چگونه با افراد بی منطق برخورد کنیم

متأسفانه بیشتر ما در زندگی با افراد بی منطق روبه‌رو هستیم. این افراد بی منطق در محل‌کار، خانه و جاهای دیگر دیده می‌شوند. اگر نحوه‌ برخورد با افراد بی منطق را ندانیم، به راحتی تمام روز و حتی روزگار ما را سیاه می‌کنند. به‌راستی نحوه‌ی برخورد با افراد بی منطق چیست؟ نحوه‌ برخورد با افراد بی منطق را متناسب با شرایط خود بسنجید و به کار ببرید. باید برای حل هر مشکلی راه‌حل مناسب آن را پیدا کنید.

خونسرد باشید و آرامش خود را حفظ کنید

اولین قدم برای برخورد با افراد بی منطق، حفظ آرامش است. هر چه کمتر واکنش نشان بدهید، بهتر می‌توانید اوضاع را بسنجید و مدیریت کنید. وقتی از دست کسی عصبانی می‌شوید، قبل از اینکه چیزی بگویید و بعد پشیمان شوید، نفس عمیقی بکشید و آرام آرام تا ۱۰ بشمارید. بیشتر اوقات قبل از رسیدن به شماره ۱۰، روش بهتری برای برخورد با دوست بی منطق خود کشف خواهید کرد. روشی که مشکل را حل و از تشدید و بزرگ‌شدن آن جلوگیری می‌کند. اگر شمارش تا ۱۰ کارساز نبود، تا آنجا که لازم است به خودتان زمان بدهید و بعد از اینکه آرام شدید به سراغ حل مشکل بروید.

وقت خود را برای بحث و جدل با افراد بی منطق هدر ندهید

گاهی واقعا ارزش ندارد که با بعضی ها وارد بحث و نزاع بشوید. زمان شما ارزشمند است. پس اگر موضوعی آن‌قدرها هم مهم نیست، لزومی ندارد با فرد بی منطق و منفی‌باف مخالف تان به بحث و جدل بپردازید. جمله‌ی معروفی هست که می‌گوید: «اگر با بوقلمون‌ها وقت بگذرانید، نمی‌توانید مانند یک عقاب پرواز کنید». طرف بی منطقِ شما هر که می‌خواهد باشد، یکی از اقوام یا همکاران‌تان یا هرکس دیگر، مهم این است که سیاست داشته باشید و نحوه‌ی برخورد با افراد بی منطق را یاد بگیرید. در سایر موقعیت‌ها نیز سعی کنید دور‌و‌بر چنین افرادی نچرخید و فاصله‌ی لازم را با آنها حفظ کنید.

قبل از اینکه واکنشی نشان دهید کمی صبر کنید

وقتی حرف‌ها و عملکرد یک فرد بی منطق آزارتان می‌دهد، کمی صبر کنید. قبل از آنکه واکنشی نشان بدهید، مسئله را از ابعاد مختلف بررسی کنید و سعی کنید واکنش‌های ممکن و مختلف خود را نسبت به مسئله مرور کنید. به‌طور مثال وقتی می‌بینید که همکارتان پیام‌های شما را پاسخ نمی‌دهد، زود ناراحت و عصبانی نشوید. به‌هر‌حال احتمالات و دلایل مختلفی برای این رفتار وجود دارد. سعی کنید تمام احتمالات را بررسی کنید. شاید او سرش خیلی شلوغ است و واقعا وقت رسیدگی به پیام‌هایش را ندارد. همه چیز را به خودتان نگیرید. مسائل را شخصی نکنید. اگر یاد بگیرید که برخورد شخصی با مسائل را کنار بگذارید، خیلی از واکنش‌های اطرافیان، شما را آزار نخواهد داد. حقیقت این است که اعمال و نیات افراد، معمولا قبل از اینکه متوجه شما باشد، با در نظر گرفتن شخص خودشان صورت گرفته است. در واقع قصدی برای آزار و اذیت شما در کار نبوده است. اگر دیدتان را وسیع کنید، بسیاری از سوء‌تفاهم‌ها از بین می‌روند.

