چگونه برای دیگران الگوی خوبی باشیم
هیچکدام از ما انسانهای معمولی، کامل نیستیم. هر یک از ما ممکن است در یک یا چند زمینه خاص، برتریهایی بر دیگران داشته باشیم اما در زمینههای دیگر ممکن است از دیگران عقبتر باشیم. برای خیلی از ما حداقل در دورهای از زندگی، این سوال و دغدغه پیش آمده که آیا کسی یا کسانی هستند که با نگاه کردن به آنها و اقتباس از تفکر و رفتارشان بتوانیم مسیر زندگی و پیشرفتمان را مشخصتر کنیم و با خیال راحتتر و بهتر آن را بپیماییم؟ «الگو» به فردی گفته میشود که به دلیل برتری ویژهاش در برخی خصوصیات و توانمندیها، در جایگاهی بالاتر از عموم جامعه قرار میگیرد و موفقیتی که او در تقویت این توانمندیها کسب کرده به عنوان هدفی برای سایر افراد جامعه قرار می گیرد تا در راه رسیدن به آن تلاش نمایند. هیچ لزومی ندارد دنبال افرادی باشیم که همه صفات مثبت را داشته باشند . برای الگوگیری باید ابعادی از زندگی را که برایمان مهم است، مشخص کنیم و بین یک تا 10 به خودمان در این ابعاد امتیاز بدهیم. اگر وضعمان در آن زمینه خوب بود، امتیاز بالاتر (نزدیک به 10) و اگر بد بود، امتیاز پایینتر (نزدیکتر به 1) بدهیم. در هر بعدی که امتیازمان کم بود، حتما باید به دنبال الگو باشیم. این ابعاد میتواند شامل موارد زیر باشد: بعد علمی، بعد اعتقادی، بعد اجتماعی و روابط خانوادگی، بعد شغلی و رضایت از کار، بعد اقتصادی و رفاه در زندگی، بعد سلامت جسم، روان و روح.
الگوی خوب بودن شامل رفتارها، مهارتها و نگرشهای بسیاری است. الگوهای خوب معمولا ویژگیها زیر را از خود نشان میدهند:
فروتنی و همدلی : فروتنی مؤلفهی اصلی الگوی خوب بودن است. میتوانید با تحسین کسی که درخور ستایش است، به ویژه در خصوص کسانی که با آنها کار میکنید، فروتنی را در پیش بگیرید. با پرسیدن سؤال و صداقت داشتن هنگامی که نمیدانید چه کاری انجام دهید هم میتوانید فروتنیتان را نشان بدهید.همدلی نیز عنصر مهمی از الگوی خوب بودن است. زمانی که در کار همدلی نشان میدهید، به نیازهای عاطفی افراد پیرامون خود توجه میکنید و از دیدگاه آنها به قضایا نگاه میکنید. برای همدلی بهتر، از گوش کردن فعالانه استفاده کنید تا بتوانید واقعا به آنها گوش داده و ویژگی های آنها را درک کنید. هر چه بیشتر قادر به شناسایی و برقراری ارتباط با سایر افراد باشید، ارتباطاتی که در محل کار به وجود میآورید قویتر هستند.
اخلاقمداری به معنای آن است که کار صحیح را با دلایل صحیح و درست انجام بدهید حتی زمانی که مشخص باشد آسانترین گزینه را انتخاب نکردهاید. افرادی که با درستکاری زندگی و کار میکنند، اغلب موفق خواهند بود زیرا معتمدترین افراد در سازمان هستند.برای درستکار بودن، ارزشها و استانداردهای اخلاقی را که برایتان مهمتر هستند شناسایی کنید. اینها ارزشها و استانداردهایی هستند که شما آنها را به خطر نمیاندازید حتی اگر به ضررتان باشد. هر روز طبق ارزشها و استانداردهای خود در محل کار فعالیت کنید. به اشتباهاتتان اقرار کنید. مسئولیت کارهای خود را بر عهده بگیرید و به ندای درونیتان گوش دهید. در عین حال، سعی کنید از سختگیری اجتناب کنید. بین رفتاری که مطلقا اشتباه است (برای مثال آسیب رساندن به مأموریت گروه) و رفتاری که صرفا بازتاب دهندهی ارزشهای متفاوت است تمایز قائل شوید.
اگر چه اصطلاح «مهارتهای برقراری ارتباط» مفاهیم زیادی را میتواند در بر داشته باشد، اما این اصطلاح دقیقا به معنای آن است که شما در گفتوگو و برقراری ارتباط با سایر افراد مهارت دارید. اگر چه مهارتهای برقراری ارتباط عمومی شامل فروتنی و همدلی میشوند، اما اگر «فردی مردمی و اجتماعی» باشید، یعنی اینکه از هوش هیجانی بالایی برخوردار هستید و میدانید که چگونه روابطی به وجود آورید که بر اساس اعتماد و احترام متقابل باشند.با کسب این مهارت در حل اختلافات هم مهارت خواهید داشت و قادر خواهید بود اشارههای نامحسوس زبان بدن را درک کنید.
هیچ کس تمایلی به کار کردن با افراد منفی و عصبانی را ندارد. این افراد نه تنها بعید است در زندگی موفق شوند، بلکه افراد پیرامونشان را نیز به این ورطه میکشانند.برای حفظ نگرشی مثبت در محل کارتان تلاش کنید. این کار به معنای آن نیست که دائما خوشحال باشید یا اینکه از اخبار بد حتی اگر کاملا برایتان مبرهن هستند چشمپوشی کنید؛ بلکه یعنی تلاش کنید تا به جای اشکالیابی، در جستوجوی فرصتها باشید. داشتن نگرشی مثبت به این معنا هم هست که بر آنچه میتوان در هر موقعیت مشخصی انجام داد تمرکز کنید نه بر آنچه که نمیتوان انجام داد.
کسانی که الگوهای خوبی هستند، احساسات خود را کنترل میکنند و در صورت سپری کردن روزی بد، کنترل خود را از دست نمیدهند. آنها میدانند که افراد پیرامونشان درخور رفتار بهتری هستند. اگر تلاش میکنید انگیزههای ناگهانی و نگرشها و احساساتتان به ویژه عواطفی مانند خشم یا ناامیدی را کنترل کنید، این مقاله را بخوانید. در این مقاله در مورد هنر مدیریت شخصی خواهید آموخت تا بتوانید الگوی خوبی برای افراد پیرامون خود باشید.
جهت رزرو مشاوره تلفنی و حضوری با این شماره تماس بگیرید 09374071940 |
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.