آموزش مهارت های اجتماعی به دانش آموزان

مهارتهای اجتماعی رفتارهایی هستند که به افراد برای کنش متقابل با دیگران کمک میکنند. در مدرسه، کنش متقابـل ممکـن اسـت بـا هـم کلاسـی هـا، معلمان و سایر کارکنان مدرسه باشد. در مراحل بعدی زندگی، این کنش متقابل با همکاران، سرپرستان، دوستان و افراد دیگر برقرار میشود که شخص ملاقات میکند. در آموزش فراگیر که دانش آموزان با نیازهای ویژه در کلاسهای درس عادی در کنار سایر دانشآموزان با استفاده از خدمات معلم مرجـع (رابـط ) بـه عنوان تسهیلگر مشغول به تحصیل میشوند، از نظر پذیرش در گروه همسالان خود با مشکل رو به رو میشوند. یک برنامه عادی سـازی بایـد شـامل تمهیـداتی برای افزایش پذیرش اجتماعی نسبت به دانش آموزان دارای نیازهای ویژه باشد تا بتواند مؤثر واقع شود.

مهـارت هـایی کـه بـه طـور گسـترده ای بـه توانـایی هـای اجتماعی مربوط می شوند عبارت اند از:


مهارت های گفـتگـو

احوال پرسی، گفتن ‹ خواهش می کنم › یا ‹ متشکرم › ، یاد گرفتن و به کار بردن اسـم هـا، انتخـاب موضـوعات مناسـب برای گفت وگو و دنبال کردن آن ، برقراری وحفـظ تمـاس چشمی ( البته در اینجا باید بـه تفـاوت هـای فرهنگـی توجـه داشت)، بهکارگیری حالت مناسب صورت، استفاده از طنین مناسـب صــدا، قــرار گــرفتن در جایگـاه مناســب نســبت بــه دیگران، جلوگیری از رفتار نسنجیده و گوش سپردن فعال.

کنار آمدن با مشاجره هـا

گفـتن ‹ نـه › ، کنـار آمـدن بـا افراد پرخاشگر، واکنش نشـان دادن بـه مسـخره کـردن هـا ، عذرخواهی کردن، به دست آوردن توجه، کمک خواسـتن، مهارت های مسأله گشایی، کنارآمـدن بـا انتقادهـا، مـذاکره کردن، متقاعـد کـردن، پاسـخ دادن بـه احتیاجـات دیگـران، احترام گذاشتن به تفاوت های فردی.

مهارت های دوستی

دوست شدن، تشکر کردن و مـورد امتنان قرار گرفتن، شوخی کردن و پاسخ دادن به شوخی ها، رعایت کردن نوبت، داشتن ظاهر تمیـز و آراسـته، هماهنـگ بودن با فرهنگ گـروه همسـالان ، اهمیـت دادن بـه عـرف و آداب اجتماعی در زندگی روزمره.

مهـارت هـای گروهـی

گـوش کـردن، برقـراری تمـاس چشـمی، بـه خـوبی ارتبـاط برقـرار کـردن ، پرسـیدن سـؤال، رهبــری و هــدایت، جلــب اعتمــا د، تصــمیمگــرفتن، مهــار مشاجرهها، تشویق کردن، قبول همکاری و تشریک مسـاعی، درک نظرات سایرین و از همه مهم تر احترام به تفاوت های فردی.

در آموزش مهارت های گروهی ممکن اسـت مشـکلاتی بروز کند که راه حل های احتمالی به شرح زیر هستند:


تسـلط یـک یـا چنـد نفـر از اعضـای گـروه : نقـشهـای ناسازگار ولی مرتبط را به فـرد محـول کنیـد (نظیـر مشـاهده کننده یا ثبت کننده )، مقررات را با کمک گروه تعیین کنید( برای نمونه، هر نفر در گروه چه مدتی را میتواند صحبت کند و افرادی که ریاست طلب نیستند را تحسین کنید).

مشارکت نداشتن : مقرراتی بـرای مشـارکت ایجـاد کنیـد (برای نمونه، هر شخص باید حداقل یک بار صـحبت کنـد وصحبتگوینده را نباید قطع کرد)، نقشهای غیـر تهدیـدآمیز(نظیر مسؤول ثبت وقت) را بر عهـده ی افـراد دچـار مشـکل بگذارید و شیوههای مشارکت را تعیین کنید.

مشـاجره : مهـارت هـای حـل مشـاجره را آمـوزش دهیـد(نظیر سازش و راهبردهای برد دو طرفـه ) و بـه گـروه اطـلاع دهید که به عنوان آخرین راه حل، شما برای واسطه شدن در دسترس هستید.
رفتار نامناسب مداوم : افراد را بدون تنبیه کردن، بـه طـور موقـت از گـروه اخـراج کنیـد و ارتباطـات رفتـاری سـاده را گسترش دهید.

هدف از آموزش مهارت های اجتماعی دانش آموزان

هـدف از آمـوزش مهـارت هـای اجتمـاعی دانش آموزان با نیازهـای ویژه به چهار هدف اولیه می باشد:
1. بهبود فراگیری مهارتهای اجتماعی
2. بهبود عملکرد مهارتهای اجتماعی
3. کاهش یا برطرف کردن مشکلات رفتاری
4. تسهیل تعمیم دهی و نگهداری مهارتهای اجتماعی

جهت رزرو مشاوره تلفنی و حضوری با این شماره تماس بگیرید 09374071940