چگونه فرزندی باهوش تربیت کنیم
هوش کودکان تا پایان 5 سالگی رشد چشمگیری دارد و هر کودک این توان بالقوه را دارد که در مغز خود ، آموخته ها را ذخیره و پردازش و از آن ها در موقعیت های مناسب استفاده کند ، این فرصت تا پایان 15 سالگی برای کودکان وجود دارد و بزرگسالان با توجه به شناختی که از نقاط ضعف و قوت کودک شان دارند ، باید نسبت به تقویت توانایی ها و کاهش کاستی هایش ، اقدامات لازم را انجام دهند .
ابزارهای اولیه ساختار هوش کودک
ابزارهای اولیه که به عنوان مواد خام تشکیل دهنده ساختار هوش کودک ، به خصوص قبل از سه سالگی حائز اهمیت است عبارت است از :
تغذیه مناسب
احساس امنیت
اشباع عاطفی ( محبت بی دریغ به کودک)
ماساژ بدن ( به عنوان جایگزین ورزش با استفاده از روغن زیتون و یا کنجد قبل از استحمام )
ارتباط کلامی ،این کار باید به دو شکل مستقیم مثل صحبت با کودک و قصه گویی و غیر مستقیم از طریق پخش اشعار و قصههای صوتی کودکانه انجام گیرد.
مهارت های حرکتی
فعالیت های ترسیمی ( خط خطی کردن و رنگ آمیزی با دست )
فعالیت های خلاقانه ( تعریف داستان ، نقاشی ، درست کردن یک گلوله کروی با خمیر )
بازی ( به شکل انفرادی ، با افراد خانواده و به شکل گروهی به عنوان ابزاری برای اجتماعی شدن کودک )
و آموزش مفاهیم پایه که مجموع این عوامل می تواند بستر مناسبی برای رشد هوش در مراحل بالاتر سنی ایجاد کند.
آموزش های کلاسیک
آموزش های کلاسیک پس از پایان سه سالگی و آغاز چهار سالگی شروع می شود. در همین سن ، آموزش های غیر رسمی خواندن توصیه می شود (بدون آموزش نوشتن) رفتن به مهد کودک، زمینه توسعه ارتباطات اجتماعی و آموزشهای مفاهیم و درک مسائل کمی را برای کودک فراهم می کند . در انتخاب رشته ورزشی باید صبور بود ، در مراحل اولیه فقط ارزیابی صورت می گیرد ولی بین 12 تا 15 سالگی انتخاب رشته ورزشی امکان پذیر میشود ، در سنین پایین تر ، ورزش های مادر مثل ژیمناستیک ، شنا و دو میدانی توصیه می شود .
آموزش زبان دوم
آموزش زبان دوم برای جلوگیری از هر گونه مشکل کلامی و تلفظی ، پس از آموزش رسمالخط زبان مادری ، یعنی پس از پایه اول ( آغاز 8 سالگی ) توصیه می شود. آموزش غیر رسمی نقاشی از زمانی که کودک خط خطی کردن را یاد می گیرد آغاز می شود و زمانی که با ابعاد آشنا می شود و اشکال هندسی را می شناسد ، می توان به او به صورت رسمی آموزش داد ( بین 4 تا 6 سالگی )و آموزش خط ، پس از پایه اول ( 8 سالگی) توصیه می شود .
آموزش روباتیک به صورت غیر رسمی از 8 سالگی و به شکل کنترل یک وسیله شروع می شود و چون آموزش های رسمی، نیازمند حداقل اطلاعات فنی و ریاضی است، در ابتدای مقطع متوسطه توصیه می شود ( بین سنین 12 تا 13 سالگی ) . علاقه مند کردن کودک به مطالعه ، برای افزایش اطلاعات عمومی او ضروری است و انجام بازی های فکری می تواند باعث افزایش سرعت عملش شود .
استفاده بهینه از رایانه در مواردی مثل بازی ها و فعالیت های گرافیکی می تواند باعث رشد خلاقیت کودک شود سعی کنید کودک را عمل گرا بار آورید از او بخواهید که آموخته های خود را به صورت داستان نویسی، طراحی، شعر ، کاردستی های مختلف (چوبی، سنگی ، کاغذی و فلزی) نشان دهد .
