رشد اعتیاد در محافل دانشگاهی و در میان زنان


رحمانی فضلی در نشست هم‌اندیشی اجتماعی شدن مبارزه با مواد‌مخدر:

در ایران سالانه ۷۵۰ هزار نفر وارد چرخه ترک اعتیاد می‌شوند. اما از این تعداد که با زحمت وارد چرخه ترک اعتیاد می‌شوند، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد ماندگاری در پاکی دارند. این در حالی است که در دنیا هم این میزان حدود ۲۰ درصد است.

بیش از ۵۰ درصد از معتادان شاغلند، پس بیکاری را نمی‌توان به طور ۱۰۰ درصد از علل اعتیاد معرفی کرد.

 

در محافل دانشگاهی هم شاهد رشد اعتیاد هستیم. به این ترتیب عدم ادامه تحصیل‌ یا صرف تحصیل ‌نمی‌تواند از عوامل ایجادکننده‌ یا مانع اعتیاد باشد.

این در حالی است که‌ حتی شاهد رشد اعتیاد در زنان نسبت به مردان هستیم.

پارسال در تهران و شهرهای بزرگ تصمیم به جمع‌آوری معتادان گرفتیم که نتیجه آن کاهش ۴۰ درصدی سرقت‌ها شد، این در حالی است که بیش از ۶۴ درصد‌ زندانیان ما به طور مستقیم و غیر مستقیم با اعتیاد و مواد‌مخدر ارتباط دارند.

حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نوع مواد مخدر در اشکال مختلف در دنیا وجود دارند و این در حالی است که مصرف مواد مخدر صنعتی به‌گونه‌ای است که بسیاری از خانواده‌ها وقتی یکی از اعضای خانواده‌شان دچار مصرف می‌شود، حتی تا شش ماه اول اصلا به فرد مشکوک نمی‌شوند و آثاری را در وی مشاهده نمی‌کنند و با گذشت زمان شاهد آثار تخریبی در فرد مصرف‌کننده می‌شوند.

امروز نیاز است که هم کودکان متوجه حجم آسیب و بلای اعتیاد شوند و هم خانواده‌ها بیش از پیش حواسشان به یکدیگر باشد. متاسفانه شاهد آن هستیم که هر ماه مواد مخدر با شکل و شمایل مختلف نظیر تمبر، آدامس، شکلات و غیره در دنیا توزیع می شوند.

این در حالی است که شاهد آن هستیم که در شبکه‌های اجتماعی مختلفی مواد‌مخدر به فروش می‌رسد و توزیع می‌شود. با این حال با وجود آن که این معضلات در کل دنیا وجود دارد باید برای حل آنها یک عزم و اراده ملی انجام گیرد.

گردش مالی مواد‌مخدر در دنیا ۱۵۰۰ میلیارد دلار است. درحالی که سود ناشی از قاچاق مواد‌مخدر هم ۶۵۰ میلیارد دلار بوده و در سال ۲۰۱۶ فقط در کشور افغانستان ۴۸۰۰ تن مواد‌مخدر به دست آمده که این رقم ۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته است.

 ۲۵۰ میلیون نفر معتاد در دنیا وجود دارد. این در حالی است که برخی از آمارها از حضور یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر و برخی ۲ میلیون نفر معتاد در ایران صحبت می‌کنند، که اگر همان ۲ میلیون نفر را هم در نظر بگیریم، براساس شیوع‌شناسی که اخیرا در کشور انجام شده، نرخ اعتیاد در ایران نسبت به دنیا کمتر از ۵۰ درصد است.

 

مشاور و روانشناس مصطفی آفریدون


 

مرکز روانشناختی و مشاوره انتخاب

تلفن هماهنگی جهت تعیین وقت قبلی:

0616-638-0922 فرزاد سلحشور

مرکز مشاوره تلفنی