بسیاری از بیمارانی که در بیمارستان‌های روان‌پزشکی هستند  بیماری روان و ذهنی‌شان به خاطر تلقین‌های منفی بوده است.



به طور مثال، زنی را می‌شناسم که در جوانی، همسر و خانواده همسرش دائماً به او می‌گفتند که دیوانه است، در نهایت این زن زیبا، با وجود سرزندگی و جوانی سر از  بیمارستان روان‌پزشکی درآورد.

مردی را می‌شناسم که درکودکی آن‌قدر تحقیر شده بود و به او گفته بودند که بی‌لیاقت و بی‌کفایت است که او روزی تصمیم می‌گیرد بهترین شود و منِ ایده‌آلی برای خود می‌سازد. اما از آن‌جایی که ذهن او باور کرده بود که نمی‌تواند و بی‌کفایت و بی‌لیاقت است، هیچ‌وقت نتوانست به آن منِ ایده‌آل دست یابد و درنهایت دچار  توهم شد(خود واقعی‌اش را نمی‌توانست ببیند و  فکر می‌کرد آن ایده‌آل شده است) و راهی بیمارستان  روان‌پزشکی شد.

آن‌چه که به یکدیگر می‌گوییم خیلی مهم است. آن‌چه که با خود نجوا می‌کنیم نیز خیلی مهم است.

تلقین‌پذیریِ ذهن را دست‌کم نگیرید و از آن‌جایی که روزانه در معرض تلقین‌های منفی چه از جانب خود و چه از جانب دیگران هستیم، لازم است که هر شب قبل از خواب دقایقی را با ذهن خود صحبت کنیم و به او جملات  مثبت بگوییم تا غم تلقین‌های منفی را فراموش کند.

گاهی نیز باید نزد دوستان یا آشنایانی بروید، که می‌دانید نکات مثبت و قابلیت‌هایتان را به شما می‌گویند؛ این باعث می‌شود تلقین‌های منفی که توسط دیگران _آگاهانه یا ناآگاهانه_ زده شده، بی‌اثر شود.

 

مشاور و روانشناس مصطفی آفریدون



 

مرکز روانشناختی و مشاوره انتخاب

تلفن هماهنگی جهت تعیین وقت قبلی:

0616-638-0922 فرزاد سلحشور

مرکز مشاوره تلفنی