نگاهی به تاریخچه شعردرمانی
شعردرمانی هنر معناگرا
درمانگر
نویسنده: آمنه فرخی

امروزه، شعردرمانی poetry therapy یکی از شاخه‌های هنر معناگرا شمرده می‌شود. قدمت این رشته، به بلندای اولین سروده‌ها و آهنگ‌های قبیله‌های بدوی در کنار آتش است. زمانی که شعر و آهنگ به عنوان شفا و درمان برای بیماری‌های روح و جسم آدمی استفاده می‌شد. در اسطوره‌ها و افسانه‌های یونان نیز، بارها به این نکته اشاره شده است. در یکی از این افسانه‌ها، خدای دریا به یکی از فرزندانش، پابتوس، می‌گوید: کلام، شفابخش بیماری‌های روحی است.
امروزه نیز واژه «کلام» در علم روان‌شناسی جایگاه ویژه‌ای دارد. واژه روان‌شناسی spycology از دو بخش psyche به معنای روان و logos به معنای کلام، تشکیل شده است. در حقیقت شفابخشی در این علم، از تقابل و هماهنگی دو بخش روان و کلام حاصل می‌گردد.
بهره‌مندی از این ایده، قدرت شفابخش کلام و آواز، برای اولین بار در بیمارستان «پنسیلوانیا» در آمریکا صورت گرفت. متخصصان این بیمارستان، از شعردرمانی برای درمان بیماران ذهنی – روحی خود استفاده می‌کردند. بنجامین فرانکلین یکی از متخصصان این بیمارستان در سال ١٧٥١ از روش‌های درمانی مانند شعرخوانی، سرودن شعر و آوازخوانی برای درمان بیماران خود استفاده می‌کرد. او حتی آثار خلق شده بیماران خود را در نشریه‌ای در همان سال به چاپ می‌رسانید. بهره‌مندی از ادبیات و شعر در درمان بیماری‌ها به حدی پرفایده و جالب توجه بود که روان‌شناسان صاحب‌نامی مانند فروید، آدلر و یونگ نیز در مورد آن، بررسی‌ها و تحقیقات مفصلی انجام دادند و مطالب بسیاری را در مورد خواص و ویژگی‌های منحصر به فرد شعردرمانی مکتوب کرده‌اند. فروید در این‌باره می‌نویسد:
«افکار انسان چونان شعری است که انسجام و نظم خود را از دست داده است و این اشعار، ناشناخته‌ها و نادانسته‌های بسیاری را نمایان خواهند کرد» و قطعاً همین امر خود، در درمان بیماری‌های روح و روان بسیار کمک‌کننده است.


الی گریفر دکتر داروسازی که علاقه بسیاری به شعر و ادب داشت، از سال ١٩٥٠ تلاش‌های بسیاری برای معرفی این شیوه درمانی انجام داد تا بالاخره در سال ١٩٥٩ توسط متخصصان بیمارستان کامبرلند در بروکلین، دکتر جک. جی. لی‌دی و دکتر سام اسپکتور برای کار گروهی و تحقیقات در زمینه تأثیرات مثبت شعردرمانی، در درمان بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های روحی روانی دعوت به همکاری شد. این گروه ٣ نفره با انجام آزمایش‌ها و تحقیقات مختلف و ارائه نتایج آنها توانستند نظرهای متخصصان بسیاری را به این شیوه درمانی جلب کنند.
یکی از این علاقه‌مندان دکتر آرتور لرنر از متخصصان و روان‌‌شناسان ساکن لوس‌آنجلس بود که از سال ١٩٧٠ با تشکیل گروه‌های شعردرمانی، شعرخوانی، سرودن شعر، آوازخوانی دسته‌جمعی و... به درمان بیماران خود می‌پرداخت. تلاش‌های شبانه‌روزی او و گروهی از متخصصان شعردرمانی در این زمینه، موجب شد تا دستورالعمل و برنامه واحدی برای درمان، معرفی و آموزش این شیوه از درمان، برای جهانیان گردآوری شود. این گروه در سال ١٩٩٧ انجمنی را با عنوان انجمن ملی شعردرمانی، در آمریکا تأسیس کردند و هر ساله مجموعه مقالات، یافته‌ها و نتایج علمی خود را برای عموم علاقه‌مندان این شیوه درمانی منتشر می‌کنند.



سعید حسام‌پور، دانشیار دانشگاه شیراز، با توجه به اهمیت شعر درمانی در دنیای امروز، معتقد است آثار سعدی به دلیل تنوع و گوناگونی جنبه‌های مختلف آن، در زمینه شعر درمانی می‌توانند موثر باشند./

 
سعید حسام‌پور
حسام‌پور به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: برای ارایه آثار سعدی به مخاطب امروز باید این نکته را در نظر داشته باشیم که مخاطب ما کودکان و نوجوانانند یا بزرگسالان.

