آیا شنونده خوبی هستیم؟ این تست را انجام دهید
همان طور که همه می دانیم خوب گوش دادن هنر است. شما به یاد دارید آخرین باری که برای کسی حرف میزدید و او نصفه نیمه حواسش بود، تا چه اندازه ناراحت شدید؟ شنونده خوب بودن تنها در این نیست که آنچه را میگویند، بشنوید. بلکه مهم این است که علاقه و توجه خود را به کسی که حرف میزند نشان دهید. چقدر میتوانید شنونده خوبی باشید؟ اصلا چگونه میتوان شنونده خوبی بود؟
پدر و مادر شنوا!
تبادلات خوب، روابط خوب اشخاص را به همراه میآورد. اما در بسیاری مواقع شنونده به آن خوبی که نیاز است گوش نمیدهد و توجه نمی کند . بسیاری از والدین هم آن طور که لازم است به سخن فرزندان خود گوش نمیدهند و در نتیجه فرزندان میل و علاقه ای برای حرف زدن با آنان پیدا نمیکنند. پدر و مادر میتوانند به کمک روش «گوش دادن پویا» فرزندان خود را به صحبت کردن تشویق کنند. این روش که دکتر تامس گوردون، نویسنده کتاب آموزش موثر والدین به آن اشاره کرده است، در مورد بزرگسالان نیز کاربرد دارد.
تست شنونده خوبی بودن
اگر می خواهید بدانید تا چه اندازه شنونده خوبی هستید پرسشنامه زیر را تکمیل کنید و امتیازات به دست آورده در هر عبارت را با هم جمع بزنید.
1- وقتی موضوعی به ذهن دوستانم میرسد آن را برای من تعریف میکنند.
درست (1 امتیاز) غلط (0 امتیاز)
2- برایم مشکل نیست که به مشکلات دیگران گوش بدهم.
درست (1 امتیاز) غلط (0 امتیاز)
3- در گردهماییهای اجتماعی، از صحبتی به سراغ صحبت دیگر میروم.
درست (0 امتیاز) غلط (1 امتیاز)
4- وقتی کسی به سرعت سر اصل موضوع نمیرود، شکیباییام را از دست میدهم.
درست (0 امتیاز) غلط (1 امتیاز)
5- تمایل دارم لطیفه یا حکایاتی را که دیگران تعریف میکنند تمام کنم.
درست (0 امتیاز) غلط (1 امتیاز)
6- هرگاه دیگران در حال صحبت با من هستند، به این فکر میکنم که حرف بعدی که میخواهم به آنها بزنم چیست.
درست (0 امتیاز) غلط (1 امتیاز)
7- اغلب اشخاص ملالانگیز حرف میزنند.
درست (0 امتیاز) غلط (1 امتیاز)
8- وقتی که اوقات با هر کسی که هستم، بیش از او حرف میزنم.
درست (0 امتیاز) غلط (1 امتیاز)
9- اشخاص وقتی با من حرف میزنند، سخنانشان را دو یا چند بار تکرار میکنند.
درست (0 امتیاز) غلط (1 امتیاز)
10- ترجیح میدهم به جای گوش دادن حرف بزنم.
درست (0 امتیاز) غلط (1 امتیاز)
تفسیر نتایج
امتیاز نتیجه
امتیاز 8 به بالا شما شنونده خوبی هستید. دوستانتان اغلب برای اینکه با کسی صحبت کنند شما را انتخاب میکنند. به احتمال زیاد در گردهماییها محبوب و مورد توجه هستید.
امتیاز 5 تا 7 مانند اغلب اشخاص شنوندهای متوسط هستید. گاه خیلی خوب گوش میدهید و زمانی هم حواستان پرت میشود. توجه داشته باشید که همیشه فرصت برای بهتر شدن وجود دارد.
امتیاز 0 تا 4 صریحا بگویم که شنونده خوبی نیستید. اغلب اوقات وقتی در ظاهر به کسی گوش میدهید، حواستان به موضوع دیگری است. در ادامه اطلاعاتی در اختیار شما قرار میگیرد تا بتوانید برای اینکه بهتر شوید کاری کنید.
آیا شنونده خوبی هستیم؟ این تست را انجام دهید
گوش دادن پویا
تا کنون دقت کرده اید که چرا مشاوران آموزشدیده بهتر از دیگران با اشخاص ارتباط برقرار میکنند؟ این اشخاص برای رشد دادن دیگران چه کارهایی میکنند؟ دکتر گوردون اسم این کار را «گوش دادن پویا» گذاشته است. او این روش را به والدینی که فرزندانشان با آنها حرف نمیزنند آموزش داده است. دکتر گوردون به این نتیجه رسیده که بزرگسالان هم میتوانند از این روش در برخورد با یکدیگر استفاده کنند. روش دکتر گوردون، که آن را به بیش از 100000 پدر و مادر آموزش داده است، نشات گرفته از کارهای دکتر کارل راجرز، بنیانگذار درمان متمرکز بر درمانجو میباشد. دکتر راجرز معتقد است گوش دادن پویا تولید احساس همدلانه میکند، که عنصری مفید و مناسب برای برقراری پیوند با دیگران است.
گوش دادن پویا به معنی وارد شدن به دنیای ادراک صحبتکننده و دیدن اوضاع از زاویه دید اوست. بدین معنا که به احساسات واقع در لایه زیرین صحبت توجه شده و تنها به خود کلام و صحبت بسنده نشود. برای مثال اگر کودکی سوال میکند «امروز دوستم برای دیدن من نمیآید؟» این درست نیست که در جواب او صرفا بگوییم «نه. باید به دندانپزشکی میرفت.» با این طرز جواب دادن به احساسات زیربنای حرف کودک توجه نمیکنید. اگر از روش گوش دادن پویا استفاده کنید، باید جواب اینگونه به او بدهید: «میدانم از این که دوستت برای بازی با تو نمیآید ناراحت میشوی. اما ناراحت نباش. برنامهای میریزیم که فردا حتما همدیگر را ببینید.» گوش دادن پویا به شما کمک میکند که بلافاصله به موضوعی که کسی را ناراحت میکند پی ببرید. گوش دادن پویا نشان میدهد که در حقیقت حرف گوینده را درک میکنید.
برای اینکه به شنونده قابلی باشید سه اقدام زیر را به عمل آورید:
1- تصمیم بگیرید و با خور عهد ببندید که شنونده بهتری بشوید.
2- درباره موضوعاتی از قبیل گوش دادن پویا بیشتر مطالعه کنید.
3- سوالات موجود در پرسشنامه را به دقت بخوانید. امکانش زیاد است که با این کار به اصول و علم برقراری ارتباط بهتر پی ببرید.
جهت رزرو مشاوره تلفنی و حضوری با این شماره تماس بگیرید 09374071940 |
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.