چند باور غلط درباره خشم


  باور اول :

  شیوه ابراز خشم موروثی است و قابل تغییر نیست.

  مطالعات پژوهشی نشان می دهند، مردم با مجموعه خاصی از ابراز خشم به دنیا نمی آیند . ابراز خشم حاصل یادگیری است و بر همین اساس، راه مناسب ابراز خشم نیز می تواند آموخته شود.

  باور دوم :

  خشم به صورت خودکار باعث پرخاشگری می شود .

    در واقع  مدیریت موثر خشم شامل کنترل خشم به صورت تدریجی از طریق یادگیری مهارت های جرات ورزی، تغییر باورهای غیر عقلانی و  کلام منفی و خصومت، و به کار بردن طیفی از راهبردهای رفتاری است که با کمک رواندرمانگر و از طریق مشاوره و رواندرمانی، به دست می آید.

باور سوم :

  مردم برای به دست آوردن مطالبات خود باید پرخاشگر باشند.

متاسفانه بیشتر مردم جرات ورزی را با پرخاشگری اشتباه می گیرند.

هدف پرخاشگری تسلط یافتن و صدمه رساندن و پیروز شدن به هر قیمتی است، در حالی که هدف جرات ورزی، ابراز خشم به شیوه ای مودبانه است.

 مثلا اگر دوست شما در هر بار قرار ملاقات تاخیر داشته و این رفتارش شما عصبانی کرده بجای استفاده از کلمات زشت و پرخاشگری، خشم خود را  می توان به این شیوه ابراز کرد :

" وقتی تو دیر می آیی من خیلی ناراحت و عصبانی می شوم. لطف کن سر وقت بیا ".

   باور چهارم :

برون ریزی خشم به صورت  پرخاشگری اغلب مطلوب است.

  سالها این شیوه حتی از سوی برخی متخصصین سلامت روان به مردم به عنوان درمان توصیه می شد مثل تخلیه خشم با ضربه زدن به بالش، داد و فریاد کردن.

مطالعات نشان داده که برون ریزی خشم به صورت رفتار پرخاشگرانه، رفتار پرخاشگرانه را تقویت می کند و باعث خشمگین تر شدن طرف مقابل میشود.

 

مشاور و روانشناس مصطفی آفریدون


 

مرکز روانشناختی و مشاوره انتخاب

تلفن هماهنگی جهت تعیین وقت قبلی:

0616-638-0922 فرزاد سلحشور

مرکز مشاوره تلفنی