ت‍فاوت فکر و احساس


اغلب اوقات وقتی به افراد میگوییم احساس شما چیست، در مورد افکار خود حرف می زنند .

خیلی وقتها به جای پیدا کردن احساس حقیقی، افکار خود را دنبال می کنیم و این باعث می شود که احساس حقیقی ما نادیده گرفته شود .

اگر شخصی که جواب منفی شنیده در آن لحظه واقعا با احساس خود ارتباط پیدا کند می تواند جواب سوال بالا  را این گونه بدهد :

ترسیدم، خشمگین شدم، غمگین شدم و ...

  احساسات و افکار دو چیز متفاوت هستند.

اما احساسات ارتباط نزدیکی با افکار،خاطرات و تصورات ذهنی دارند.

مثلا وقتی احساس ترس می کنید، ممکن است افکاری راجع به اشتباه کردن، خاطراتی راجع به تجربیات ترس آور قبلی یا تصویرهای ذهنی ترسناک به ذهنتان خطور کند.

این فرایند  " معنا بخشیدن" به تجربه هایمان است. یعنی ما برای یک احساس یک معنایی می سازیم که می تواند با معنایی که برای دوستمان است متفاوت باشد.

 

نشانه های یک رابطه مسموم

 

کنترل بیش از حد طرف مقابل

یکی از اولین نشانه های روابط مسموم این است که یکی از آن ها دیگری را کنترل می کند. کنترل همیشه به معنی خشونت و تهدیدات فیزیکی نیست. بلکه می تواند ترس از نظر دادن و سهیم شدن عقاید به خاطر عکس العمل احتمالی طرف مقابل باشد.

 

لجبازی

طرف مقابل شما ممکن است نظرات شما را رد کند. حتی مواقعی که با اطمینان آن ها را بازگو می کنید. علت این مشکل می تواند عدم تعادل باشد. به طوری که همیشه یکی از طرفین نظر می دهد یا برنامه ریزی می کند. حتی در مسائل کوچک مثل اینکه کجا شام بخوریم.

 

قدردانی نکردن

یکی از دلایلی که باعث تار شدن روابط می شود قدرناشناسی طرفین است. تجربه ثابت کرده است متاهلینی که قدردان همسرشان بوده اند و به کارهای خوب همسرشان واقف بوده اند روابط بهتری نسبت به آن هایی داشتند که قدردان نیستند.

 

برخوردهای فیزیکی

ممکن است در تصورات خودتان فکر کنید که برخورد فیزیکی همسرتان چگونه می تواند باشد اما وقتی در آن موقعیت قرار بگیرید به وضوح خواهید دید: وقتی با عصبانیت بازوی شما را گرفته و به سمتی هول می دهد و می گوید که نمی خواهد صحبتی داشته باشد و رفتارهایی از این قبیل

 

شکستن ظرف ها

 

دروغ

دروغ های مصلحتی همیشه بد نیستند بخصوص هنگامی که همسرتان می خواهد با این دروغ ها شخصی را که برایتان مهم است را حفظ کند. اما وقتی یک رابطه را با دروغ شروع کردید باید به نیت طرف مقابل دقت داشته باشید. اگر در رابطه به مسئله ای که می داند شما با آن موافق نیستید به شما دروغ بگوید باید مراقب باشید چون ممکن است برایش عادت شود

 

 

رابطه یک طرفه

شاید در رابطه ای هستید که فقط شما برای باهم بودنتان تلاش می کنید و طرف مقابلتان فقط درمورد خودش صحبت می کند و هیچ تمایلی به صحبت درمورد شما ندارد. بعضی ها در روابطشان فقط به فکر نیازهای خودشان هستند و هیچ کمکی به رفع نیازهای شما نمی کنند.

 

 

همه چیز در زندگی یعنی رقابت

دوستان صمیمی می توانند با هم رقابت کنند به خصوص که اگر در موقعیت های شغلی یکسان باشند و روش های یکسانی را در زندگی به کار می برند. اما اگر همیشه با هم در حال رقابت باشید ناخودآگاه از شکست دوست خود خوشحال می شوید. این رفتار نه تنها باعث ایجاد دشمنی بین شما و دوستتان می شود بلکه این احساس نیز به شما دست می دهد که آیا موقعیتی که در آن هستید به اندازه کافی عالی هست یانه. پس یک لطفی به خودتان بکنید و از مقایسه خودتان با دیگران دست بکشید.

 

 

وقتی همسرتان می خواهد در شما ایجاد حسادت کند

اگر همسر شما در رابطه تان احساس ناامنی کند سعی می کند که در مقابل شما با دیگران روابط صمیمانه ای برقرار کند تا حس حسادت را در شما برانگیزد. شاید این روش تاثیرات مطلوب او را داشته باشد اما روش سازنده ای برای خطاب قرار دادن مشکلات روابطتان نمی توان باشد.

 

وقتی خانواده ها از حد خود تجاوز می کنند

خیلی از جوانان هستند به خانواده هایشان اجازه می دهند که با آن ها طوری رفتار کنند که هیچوقت تحمل پذیرش آن را از یک غریبه نخواهید داشت. اگر رفتار آن ها باعث شود که احساس گناه و تقصیر کنید اشتباه است چون آن شخص فقط خواهر یا مادر شماست و باید برای آن ها حد و مرز تعیین کرد. محدودیت ها و توقعاتتان را برای آن ها تعیین کنید و اصلا احساس گناه نکنید.

 

وقتی همیشه مشغول موبایلتان هستید

اگر موبایل دوستتان نقش یک فرد سومی را در رابطه شما بازی کند، ممکن است در معرض یک مداخله قرار گرفته باشد.

 

سخن چینی و شایعات

وقتی قرارملاقاتتان طاقت فرسا می شود

اگر به قرار شامی که با دوستتان دارید مثل یک وظیفه ای که باید انجام داده باشید نگاه کنید و از آن هیچ لذتی نمی برید باید به فکر یکسری تغییرات باشید.

 

واکنش پرخاشگرانه

 

احساس بی اعتمادی

 

دست انداختن

انتقاد از ظاهر و شخصیت و استعدادهای شما بدتر از دست انداختن شماست.  رفتارهای انتقادی و تحقیرآمیزی مثل: طعنه، تمسخر، چشم چرخاندن و نشان دهنده یک رابطه اشتباه هستند.

 

تهدیدات احساسی

 

صحبت نکردن درباره مسائل جدی

 

 

وقتی نمی توانید خودتان باشید

تمام این نشانه ها می تواند یک دلیل داشته باشد و آن این است که خود واقعی خودتان نیستید و از اینکه خودتان باشید ترس دارید شاید اطرافیان خوششان نیاید. اگر احساس می کنید که باید نقاب به صورتتان بزنید همه چیز از حالت طبیعی خود خارج می شود و لحظات پراسترس و ناسالمی را تجربه خواهید کرد. در چنین شرایطی وقتی می خاهید وارد یک رابطه بشوید از خودتان این سوال را بپرسید که آیا این شخص باعث می شود که من خودم باشم؟

و در نهایت اطرافتان را از اشخاصی پر کنید که واقعا این حس را به شما می دهند که خودتان باشید نه شخصیتی که آن ها دوست دارند.

 

 

مشاور و روانشناس مصطفی آفریدون

 

مرکز روانشناختی و مشاوره انتخاب

تلفن هماهنگی جهت تعیین وقت قبلی:

0616-638-0922 فرزاد سلحشور

مرکز مشاوره تلفنی