تفاوتِ حفظ کردن و یادگرفتن در سیستم های آموزشی
خیلیها را میبینید که در مدرسه بهترین نمرهها را میگیرند چون فهمیدهاند که قبل از امتحان چطور درس بخوانند که سر جلسه مطالب در ذهنشان باشد اما خوب معمولاً بعد از امتحان همه آنها را فراموش میکنند
این روش درس خواندن، حفظ کردن است نه یاد گرفتن. این دو با هم فرق
دارند و همین تفاوت است که سیستم آموزشی را به سیستمی موفق یا ناموفق تبدیل میکند.
-
حفظ کردن مطالب باعث میشود چیزی را
بدانید اما یاد گرفتن مطالب باعث میشود آن را درک کنید. حفظ کردن مطلبی یعنی آن را به ذهنتان بسپارید، از طریق راههایی مثل
فلشکارتها برای حفظ کردن لغات جدید، طوریکه لغات در یک سمت کارت و معنی آن پشت
کار نوشته شود و آنها را طوری میخوانید که بتوانید روز بعد در امتحان آنها را به
خاطر داشته باشید. اما یاد گرفتن مطلبی یعنی درک کردن آن، یعنی بتوانید از آن کلمه
که قبلاً خواندهاید در مکالمه با دوستانتان استفاده کنید.
قبول دارم، فرق بین این دو شاید خیلی مشخص نباشد یا شاید فرق خیلی
بزرگی به نظر نیاید. اما بااینحال این تفاوت است که باعث میشود بعضیها بتوانند
از تحصیلات خود استفادههای بیشتر ببرند.
این دو روش درس خواندن چندین تفاوت دارند:
در حفظ کردن تصور بر این است که فقط یک پاسخ صحیح وجود دارد ولی در
یاد گرفتن چندین پاسخ برای یک سوال وجود دارد. حفط کردن یک مطلب به ما اجازه میدهد
بتوانیم زمانی مسائل را حل کنیم که اعداد و مولفهها هر بار یکسان هستند اما در
یادگیری یک مطلب حتی اگر اعداد و مولفههای مسئله تغییر کند باز قادر خواهیم بود
آن را حل کنیم و از اینها مهمتر اینکه در حفظ کردن یک مطلب، اینکه بتوانید ارزش آن
علم و دانش را در خارج از محیط کلاس و مدرسه بفهمید سخت است اما در یادگیری میتوانید
ایدههایی که یاد گرفتهاید را در دنیای واقعی به کار ببندید.
یادگیری به ما کمک میکند بین چیزهایی که در کلاس درس یاد گرفتهایم
ارتباط ایجاد کنیم و وقتی که از کلاس بیرون میرویم از آنها استفاده کنیم. این هدف
اصلی آموزش است، هدفی که خیلیها از آن آگاه نیستند. اما حفظ کردن هم داتاً بد
نیست.
دانستن یک چیز همیشه بهتر از ندانستن آن است. اما مسئله این است که
چیزی که یادگیری را از حفظ کردن متمایز میکند، معنا است. یادگرفتن به دردبخورتر
است - واقعیتهای مختلف را به هم وصل کرده و به شما یک مفهوم کلی میدهد، درحالیکه
حفظ کردن یک مطلب فقط به شما میگوید که آن واقعیت صحیح است و نه هیچ چیز دیگر.
آنوقت اگر جزئیات کوچکی را درمورد آن واقعیت تغییر دهیم دیگر معنایی نخواهد داشت.
یادگرفتن درمقابل حفظ کردن یک مولفه روانشناختی دارد که من در کلاس
روانشناسی یاد گرفتم. یادآوری که یکی از مقیاسهای حافظه است و در آن فرد اطلاعاتی
که قبلاً دریافت کرده است را دوباره به دست میآورد بسیار سختتر از شناخت است که
یکی از مقیاسهای حافظه است که در آن فقط لازم است فرد چیزهایی که قبلاً یاد گرفته
است را تشخیص دهد.
به همین دلیل است که امتحانات تشریحی خیلی سختتر از امتحانات تستی
است چون درآوردن یک پاسخ از مغزتان و اطمینان از اینکه نوشتنتان هم خوب و معقول
باشد خیلی سختتر از این است که فقط پاسخ صحیح را از بین چندین گزینه تشخیص دهید و
درنتیجه به همین دلیل است که سیستم آموزشی که دانشآموزان را بیشتر به سمت حفظ
کردن تشویق میکند مورد نکوهش است. چون وقتی مجبور میشوید همه مطالب را حفظ کنید،
هدف از آموزش و مدرسه رفتن برایتان گنگ خواهد بود.
دفعه بعد که میخواهید برای امتحانی درس بخوانید، کمی به این مسئله
فکر کنید. چون یادگرفتن مطالب باعث میشود از مدرسه رفتنتان لذت بیشتری برده و آن
را هدفمندتر ببینید. یادگرفتن مطالب درسی کمکتان میکند برای شغل آیندهتان هم
آماده شوید
مرکز روانشناختی و مشاوره انتخاب
تلفن هماهنگی جهت تعیین وقت قبلی
فرزاد سلحشور 0616-638-0922
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.