خودتان را به جای آنها بگذارید

حتی برای یک دقیقه هم که شده سعی کنید خودتان را به جای فرد مقابل بگذارید. با این کار موقعیت آنها را بهتر درک خواهید کرد. برای مثال خود را به جای فرد مورد نظر بگذارید و این جمله را کامل کنید: این نباید آسان باشد که او ………… .
البته فراموش نکنید که همدردی و درک دیگران به معنی نادیده گرفتن رفتارهای غیرمنطقی و غیرقابل قبول آنها نیست. نکته مهم در این نوع نحوه‌ برخورد با افراد بی منطق فقط در این است که یادتان باشد در بیشتر موارد قصد آنها آزار شخص شما نیست. هر چه منطق و ملاحظه را در خود بیشتر پرورش بدهید، راحت‌تر می‌فهمید که رفتار افراد بی منطق از کجا نشأت می‌گیرد. در این صورت مشکلات خود با آنها را بهتر حل خواهید کرد.

همیشه لازم نیست با افراد بی منطق مبارزه کنید

در برخورد با افراد بی منطق، همیشه اوضاع یک جور نیست. همیشه لازم نیست با این افراد برخورد و آنها را قانع کنید. دو سناریو و موقعیت کلی وجود دارد که شما را تشویق به گذشت می‌کند و باعث می‌شود شما به قول معروف مواردی را زیر سبیلی رد کنید. اول وقتی است که ارتباط شما با این فرد بی منطق همیشگی نیست و کارتان در گروی قدرت و اختیارات او است. باید تأمل به خرج بدهید و قبل از بروز هرگونه واکنشی، اوضاع را بسنجید. از خودتان بپرسید، آیا واقعا لازم است که بحث و جدل کنم؟ تیرها را در تفنگ نگه دارید، آنها را برای موقعیت‌های حساس‌تر خرج کنید.

فرد را از مسئله جدا ببینید

در تمام مشکلاتی که در رابطه‌ها ایجاد می‌شود، دو عنصر اصلی حاضرند: رابطه‌ای که با فرد دارید و مسئله‌ای که بر سر آن جدل می‌کنید. فردی که به‌طور مؤثر می‌تواند با دیگران ارتباط برقرار کند، کاملا می‌داند که باید مسئله و مشکل را از فرد جدا ببیند. سعی کنید بین این دو تمایز قایل شوید. وقتی با فرد مقابل آرام و منطقی صحبت کنید، حرف شما خریدار خواهد داشت. برای حل مسئله جدیت به خرج بدهید. این کار شما را در رفع مشکل و مدیریت آن توانا نشان می‌دهد. با این کارافزایش توانایی حل مسئله، افزایش مهارت‌های ارتباطی، ایجاد همکاری و احترام را برای خود دارید.

توپ را به زمین طرف بیندازید

افراد بی منطق به‌ویژه از نوع تهاجمی و پرخاشگر، توجه و تمرکز بحث را روی شما قرار می‌دهند و با این کار شما را معذب و ناراحت می‌کنند. این افراد سریعا مشکل و تقصیر را به گردن شما می‌اندازند و به جای درک مشکل، دنبال مقصر هستند. در این جور مواقع، حل مسئله و مشکل در سایه قرار می‌گیرد. اگر منفعلانه عمل کنید، تقصیرها به گردن شما می‌افتد و طرفِ بی منطقِ پرخاشگر، سریع از همه چیز شانه خالی می کند و شما را در مرکز حمله قرار می دهد. در این مواقع توپ را به زمین خود آنها بیندازید. سؤالات سازنده مطرح کنید. وضعیت را برای فرد بی منطق شفاف و روشن کنید. وقتی اوضاع مشخص باشد و توپ هم از زمین شما خارج شده باشد، دیگر فرصت زورگویی از فرد بی منطق و پرخاشگر سلب می‌شود. این کار باعث ایجاد تعادل قدرت در ارتباطات، به‌کارگیری قدرت لازم برای کاهش رفتارهای بی منطق می شود.