روشهای علمی، جالب و کارامد برای تقویت هوش فرزندان از بدو تولد
تماس چشمی برقرار کنید
رابطهی چشمی پدر و مادر با نوزاد، تأثیر زیادی در تقویت ارتباطهای مغزی نوزاد دارد. از زمانهای کوتاهی که چشمهای نوزادتان باز است استفاده کنید و مستقیم به آنها نگاه کنید. این کار کمک شایانی به رشد هوش دیداری او میکند. نوزادان به تمرکز روی چهرهی افراد علاقهمند هستند و خیلی زود چهرهها را تشخیص میدهند. هر بار که او به شما خیره میشود، در واقع در حال ساختن حافظهاش است.
از خودتان شکلک های خنده دار درآورید
مطالعات نشان داده است که نوزادان دو-سه روزه میتوانند حرکات سادهی مربوط به صورت را تقلید کنند. این نشان میدهد که آنها به زودی موفق به حل مسائل میشوند.
او را در برابر آینه قرار بدهید
آینه ابزاری سودمند برای متمرکز شدن ذهن کودک است. بیشتر نوزادان قبل از یک سالگی تصویر خود را در آینه تشخیص نمیدهند و کودک داخل آینه را همبازی خود میبینند. از آنجا که به چهرهها علاقهی زیادی دارند با دیدن چهرهی خود هیجانزده میشوند، دست و پایشان را تکان میدهند و میخندند.
تصاویر متفاوت به او نشان بدهید
دو عکس را در فاصلهای حدود ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتری از صورت او نگه دارید. عکسها باید شبیه به هم باشند، اما یک تفاوت کوچک بینشان باشد. مثلا در یکی از عکسها درخت وجود داشته باشد و در دیگری درختی نباشد. نوزاد چندین بار به قسمتهای مختلف دو عکس نگاه میکند و بخشهای متفاوت را تشخیص میدهد. این روش او را برای مرحلهی شناخت حروف و خواندن در آینده آماده میکند.
با او حرف بزنید و به او گوش کنید
اگر پشت سرهم حرف بزنید، تنها چیزی که نصیبتان میشود نگاهی بیروح است. اما اگر لابهلای حرفهایتان برای مدت کوتاهی ساکت بمانید و به نوزاد زمان بدهید، متوجه خواهید شد که او خیلی زود آهنگ گفتار شما را میفهمد و جاهای خالی مکالمهتان را پُر میکند. صداهای مختلف از خود دربیاورید؛ نوزادتان با شما همراه میشود و تلاش میکند صدای شما را تقلید کند.
برای کودکان آواز بخوانید
کودکان عاشق ریتمهای ملایم هستند. تا جایی که میتوانید ترانههای آهنگین یاد بگیرید یا گفتار خود را آهنگین کنید. مثلا وقتی میخواهید پوشک او را عوض کنید، کاری را که انجام میدهید، برایش آهنگین تعریف کنید: «جاش رو عوض میکنم…»
به او سرنخ بدهید و حس کنجکاوی اش را برانگیزید
وقتی شما قبل از روشن کردن چراغ اتاق به او میگویید که «الان میخوام چراغ رو روشن کنم تا اتاق روشن بشه»، با این توضیح، توجه او به کار شما جلب میشود و در واقع با این روش رابطهی میان علت و معلول را به او آموزش میدهید.
از هر روشی استفاده کنید تا او را بخندانید
انگشتان پایش را قلقلک بدهید یا صورتتان را خندهدار و بامزه کنید. بازی و خنده اولین مراحل شکلگیری حس شادی و شوخطبعی نوزاد شماست. لپهایتان را باد کنید. وقتی بینی شما را لمس کرد، ناگهان باد لپتان را خالی کنید و صدای «پوووف» از خود درآورید. وقتی به گوشتان دست زد یا آن را کشید، زبانتان را بیرون بیاورید و صدایی بامزه و خندهدار از خودتان دربیاورید. این کارها را چند مرتبه پشت هم انجام بدهید، سپس ترتیب بازی را تغییر بدهید تا نوزاد کار خندهدار بعدی شما را حدس بزند.
فراموش نکنید به او فرصت استراحت بدهید
هر روز چند دقیقه در کنار کودکتان بنشینید. با او بازی نکنید. تلویزیون را خاموش و موزیک را قطع کنید. نور اتاق را ملایم کنید و فقط استراحت کنید و اجازه بدهید که نوزاد خودش را کشف کند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.