انتقاد پذیری در محیط کار
تصور
کنید که یک پروژه مهم در شغل تان را با موفقیت به اتمام رسانده اید و رئیس
تان در حال شنیدن گزارش کار شماست که در نهایت با یک نطق انتقادی از سوی
رئیس تان مواجه می شوید که از خیلی جنبه های فعالیت شما ایراد گرفته و
خواهان ایجاد تغییرات در برخی از جنبه های کارتان است.
احتمالا
هر کدام از ما اگر در چنین شرایطی قرار گیریم هم خیلی ناراحت و عصبانی می
شویم، هم احساس شکست می کنیم و تصور می کنیم یک مافوق کم سواد داریم که
ارزش کار را به درستی درک نکرده و یا ان قدر حسود است که با این انتقادات
قصد دارد ما را تحقیر کند و ....
شاید در برخی از موقعیتهای کاری چنین
اتفاقاتی بیفتد ولی در اکثر مواقع انتقادات عمدتا برای تسویه حساب شخصی
نیست و هدف ارایه یک کار بی عیب و نقص است. لذا دلسرد نشوید چرا که انتقاد
سازنده یک بخش کلیدی در موفقیت و به ثمر رسیدن هرکاری است. هدف این مقاله
نیز یادگیری چگونگی پذیرش انتقاد و در عین حال انجام کار محوله به نحو احسن
است:
- بپذیرید که کامل و بی عیب و نقص نیستید. اگر هر کاری را با این تصور که شما هیچ اشتباهی نمی کنید شروع کنید در حقیقت شما خودتان را به جهالت می زنید. شما احتمال اشتباه زیاد دارید و نکته مهم درس گرفتن از آن اشتباه احتمالی است.
- کار یا پروژه را مجددا بررسی کنید. پس از
اتمام کار و قبل از آنکه آن را به مافوق خود تحویل دهید اطمینان کسب کنید
که شما همه چیز را مجددا به دقت چک کرده اید. با این کار از بروز اشتباهات
ساده ممانعت می شود . همچنین این باور را در خودتان پرورش دهید که رئیس
تان به خاطر چیزهای کوچک و بی اهمیت شما را به زحمت و دردسر نمی اندازد.
- انتقاد را شخصی نکنید. اگر مافوق یا همکارتان از شما انتقاد کرد به خودتان یادآوری کنید که این انتقاد به عملکرد و کار شماست نه به شخصیت شما و این امر نشانه بی علاقگی به شما نیست. او تمایل دارد مطمئن شود که شما کار را به بهترین شکل ممکن انجام می دهید.
- به دقت گوش دهید. اگر به
اظهار نظرها و انتقادات بی اهمیتی کنید زمینه تکرار اشتباه گذشته را فراهم
کرده اید. یادداشت برداری کنید و مرتبا به خودتان گوشزد کنید که چطور مشکل
را حل کنید. این مرحله ، مرحله بسیار سختی است زیرا می تواند به مفهوم
گذشتن از غرور و پذیرش مسئولیت در برابر اشتباهات مرتبط با کار باشد.
- از خودتان بپرسید که از این انتقاد چه چیزی می توانید یاد بگیرید. اگر حس کردید که حالت تدافعی دارید و یاعصبانی شده اید سوال" چه چیزی می توانم یادبگیرم؟" را با خودتان تکرار کنید و در صدد یافتن پاسخ این سوال باشید.
- با
بخشی از انتقاد موافقت کنید. هنگام مواجه شدن با انتقاد اکثر مردم بر روی
بازخورد منفی آن متمرکز می شوند که ممکن است درست نباشد و لذا از بقیه جنبه
های مثبت انتقاد چشم پوشی می کنند. وقتی که شما بخشی از انتقاد را قبول می
کنید ، در حقیقت امکان یادگیری را برای خودتان مهیا می کنید. مجبور نیستید
با هر چیزی موافقت کنید اما حتی موافقت یا یک جنبه ناچیز از انتقاد باعث
پیدایش یک جو کار گروهی می شود. حال می توانید بر روی این موضوع متمرکز
شوید که چگونه با هم این مشکل را رفع کنید.
- آنچه را که شنیده اید مورد تجزیه و تحلیل و ارزیابی قرار دهید. شما محتاج زمانی هستید که بتوانید اطلاعات را پردازش کنید، مشخص کنید که آیا این یک انتقاد معتبر و صحیح است یا نه و تصمیم بگیرید که چکار می توانید بکنید که مشکل را حل کنید یا اشتباه را اصلاح کنید. اگر این موضوع شکایتی است که شما مرتبا آن را می شنوید باید فکر کنید که شما از شرایط و وضعیت به وجود آمده چه چیزی می توانید یاد بگیرید که این کار دوباره اتفاق نیفتد.
- کینه به
دل نگیرید. عصبانی و نگران ماندن از یک اشتباه می تواند کار آتی شما را هم
تحت تاثیر قرار دهد. اشتباه را از ذهن خود بیرون کنید . بر این مساله که
در آینده به بهترین شکل کارها را انجام دهید متمرکز شوید.
- جو
را شفاف کنید. اگر از نحوه انتقاد همکارتان ناراحت هستید در اسرع وقت این
موضوع را به او اطلاع دهید تا این احساس بد و دلخوری بین شما دو نفر کهنه
نشود. توضیح دید که چرا این موضوع سبب دلخورتان شده است حتی می توانید
مواردی را متمرکز شوید که باید انجام دهید تا رابطه میان تان مجددا تقویت و
مستحکم شود.
- بپذیرید که ممکن است دیگران چیزی را ببینند که
شما قادر به دیدن آن نیستید. حتی اگر موافق انتقاد نیستید،؛ ممکن است
دیگران در مئرد چیزهایی که شما از آن بی اطلاع هستید باخبر باشند. مثلا اگر
میگویند شما فردی مغرور هستید و شما چنین احساسی نسبت به خود ندارید ،
امکان دارد شما واقعا این طور باشید اما از آن بی خبر باشید. این واقعیت که
ممکن است آنها درست بگویند را در نظر بگیرید و به ارزیابی مجدد خود بر
اساس نظر آنها بپردازید.
- اجازه ندهید انتقاد شما را به هم بریزد بلکه با روحیه ای شاد با آن مواجه شوید.
نکات قابل تامل
1- همیشه قبل از پاسخ گویی فرصتی برای فکر کردن به انتقادات به خودتان بدهید.
2-
اگر موقعیتی دست داد با کسی که مطمئن هستید واقعیت را به شما خواهد گفت،
انتقاد مطرح شده را در میان بگذارید تا به صحت و سقم آن پی ببرید.
3-
همیشه یادتان باشد که عمل و کار شما انتقاد می شود نه شخصیت شما. مثلا اگر
از نامه نوشته شده توسط شما انتقاد می شود فراموش نکنید که شما نویسنده آن
هستید و همکارتان فقط از شما می خواهد که این یادداشت را اصلاح کنید.
4- فراموش نکنید که همکار یا مافوق شما به خاطر نفرت از شما انتقادتان نمی کند بلکه هدف آنها بهبود کار شماست.
5-
هر کاری که می کنید از عالی بودن آن نزد خودتان اطمینان حاصل کنید. افرادی
که نقد پذیر نیستند به ندرت در کارشان پیشرفت حاصل می کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.