چگونه تصمیم درست بگیریم
نخستین گام در اتخاذ تصمیم درست عبارت است از بازشناسی مسئله یا فرصت و تصمیم گیری برای خطاب قرار دادن آن مسئله. مشخص کنید چرا این تصمیم برای مشتریان یا همکارانتان تفاوت خواهد داشت.سپس، زمان جمعآوری اطلاعات است تا بتوانید بر مبنای حقایق و دادهها تصمیم گیری کنید. تصمیم گیری مستلزم ارزشداوری، تعیین اطلاعات مرتبط موجود، و نحوهی دستیابی به آنها است. از خودتان بپرسید برای اتخاذ تصمیم درست به چه چیزی نیاز دارید، سپس به دنبال افرادی باشید که باید در این فرآیند حضور داشته باشند.
به غریزه خود توجه کنید اما اجازه ندهید بر شما ریاست کند. مغز قدرتمندترین کامپیوتر موجود است اما قادر به انجام چند کار همزمان نیست. دشوار است که بیشتر از 7 فکر مختلف را در یک زمان در ذهنتان داشته باشید و غیرممکن است که بتوانید روی دو مورد از آن به طور همزمان تمرکز کنید. دلیل اینکه وقتی موقع رانندگی با تلفنهمراه صحبت میکنیم،تصادف نکرده و ماشینمان را داغان نمیکنیم این است که میتوانیم خیلی سریع تمرکز روی کارها را تغییر دهیم—اما خیلی کندتر و بیدقتتر از زمانیکه هرکدام را به تنهایی انجام می دادیم. برای تصمیمی که میخواهیم بگیرید، همه انتخابها و گزینههای موجود را لیست کنید، آن را بیرون ذهنتان بکشانید و زمانی را به بررسی هر کدام به تنهایی اختصاص دهید.
حافظه ما آنقدرها که تصور میکنیم خوب نیست و درنتیجه یادمان نمیماند که چقدر ممکن است بد باشد. همین حافظههای انتخابی است که باعث میشود یادتان بماند امروز با چه کسی حرف زدید اما یادتان نیاید که چهارشنبه هفته پیش صبحانه چه خوردید.استفاده از تاریخ برای گرفتن تصمیم نیازمند این است که به خاطر بیاوریم دفعه قبلی که در موقعیتی مشابه بودیم چه اتفاقی افتاد. کند پیش بروید و خاطرهتان را خوب بررسی کنید _ نباید فقط پیروزیهایتان را به خاطر سپرده باشید و شکستها را فراموش کرده باشید.
مغز انسان جدا شده نیست _ برای عمل کردن در موقعیتهای اجتماعی با همتایان خود طراحی شده است. حاصل آن این است که زمان و انرژی زیادی را برای کار گروهی و رابطه با دوستانمان صرف میکنیم. تصور کنید که قرار است برای تصمیمی که میگیرید به شما نمره بدهند و اتوماتیکوار توجه بیشتری به آن میکنید. بنویسید که چرا چنین تصمیمی گرفتید و بعد فکر کنید: "این یک امتحان است.من از پس آن برمیآیم و فرصت دیگری برای تغییر آن ندارم. بقیه قرار است تصمیم من را ببینند و به آن نمره بدهند". اینکار باعث میشود بیشتر به چرای تصمیمی که میگیرید فکر کنید و برنامهها و دیدگاههای ضعیف را کنار بگذارید.
زمانهای "فراموششده" را پیدا کنید و ببینید چرا آنطور بوده است. همه میدانند که نباید بعد از غذا خوردن شنا کرد اما چرا؟ برای همه همینطور است؟ تصوراتتان را زیر سوال ببرید و قضاوت کنید آیا درمورد شما هم صدق میکند یا خیر.میتوانید تا بی نهایت تصمیمی که گرفتهاید را دوباره و دوباره تحلیل و بررسی کنید. اما بالاخره باید یکجا آن را متوقف کنید. آن را واقعی کنید، یادداشتش کنید. وقتی تصمیمتان بیرون از مغزتان و به دنیای واقعی آمد، مغزتان از بررسی گزینههای مختلف دست کشیده و سراغ کار بعدی میرود.
