تاثیر لبخند بر اطرافیان :


  آیا می‌دانید لبخند  مُسری است؟

شما حتما این شعر را شنیده اید که :

در محفل خود راه مده همچو منی را

افسرده   دل افسرده کند انجمنی  را

هم افسردگی و هم خلق شاد مثل یک بیماری واگیر ، ساری و جاری هست  و وجود یک فرد با لبخند دیگران را به نشاط می آورد.

  آن بخش از مغز شما که مسئول حالت چهره‌ی شما هنگام لبخند زدن یا تقلید لبخند دیگران است، در قشر حلقوی مخ قرار دارد، یا به عبارتی ناحیه‌ی واکنش خودکار و ناخودآگاه.

در تحقیقی که در کشور سوئد انجام شد، به داوطلبان تصاویری از احساسات  متعدد را نشان دادند: شادی، خشم، ترس و شگفتی. زمانی که تصویر یک فرد خندان به آنها نشان داده می‌شد، از آنها خواسته می‌شد، اخم کنند. نتیجه این بود که حالات چهره‌ی افراد، مستقیما در پی تقلید همان تصویری بود که می‌دیدند.

  مقاومت در برابر تقلید نکردن از لبخند، نیازمند تلاش آگاهانه‌ی داوطلبان بود.

بنابراین، اگر به کسی لبخند می‌زنید، منتظر لبخند فرد مقابل هم باشید، چون لبخند شما مسری است و نمی‌توان در برابر آن مقاومت کرد. اما اگر فرد مقابل لبخند نزد، بدانید که برای لبخند نزدن به شما، تلاش عامدانه کرده تا لبخند نزند.  ولی یقین داشته باشید که این مقاومت روزی در هم میشکند و او هم به شما لبخند میزند.

  هر بار که به فردی لبخند می‌زنیم، مغز آن فرد او را به خندیدن وسوسه می‌کند.

 

  شما با لبخندتان، یک رابطه‌ی هم‌زیستی ایجاد می‌کنید که به شما و فرد مقابل اجازه می‌دهد: مواد شیمیایی وابسته به احساسات خوب را در مغزتان آزاد کنید، مراکز پاداش را در مغزتان فعال کنید، هر دو جذاب‌تر شوید و شانس طول عمر بیشتر و زندگی سالم‌تر را بالا ببرید.

ما همیشه نمی‌توانیم اتفاقاتی را که پیش می‌آیند، کنترل کنیم، اما من صددرصد مطمئن هستم که با یک چهره‌ی بشّاش، واقعا می‌توانید تجربه‌ی درونی و بیرونی‌تان را تغییر بدهید.

  لبخند چیزی است که باید به خودتان هدیه دهید، پس خودتان را با افراد، مکان‌ها و چیزهایی احاطه کنید که شما را شاد می‌کنند. با دوستانی معاشرت کنید که مثبت و خنده‌رو هستند.

   فیلم‌های خنده‌دار تماشا کنید و یادتان باشد در چشم افراد نگاه کنید و مرواریدهای سفیدتان را به آنها نشان دهید.

 

مشاور و روانشناس مصطفی آفریدون


 

مرکز روانشناختی و مشاوره انتخاب

تلفن هماهنگی جهت تعیین وقت قبلی:

0616-638-0922 فرزاد سلحشور

مرکز مشاوره تلفنی