اما شیوه صحیح تلقین کردن چیست ؟


فرض کنید در زندگی ، در شرایط سختی قرار دارید و میخواهید با خود بگویید : ” من انسان بسیار قوی و استواری هستم ! “. بنظر شما چطور میتوان این تلقین را بصورت قدرتمندی ، در ضمیر ناخودآگاه نشاند ، طوری که مستقیما وارد ضمیر ناخودآگاه شما شود ؟ به جمله ی زیر توجه کنید :

 

“ برای اینکه یک تلقین ، در ضمیر ناخودآگاه خودتان یا دیگران بنشیند ، علاوه بر گفتن آن با زبان(به خود یا دیگران) ، جمله ی مربوطه ، باید با بند بند وجود و تک تک احساسات  ، حس و تجربه شده ، و مفهوم مورد نظرتان را ، توسط همه ی احساسات و با همه ی ابعاد نیز برساند  !  در غیر اینصورت ، ضمیر ناخودآگاه آنرا یک دروغ دانسته و با تولید حسهای منفی شدیدتری ، شما را مجازات خواهد کرد !“

بگذارید جمله ی بالا را با یک مثال توضیح دهیم :

فرض کنید مردی ، درحال تلقین این مساله به خود است که : ” من انسان بسیار قوی و استواری هستم ! “

چگونه این تلقین در ذهن او مینشیند ؟

برای اینکه ضمیر ناخودآگاه این فرد ، جمله مذکور را باور کند ، باید شواهد و نشانه های عملی نیز ، تایید کننده حرف او باشد ! مثلا ، فرد مذکور باید قدرت را ، ابتدا در بدن خود ، حس کند ! او باید روی عضلانی شدن خود کار کند و حتی حین گفتن این جمله ، عضلاتش را لمس کند ! زیرا این مساله باعث میشود که ضمیر ناخودآگاه او ، به حرفهایش ایمان بیاورد (ضمیر ناخودآگاه دقیقا مانند یک فرد مجزای شکاک میباشد که دیر باور است !) .

نکته مهم تر اینکه ، لحن و تن صدای  تلقین مذکور ، باید کاملا قدرت را برساند ، فرد مذکور باید با لحنی قدرتمندانه و استوار این حرف را بزند ! و اینکه ، خاطرات سخت خود را که از همه آنها سربلند بیرون آمده است ، حین گفتن این جمله به یاد آورد ! و بصورت خلاصه ، حین گفتن تلقین ، همه ی وجود او ، باید آنچه میگوید را ، تایید کند ! در غیر اینصورت ، تلقین مذکور ، توسط ضمیر ناخودآگاه او ، یک تلقین دروغ دانسته شده و باعث تولید احساسات منفی تری در او خواهد شد و اثر منفی خواهد داشت.

جمع بندی

یک تلقین وقتی کار میکند و به بار مینشیند که با همه ی وجود و با شواهد عملی گفته شود و همه ی احساسات و وجود ، تایید کننده ی آن باشد ! اگر میخواهید تلقینی را روی دیگران و یا روی خودتان پیاده سازی کنید ، دقت داشته باشید که نکات ذکر شده در این مقاله ، رعایت شود.

 

مشاور و روانشناس مصطفی آفریدون

 

مرکز روانشناختی و مشاوره انتخاب

تلفن هماهنگی جهت تعیین وقت قبلی:

0616-638-0922 فرزاد سلحشور

مرکز مشاوره تلفنی