وی به مخاطب کودک و نوجوان آثار سعدی اشاره و تصریح کرد: با توجه به این‌که زبان برخی از آثار سعدی و از جمله «بوستان» و «گلستان» او جنبه داستانی دارد و سعدی اندیشه‌هایش را در قالب داستان بیان کرده، چه بهتر است که این داستان‌ها را در قالب‌هایی جدید بازنویسی کنیم.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: البته این‌گونه بازنویسی‌ها، زبانی هنری را می‌طلبند. متاسفانه آثار بازنویسی‌شده چندان در ادبیات ما نظام‌مند نیستند و هر فرد یا نویسنده‌ای یکی از حکایت‌ها را بازنویسی کرده است، ولی شایسته است نظم و شیوه درست و منطقی را در قالب هنری برای بازنویسی چنین آثاری در نظر داشته باشیم.

وی تاکید کرد: بازنویسی، فقط تغییر کلمه و جایگزین کردن آن با کلمه جدید یا ساده‌تر نیست. سرگرمی‌های مخاطب امروز و از جمله کودکان و نوجوانان نیز چندان کم نیستند. بنابراین باید جذابیت تصویری و محتوایی در شکل هنری بازنویسی آثار ادبی کهن و از جمله آثار سعدی در نظر گرفته شود.

حسام‌‌پور در ادامه به مخاطب بزرگسال آثار سعدی اشاره کرد و توضیح داد: برای مخاطب بزرگسال نخست باید سعدی و آثار او را بهتر و بیشتر به مخاطبان معرفی کنیم؛ چراکه معتقدم تاحدودی اجحاف‌هایی نسبت به این شاعر انجام و مظلوم‌تر واقع شده است. هرچند در سال‌های اخیر توجه بیشتری از سوی مسوولان نسبت به این شاعر صورت گرفته است.

وی افزود: به‌طور کلی معرفی شایسته‌تری نسبت به سعدی از سوی اهالی ادبیات و استادان دانشگاه باید صورت بگیرد، تا جذابیت‌های سخن سعدی بهتر و بیشتر برای مخاطبان آشکار شود. در این صورت مخاطب عام نیز توجه بیشتری نسبت به شعر سعدی نشان می‌دهد.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه صدا و سیما می تواند در زمینه شناساندن این آثار موثر باشد،‌ گفت: صدا و سیما نسبت به دیگر نهادها رسالت سنگین‌تر و بیشتری برعهده دارد. برنامه‌های صدا و سیما با استفاده از حضور کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه می‌توانند سعدی را بهتر و سنجیده‌تر معرفی کنند و جنبه‌های مختلف سخن و اندیشه او را به مخاطبان نشان دهند.

وی با تاکید بر ابعاد و جنبه‌های مختلف کلام سعدی گفت: به‌طور کلی ابعاد و جنبه‌های مختلف اندیشه و کلام سعدی آن‌چنان که باید معرفی نشده و لازم است در این زمینه گام‌هایی برداریم، تا مخاطب بتواند شناخت و درک بهتر و بیشتری از آثار سعدی پیدا کند و خود با علاقه سراغ آثار سعدی برود.

حسام‌پور توضیح داد: طنز، یکی از جنبه‌های کلام سعدی است و جای پرداختن بسیاری دارد. از سوی دیگر زیبایی‌های نهفته در کلام سعدی بسیار زیاد است و بی‌جهت نیست که او را استاد سخن می‌نامیم. قرن‌ها از سرایش و خلق آثار سعدی گذشته است، اما گویی او با انسان امروز سخن می‌گوید، شاید یکی از دلایلی، که او را استاد سخن می‌نامیم، همین باشد. 

وی افزود: اگر جنبه‌های زیبایی‌شناسی شعر و اندیشه سعدی به مخاطب معرفی ‌شود، می‌تواند پاسخگوی بسیاری از نیازهای انسان امروز باشد؛ چراکه بسیاری با شنیدن کلام او به راحتی می‌توانند تحت تاثیر این اندیشه و کلام قرار بگیرند و با آن ارتباط برقرار کنند.

حسام‌پور در ادامه با تاکید بر اهمیت شعردرمانی در دنیای امروز اظهار کرد: امروزه شعردرمانی، قصه درمانی یا نمایش‌درمانی در دنیا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ اما متاسفانه در کشور ما جای این دانش خالی است و از آن غفلت کرده‌ایم.

وی ادامه داد: سعدی یکی از شاعرانی است که می‌تواند بیشترین و موثرترین کمک را در این زمینه داشته باشد و آثار او  ظرفیت بالایی در این حوزه دارند؛ چراکه سعدی آثارش را در موضوع های مختلف و متنوعی مانند مسایل تعلیمی، خدمت به خلق یا حتی توجه به طبیعت خلق کرده است.

این استاد دانشگاه در پایان یادآور شد: برهمین اساس معتقدم دانشگاهیان و اهالی فرهنگ و ادب رسالت سنگینی را درباره آثار سعدی برعهده دارند، تا اندیشه‌های این شاعر بزرگ را با زبانی زیبا و شایسته، معرفی و برای مخاطب بازگو کنند.