از طنز محترمانه کمک بگیرید

طنز یکی از ابزارهای قوی در ارتباطات است. سریع ناراحت نشوید. سعی کنید فضا را مفرح کنید. برای مثال اگر همکاری دارید که کمی متکبر و خودخواه است، یخ جمع را بشکنید. فرض کنید صبح‌ها وقتی با او سلام و احوالپرسی می‌کنید، آن‌طور که باید و شاید تحویل‌تان نمی‌گیرد. جا نزنید و یا ناراحت نشوید. از طنز کلامی و شوخی‌های ظریف و بامزه استفاده کنید. رابطه‌تان را با چنین فردی گرم کنید. باور کنید این راهکار خیلی درخشان و فوق‌العاده است. طنز مؤدبانه، نشان‌دهنده آرامش و کنترل شماست و باعث می‌شود، مسئله‌ای که وجود دارد واضح و مشخص شود. معمولا طنز و شوخی ملایم، فرد بی منطق را خلع سلاح می‌کند. این کار باعث خلع سلاح فرد بی منطق با استفاده از طنز درست، پرهیز از تهاجم و مقابله به مثل، نشان‌دادن خونسردی و قدرت می شود.

همیشه پیرو نباشید، پیشرو باشید

همیشه وقتی که دو نفر با هم در ارتباط هستند، یکی از آنها در رابطه نقش رهبر و مدیر را بر‌عهده می‌گیرد. در‌واقع یکی پیشرو است و دیگری پیرو، اما در روابط سالم، این نقش‌ها بین دو طرف در چرخش است. افراد بی منطق، معمولا خواهان رهبری هستند و اصطلاحا رئیس‌بازی درمی‌آورند. برای تغییر این رفتار افراد بی منطق، باید موضوع را عوض کنید. بحث را تغییر بدهید. برای مثال بگویید: «راستی و …» و کاری کنید که موضوع بحث منحرف شود. با این کار سلطه‌گری فرد مقابل، کاسته می‌شود و درهای بحث و گفتگوی جدیدی باز می‌شود. این کار باعث سیال‌شدن رابطه، تغییر سلطه و مدیریت یک نفر می شود.

با قلدری و زورگویی مقابله کنید

یادتان باشد که افراد زورگو و قلدر دوست دارند، طرف مقابل‌شان ضعیف‌تر باشد. در این صورت راحت‌تر می‌توانند زور بگویند و عرض‌اندام کنند. سعی کنید منفعل و مطیع نباشید، وگرنه طعمه این افراد خواهید شد. افراد زورگو و قلدر معمولا ترسو و بی‌شهامت اند. معمولا اگر طرف مقابل‌شان محکم پای حقش بایستد، سریع جا می‌زنند و عقب می‌کشند. قلدرها همه جا هستند؛ در خانه، مدرسه و حتی محل کار. این کار باعث حذف کاهش رفتارهای آزاردهنده، افزایش آرامش و اعتماد‌ به‌ نفس.
وقتی با افراد قلدر رو‌به‌رو می‌شوید، سعی کنید از خود مراقبت و محافظت کنید. در هر صورت با آنها مقابله کنید. اگر لازم است، شخصا جلوی آنها بایستید یا از کمک دیگران بهره ببرید. در موارد حادتر که پای تجاوز و سوءاستفاده فیزیکی، احساسی یا زبانی به میان می‌آید، قضیه را از مراجع قانونی پیگیری کنید. مشاوره‌های حرفه‌ای و قانونی هم روش دیگری برای پیگیری و برخورد با این افراد است. در مقابل زورگویی بایستید و اگر لازم بود از کمک دیگران استفاده کنید.

عواقب بی ‌منطق بودن را مشخص کنید

تعریف و مشخص‌کردن عواقب برخورد با افراد بی منطق، یکی از مهم‌ترین توانایی‌ها و مهارت‌ها در مقابل این افراد است. وقتی عواقب کار این افراد را برای‌شان مشخص می‌کنید، آنها درمی‌یابند که رفتارشان چه نتایجی در پی‌دارد و حتی ممکن است از حالت تهاجم و مقابله به حالت همکاری و همراهی تغییر وضعیت بدهند. با مشخص‌کردن عواقب بی منطق‌بودن، می‌توانید تغییرات مثبت ایجاد کنید. این کار باعث احترام و همکاری، توازن قدرت در روابط، تأثیرگذاری می شود.