اهمیت مهارت های ارتباطی در زندگی

انسان موجودی اجتماعی است و همین امر درک عمیق از فرایند ارتباطات و مهارت‌ های ارتباطی را ضروری می‌کند. مهارت‌هایی که برای موفقیت هر فرد در هر کسب و کار و روابط اجتماعی حیاتی است. ما همه روزه برای انتقال احساسات، اندیشه ها، افکار و تمایلات خود با یکدیگر در ارتباط هستیم . ارتباطات چه ساده باشد یا پیچیده، از پیش تعیین شده باشد یا اتفاقی، خواسته باشد یا ناخواسته، بخش عمده از زمان روزانه ما را به خود اختصاص می دهد. مهارت در ایجاد یک رابطه موفق با دیگران بر توانایی ها و اعتماد به نفس ما افزوده و احترام دیگران را نسبت به ما جلب می کند.

ارتباطات می‌تواند موجب صدمه یا موجب راحتی شود. ما هر روز از طریق ارتباطات کلامی و غیر کلامی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنیم و مهم است که بدانیم چگونه بهترین استفاده را از ارتباطات خود داشته باشیم.با وجود افزایش روزافزون اهمیت دستیابی به مهارتهای ارتباطی هنوزهم بسیاری از افراد به این امر توجه نمی کنند و همین موضوع باعث شده است که قادر به انتقال افکار و ایده های خود نبوده و در برقراری ارتباط موثر با دیگران ناتوان باشند. این ناتوانی امکان رقابت موثر در فضای کاری و قرارگرفتن در مسیر پیشرفت حرفه ای را تقریبا غیر ممکن می کند.

مهارت های ارتباطی را مانند هر مهارت دیگری می توان آموخت. زیرا بسیاری از آنها در اصل رفتارهای ساده ای هستند که با دانستن و کمی تمرین می توانیم بصورت کاملا حرفه اجرا کرده و از آنها بهره ببریم. و مطمئنن باشید نتایج مثبت آنرا در زندگی خانوادگی، حرفه ای و اجتماعی خود خواهیم دید.

اینکه دیگران بتوانند پیام شما را بطور شفاف و موفقیت آمیز دریافت کنند برای برقراری ارتباط بسیار مهم و ضروری است. برای دستیابی به این مهم شما باید پیام خود را دقیقا بشناسید و آن را بدرستی انتخاب کرده باشید، مخاطب خود را بشناسید و بدانید که این پیام را به چه مخاطبی ارسال کرده و پیام چگونه توسط مخاطب درک خواهد شد. برای برقراری یک ارتباط خوب شما می باید موقعیت، شرایط فرهنگی و شرایط محیطی که فضای صحبت شما را در برگرفته است را بسنجید.

تعریف مهارت‌ های ارتباطی

مهارت‌ های ارتباطی به توانایی انتقال اطلاعات به دیگران به طور موثر و کارآمد گفته می‌شود که می‌تواند ارتباطات فردی و تجاری فرد را بهبود بخشیده و موجب شود رضایت از زندگی و کیفیت زندگی فرد بالا رود. این مهارت‌ های ارتباطی است که تاثیرگذاری ارتباط را تعیین می‌کند.

مهارت برقراری ارتباط بدین معناست که مفهومی که در ذهن یک فرد است به میان سایر افراد راه یافته و به آنها انتقال یابد. مهارت های ارتباطی ، ارتباطات فرایندی است که هم فرستنده و هم گیرنده پیام در آن نقش داشته و دخیل هستند. ارتباط میان دو نفر وقتی موفقیت آمیز است که فرستنده و گیرنده دقیقا اطلاعات مشابهی را از ارتباط میان خود استنباط و نتیجه گیری کنند. اگر دیگران پیام شما را بطور شفاف و موفقیت آمیز دریافت کنند در حقیقت شما توانسته اید افکار و ایده های خود را به آنها منتقل کنید. اما ناتوانی در انتقال شفاف و موفقیت آمیز پیام به دیگران باعث شکست ارتباطات شده و همچون مانعی در برابر پیشرفت های فردی و حرفه ای شما خواهد بود.

مهارتهای ارتباطی به رفتارهایی گفته می شود که شخص می تواند از طریق آن با دیگران به گونه ای ارتباط برقرار کند که باعث بروز رفتارهای مثبت و پرهیز از واکنشهای منفی در طرف مقابل گردد. بررسی های انجام شده از شرکتهایی که بیش از 50 هزار کارمند دارند نشان می دهد که مهارتهای ارتباطی یکی از مهمترین اصول این شرکتها برای استخدام مدیران در بخش های مختلف است.

یک ارتباط دارای اجزائی است که اطمینان از کارکرد درست هریک از آنها باعث به وجود آمدن یک ارتباط موثر میان دو نفر می گردد

منبع (فرستنده)
پیام
رمزنگاری پیام
کانالهای ارتباطی
رمزگشایی پیام (دریافت و تفسیر)
گیرنده
بازخورد
محیط ارسال پیام

مرحله اول در ارتباط تولید اطلاعات است؛ و مرحله دوم این است که این اطلاعات یا داده‌ها به یک رسانه برای انتقال به مخاطبان مورد نظر تبدیل شود. سبک ارتباطات از فردی به فرد دیگر متغیر است و در طی فرایند ارتباط، هر فردی ممکن است چندین راه، روش یا حالت را برای انتقال پیام خود به کار گیرد. در واقع آغازگر ارتباط است که باید به ماهیت اطلاعاتی که قصد انتقال آن را دارد توجه کند، اما فرایند ارتباط به همان اندازه که به منبع تولید یا جریان اطلاعات بستگی دارد، به روشی که گیرنده پیام اطلاعات را دریافت می‌کند نیز وابسته است.

جهت رزرو مشاوره تلفنی و حضوری با این شماره تماس بگیرید 09374071940