چگونه مهارت اجتماعی خود را افزایش دهیم

به صحبت‌ ها و حرف های دیگران گوش دهید

اغلب مردم تمایلی به گوش دادن به حرف‌ های دیگران را ندارند. در واقع این افراد هیچ علاقه‌ ای به شنیدن حرف‌ های دیگران ندارند و دوست دارند جمعی که در آن حضور دارند، با حرف‌هایشان هدایت کنند. در صورتی‌ که این رفتار هیچ تأثیر مثبتی روی دیگران نمی‌گذارد. برای افزایش مهارت‌ های اجتماعی با دقت به حرف‌ های دیگران گوش دهید و با پرسیدن سؤال‌ های مرتبط، علاقه‌ ی خود را به صحبت‌ های طرف مقابل نشان دهید.

به داستان‌ های دیگران علاقه نشان دهید

همه‌ ی ما کمی حس خود خواهی داریم و افرادی را که به داستان‌ هایمان علاقه نشان می‌ دهند بیشتر از سایرین دوست داریم. افرادی که به شنیدن صحبت‌ های دیگران علاقه نشان می‌ دهند معمولا جذابتر هستند. بنابراین سعی کنید از صحبت‌ های طرف مقابل نکات جدیدی یاد بگیرید.

مشخص کردن اینکه در چه جمع‌ هایی راحت‌ تر هستید

برخی افراد صحبت کردن با یک شخص را به صحبت کردن با عده‌ی زیاد ترجیح می‌ دهند. شما جزو کدام دسته هستید؟ مشخص کردن این موضوع کمک می‌ کند محیط بهتری برای درخشش مهارت‌ های اجتماعی خود بسازید. بسیاری از افراد مکالمه با یک نفر را به مکالمات گروهی ترجیح می‌ دهند. این افراد دوست دارند ارتباط عمیق‌ تری با دیگران برقرار کنند و از این طریق تأثیر بهتری روی مخاطب خود بگذارند. به احساسات درونی خود مراجعه کنید و ببینید با کدام حالت راحتتر هستید. کدام نوع از ارتباطات کمک می‌ کند با دیگران دوست شوید و مکالمه‌ ی به‌ یاد ماندنی‌ تری ارائه دهید؟

از منفی بافی و صحبت‌ های طعنه‌ آمیز دوری کنید و آنها را به کارنبرید

سعی کنید نگرش منفی را کنار بگذارید و در مورد هر موضوعی شکایت نکنید. چنین رفتارهایی به‌ شدت زننده هستند. همه‌ ی ما در زندگی درگیر ترس و استرس هستیم و به همین دلیل، تلاش می‌کنیم حداقل در مکالمات روزمره از این موضوعات فاصله بگیریم؛ در نتیجه هم صحبتی با افراد مهربان، شوخ و سرزنده را به افراد نا امید و منفی‌ باف ترجیح می‌ دهیم. منتقل کردن افکار منفی به دیگران مانند فروختن یخ به اسکیموها است و مطمئنا هیچ خریداری برای آن پیدا نمی‌شود.

نام دیگران را به خاطر بسپارید

شاید شما هم با افرادی برخورد کرده باشید که می‌ گویند حافظه‌ ی ضعیفی دارند و نمی‌ توانند نام دیگران را به خاطر بسپارند. درصورتیکه اگر به همین افراد گفته شود بابت به یادآوردن نام دیگران به آنها هزار دلار پرداخت میشود، حافظه‌ شان تقویت خواهد شد. بنابراین ایراد از عملکرد مغز نیست و همه چیز به انگیزه بستگی دارد.. پس زمانی که می‌ خواهید با دیگری ارتباط برقرار کنید، نامش را بپرسید. اگر اولین بار متوجه نشدید، از او بخواهید دوباره آن را تکرار کند. اگر باز هم فراموش کردید، نام او را از افراد حاضر در جمع بپرسید. سپس شخص مورد نظر را با نامش صدا کنید. مردم عاشق این کار هستند.

داستان‌ های دیگران را به یاد بسپارید

هدف از گوش دادن به صحبت‌های دیگران این است که حرف‌ های آن‌ها را به خاطر بسپارید. با دقت به حرف‌ هایی که میزنند گوش بدهید و در مکالمات بعدی خود از این اطلاعات استفاده کنید. به‌عنوان مثال دانستن نام اعضای خانواده، نام حیوان خانگی، سرگرمی‌ ها و جزئیات کار دیگران کمک می‌کند در آینده مکالمه‌ ی عمیق‌ تری با آنها داشته باشید. این روزها اغلب افراد توجهی به حرف‌های دیگران ندارند و به دنبال این هستند که هر چه زودتر نوبت انها شود تا خودشان شروع به صحبت کنند. بنابراین زمانی که شخصی ببیند اطلاعاتی را که در مکالمات قبلی به شما داده است به یاد دارید، بسیار خوشحال خواهد شد.

در صحبت کردن زیاده‌ روی نکنید

مکالمات مانند خیابان دو طرفه هستند و نیازی نیست در مورد هر موضوعی اظهار نظر کنید یا بخواهید داستانی را تعریف کنید. می‌ توانید مکالمه را با مطرح کردن یک پرسش جدید یا تکان دادن سر پیش ببرید. افرادی که زیاد صحبت می‌ کنند هیچ جذابیتی برای دیگران ندارند و معمولا کسی دوست ندارد با آنها هم‌کلام شود.

ارتباط خود را حفظ کنید

شبکه‌ سازی به معنای نزدیک شدن به دیگران و شروع یک مکالمه‌ ی جدید نیست؛ این تازه آغاز ماجرا است. قدرت واقعی شبکه‌سازی در حفظ کردن ارتباطات است. ارتباط مانند دوی ماراتن است و باید با سرعت یکنواختی پیش برود؛ نه اینکه مانند دوی سرعت زود تمام شود. سعی کنید ارتباط خود را با طرف مقابل حفظ کنید. این یعنی شما فرد قابل اطمینانی هستید و به طرف مقابل خود اهمیت می دهید. اغلب افراد فراموش می‌ کنند چیزی که از آنها خواسته می‌ شود، در موعد مقرر ارسال کنند؛ به همین دلیل افرادی که فراموش نمی‌کنند، تأثیر فوق‌العاده خوبی روی طرف مقابل خود خواهند گذاشت.

مکالمه را به ‌موقع و زمان مناسب قطع کنید

هیچ شخصی دوست ندارد ساعت‌ ها پای صحبت شخصی که به‌ تازگی ملاقات کرده است بنشیند. هر قدر مکالمات کوتاهتر باشند کیفیت بالاتری خواهند داشت.

احساسات خود را بیان کنید

بیان کردن احساسات یکی از اصلی‌ ترین مواردی است که کیفیت مکالمات را افزایش می‌ دهد. به دیگران احترام بگذارید، آنها را تحسین کنید، جنبه‌ های مثبت کارشان را پیدا کنید و از آنها تعریف کنید، آنها را ببخشید و قضاوتشان نکنید، سعی کنید احساسات واقعی خود را بروز دهید و تا جای ممکن به آنها کمک کنید.