هویت های بیمار و روابط قبل از ازدواج



هویت به معنای درک تفاوت ها و شباهتهای ما با دیگران است، احساسی است که ،هوشیارانه تبادل میشود. احساسی که از تبادل با واقعیت اجتماعی سرچشمه میگیرد. انواع هویت عبارتند از؛ سردرگم، بحران زده، دنباله رو، هویت سازمان یافته.

آنچه انواع مختلف  هویت را از هم جدا می سازد مسئله تعهد است، انسان اصولا به چیزی متعهد است که به آن دانش و بینش داشته باشد. و این دو نیز از آگاهی و تجربه سرچشمه میگیرد.

از میان چهار نوع هویت، تنها هویت سازمان یافته حالتی سالم است.

 مثال: فرض کنید شخصی در موقعیت آشنایی برای ازدواج قرار دارد، در این زمان او باچند احساس متضاد روبرو است( عشق ، تنفر ، اضطراب،  آرامش، شادی و... ) شخصی که در موقعیت انتخاب است احساسات متفاوتی را تجربه می کند و این طبیعی است. اما برخورد شخصیت ها با ساختار هویتی بیمار در  هنگام تعارض عاطفی ، و مشاجرهها متفاوت است که شخص مقابل خود را هم در این هنگام دچار مشکل میکنند؛

فردی که دارای هویت سازمان یافته است می تواند این عواطف را مدیریت کند ، در کل رفتاری باثبات دارد و زمانی که رفتاری هیجانی نشان میدهد (که در موقعیت های پرتنش طبیعی است و هر انسانی اشتباهای دارد )، در صدد جبران و حل مسئله و معذرت خواهی است. این فرد از شخص مقابل خود فردی آرام و باثبات میسازد.

اما در این حالت اگر فرد دچار هویت سردر گم باشد، بدون اینکه توانایی انجام کاری را داشته باشد،  با گیج کردن طرف مقابل سعی دارد از مشکل فرار کند. این شخص از طرف مقابل خود فردی تکانشی ،بی برنامه و بی انگیزه میسازد، که پس از مدتی دچار افسردگی میشود.

فردی که هویت بحران زده دارد در چنین موقعیتی ، شروع به داد و فریاد میکند او درحقیقت این را یاد گرفته با عصبی کردن طرف مقابل پیروز شود. این شخص از طرف مقابل خود شخصی عصبی، و پرخاشگر می سازد.

فردی که هویت دنبال رو دارد برای حل مشکلش شروع میکند به تماس بادیگران و راهکار خواستن از اقوام و دوستان، و همیشه در حال مقایسه زندگی خود با دیگران است. این شخص از طرف مقابل خود شخصی  پنهان کار ، دروغ گو‌ وشکست خورده می سازد.

افرادی که دچار هویت بیمار هستند در ناخودآگاه شما تاثیرات منفی زیاد و گاهی غیر قابل درمانی به جا میگذارند.  آنها بطور ناخود آگاه شما را بوسیله نقاط ضعفتان تحریک میکنند. اگر بقصد ازدواج با فردی که هویت بیمار دارد ارتباط  برقرار کرده اید آسیب شدید می بینید و اگر قصد شما  روابط کوتاه مدت است بیشتر آسیب خواهید دید، زیرا فکر میکنید این یک رابطه گذرا است و در زندگی شما تاثیر چندانی ندارد پس دلیلی نمی بینید اشتباهات طرف مقابل را جدی بگیرید و از آسیب جلوگیری کنید،  با این طرز تفکر به او اجازه داده اید خیلی راحتتر وارد ناخودآگاه شما شود و از شما یک شخص بیمار بسازد.

 

مشاور و روانشناس مصطفی آفریدون



 

مرکز روانشناختی و مشاوره انتخاب

تلفن هماهنگی جهت تعیین وقت قبلی:

0616-638-0922 فرزاد سلحشور

مرکز مشاوره تلفنی