دهید با کودکانه حرف زدن کودک برخورد کنید. قوانین و محدودیت هایی را در نظر بگیرید و به خاطر داشته باشید که این مرحله باید به سرعت پشت سر گذاشته شود. مواظب باشید خودتان به طور تصادفی و ناخواسته این شیوه حرف زدن کودک را با توجه زیاد تقویت نکنید.
آشنایی با کودک خجالتی و برخورد مناسب با آن
کودک خجالتی غالبا با صدای آرام سخن گفته ویا اکثراوقات آرام وساکت می نشیند.ظاهرا درمقابل مشکلات عقب نشینی کرده وازمقابله با آنها به طورجدی پرهیز می کند ودرواقع ازانجام کارهایی که احتمال دردسردرآن وجود دارد به شدت گریزان است. صحبت کردن برایش مشکل است واصولادوستان کمی نیزدارد وسعی می کند که ازتماس با مردم اجتناب کرده، بخصوص ازروبه روشدن با بزرگترها هراسان است.زیاد عرق می کند، خصوصا اگرمجبورشود درجمع یا مجلسی حاضرشود وهمیشه سعی می کند که مورد توجه وحمایت دیگران باشد وبه ندرت برای اثبات عقیده اش پافشاری می کند.به لحاظ آناتومی بدن ( وضعیت فیزیکی ) جسمی ضعیف وعقب افتاده ترازهم سن وسالهایش دارد. این کودک درمحیط آموزشگاهی معمولاسعی می کند در” ته "کلاس بنشیند.
سعی کنید کودک را مورد توجه قراردهید وبا اودرزمینه رفتارش سخن بگویید وچنانچه داوطلب انجام کاری بود اجازه انجام کارمورد نظرش را به اوبدهید یا به عبارتی دیگربرخی ازکارهای روزمره خانواده را به اوتکلیف کنید. البته سعی کنید مشارکت اودرانجام کارها خود خواسته باشد والزام کودک به انجام کارتا حد امکان خودداری کنید وبعدازهرموفقیتی اورا تشویق کنید وفراموش نکنید که اینگونه کودکان به کندی” بهبود” می یابند وبه تدریج رشد می کنند، درصورتی که شما صبروحوصله به خرج دهید یعنی اجازه بدهید تا کودک بداند که درهرموقعیتی چه رفتاری داشته باشد.
آشنایی با کودک دروغگو و برخورد مناسب با آن
دروغ گویی یکی از شایع ترین رفتارهای کودکان خردسال است. کودکان در این سنین قادر به درک تفاوت میان واقعیت و دروغ نیستند. علاوه بر این، بیشتر کودکان خردسال بازی های وانمودی انجام می دهند و با کتاب ها، فیلم ها و برنامه های تلویزیونی احاطه شده اند که انسان ها در آن پرواز می کنند و حیوانات حرف می زنند!به کودک خردسال خود کمک کنید تا تفاوت میان دروغ گویی و گفتن حقیقت را متوجه شود. اگر کودک دروغ می گوید، از او سوال کنید «چیزی که می گویی واقع اتفاق افتاده است یا اینکه دوست داری اتفاق بیفتند؟»، بیشتر کودکان با شنیدن این سوال به شما خواهند گفت که حرفی که زده اند، ساخته و پرداخته ذهن آنها است.در حالی که کودک را به تخیل تشویق می کنید اما این مسئله را روشن کنید که از او توقع دارید که به شما دروغ نگوید و یا اگر چیزی را در ذهن خودش ساخته است، خودش برای گفتن آن پیش قدم شود. بهتر است قوانینی در خصوص صداقت در خانه وضع کنید تا حدود انتظارات خودتان را از کودک به طور واضح مشخص کنید.
آشنایی با کودک ترسو و برخورد مناسب با آن
بعضی اوقات به طورناگهانی هراسان ومایوس شده وغالبا مضطرب ونگران است.آرام وساکت است وهیچگاه ریسک نمی کند.برای انجام کارثباتی نشان نمی دهد. به مسائل اخلاقی توجه زیادی دارد.کودک ازاحتمال وقوع مرگ یا آسیب به دیگران هراس دارد.
کودک با ویژگی” ترسویی” نیازمند توجه بی ریا وصمیمانه ومعطوف به خود است، اوعاشق انجام کارکم خطربوده، بنابراین نباید فرصت انجام آنها را ازاوبگیرید، به کودک بقبولانید که بسیاری ازترس ها خیالی هستند وبه طورحتم بهبود می یابند، اورا تشویق به نوشتن مطلبی (انشا) درباره ترس هایش کنید و هنگامیکه کودک احساس ترس می کند باید مورد حمایت شما واقع شود .ذکراین نکته ضروریست که وظایف محوله به کودک به طورقطع باید درحد توانایی او باشد ویا به عبارتی کودک به آسانی ازعهده انجام آن به نحواحسن برآید تا بدین وسیله شاهد افزایش اعتماد به نفس درکودک باشیم. چنانچه توصیه های فوق در فرایند رفتاری کودک شما موثرواقع نشد، دریک فرصت معین به مرکزمشاوره وروان شناختی مراجعه کنید.
جهت رزرو مشاوره تلفنی و حضوری با این شماره تماس بگیرید 09374071940 |
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.