زمانیکه درک واضحی از مسئله پیدا کردید، زمان شناسایی راهحلهای مختلف است. این احتمال وجود دارد که در زمان تصمیم گیری، گزینههای بسیار متفاوتی در اختیارتان باشد، بنابراین مهم است گزینههای زیادی در اختیار داشته باشید. این کار به شما کمک میکند بهترین راه را برای دستیابی به هدفتان برگزینید.براس شناسایی بهترین جایگزین “امکانپذیر بودن، قابل قبول بودن، و محبوب بودن را بررسی کنید”. لازم است که مدیران قادر به ارزیابی مزایا و معایب موارد پیش رویشان باشند و سپس گزینهای را انتخاب کنند که بالاترین شانس موفقیت را دارد. جویا شدن نظر یک شخص دیگر نیز برای به دست آوردن نقطهنظر جدید در آن مورد نیز بسیار کمک رسان است.
وقتی زمان تصمیم گیری میرسد، مطمئن شوید مخاطرات موجود بر سر راه انتخابیتان را درک کردهاید. ممکن است زمانیکه تمام اطلاعات مرتبط و مخاطرات بالقوه را بهدست آوردید ترکیبی از راههای جایگزین را انتخاب کنید.سپس، میبایست طرحی را برای پیادهسازی تصمیمتان آماده کنید. این مرحله شامل شناسایی منابع مورد نیاز و جلب حمایت کارکنان و سهامداران است. همراه کردن دیگران با تصمیمتان یک مؤلفهی کلیدی برای اجرای مؤثر طرحتان است، بنابراین برای پاسخ گفتن به پرسشها و نگرانیهایی که ایجاد خواهند شد آماده باشید.یکی از مراحل تصمیم گیری که غالبا نادیده گرفته میشود عبارت است از ارزیابی اثربخشی تصمیمتان. از خودتان بپرسید چه کاری را خوب انجام دادهاید و چه چیزی را میتوان در نوبت بعد بهبود داد.
جمعآوری اطلاعات مرتبط در زمان نزدیک و وارد شدن به مراحل تصمیم گیری مهم است، ولی شناسایی میزان واقعی اطلاعات پسزمینهی به دست آمده بسیار مهم است. حجم زیاد اطلاعات ممکن است باعث سردرگمی یا گمراهی شما شود، و شما را از دنبال کردن بصیرت شخصیتان باز دارد.بهعلاوه، تکیه کردن بر یک منبع منفرد از اطلاعات میتواند به تعصب و سوءبرداشت منجر شود، که ممکن است اثرات مخربی در پی داشته باشد.در بسیاری موارد مسائل تأثیرگذار بر تصمیمتان مشهود هستند. بااینحال، زمانهایی وجود دارد که تصمیمگیری پیچیده است و مطمئن نیستید مسئلهی اصلی کجاست. تحقیقات جامع و کاملی صورت دهید و با متخصصین داخلی صحبت کنید که این مشکل را در وهلهی اول تجربه کردهاند. این کار باعث ذخیرهسازی زمان و منابعتان در دراز مدت خواهند شد.
حتی اگر از مراحل تصمیم گیری فوق پیروی کنید، هنوز هم این احتمال وجود دارد که برونداد تصمیم گیریتان آن چیزی نباشد که در سر داشتهاید. به همین دلیل است که شناسایی یک گزینهی معتبر که امکانپذیر و دستیافتنی است بسیار هم است. اعتماد بیش از حد به یک برونداد ممکن است نتایج شدیدی به همراه داشته باشد.تصمیمگیری، بهویژه برای مدیران و افرادی که در جایگاه رهبری قرار دارند، یک مهارت حیاتی در محل کار به حساب میآید. دنبال کردن یک فرآیند منطقی مانند آنچه در اینجا اشاره شد، و همچنین آگاه بودن از چالشهای معمول فرآیند تصمیم گیری، به شما کمک میکند تا یک تصمیم خردمندانه اتخاذ کنید و به نتایج مثبت برسید.
جهت رزرو مشاوره تلفنی و حضوری با این شماره تماس بگیرید 09374071940 |
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.