کاربرد روان‌درمانی و آموزش‌های روانی در مشاغل و مدارس/ نقش روان‌درمانی در کاهش سرعت پیشرفت ام‌اس و آلزایمر

یک روانشناس با بیان کاربرد آموزش‌های روانی در مشاغل و مدارس، گفت: روان‌درمانی، به ویژه روش‌های غیردارویی، سهم زیادی در پیشگیری از مسائل روانی و حتی کاهش سرعت پیشرفت اختلالاتی پیش‌رونده نظیر ام‌اس، زوال عقل و آلزایمر دارد.



امیر محمد شهسوارانی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، با بیان اینکه روان‌درمانی به مجموعه تلاش‌هایی اطلاق می‌شود که کلیه متخصصان حوزه سلامت روان (روانپزشک، روانشناس و مشاور) در راستای بهبود وضعیت روانی افراد انجام می‌دهند، اظهار داشت: این فعالیت ها دامنه‌ای از الکتروشوک درمانی که امروزه نادر است تا دارودرمانی و درمان‌های غیرجسمانی مانند رویکردهای رفتاری موج اول، موج دوم، و موج سوم و نیز نوروتراپی (نوروفیدبک و TDCS) می‌شود.

وی ادامه داد:بخشی از روان درمانی به طور سنتی مختص افرادی بوده است که دارای مسایل یا اختلالات حاد روانی بوده‌اند و بعضاً در بیمارستان‌ها یا بخش‌های خاص بستری می‌شده‌اند.

اما امروزه دامنه روان‌درمانی به حوزه سلامت، پیشگیری و بهبود کیفیت زندگی گسترش یافته است. به این بخش از روان‌درمانی که در حوزه پیشگیری و افزایش کارآمدی افراد غیر بیمار اختصاص یافته است، آموزش روانی اطلاق می‌شود.

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: تقریباً در تمامی مشاغل حرفه ای و سازمان های پیشرو، آموزش‌های روانی کارکنان نقش بسیار مهمی در افزایش بهره‌وری و بهبود رفتار سازمانی ایشان ایفا می‌کند.

هدف اولیه از کاربرد روان‌درمانی در سازمان‌ها و مشاغل، کاهش استرس و فرسودگی شغلی است تا سرمایه‌های اصلی سازمان که منابع و نیروی انسانی است هدر نرود.

شهسوارانی افزود: سالانه مبالغ بسیار هنگفتی بابت غیبت‌های ناشی از فرسودگی و استرس شغلی و نیز هزینه‌های درمانی بیماری‌های سایکوسوماتیک(روان-تنی) که جسمی هستند اما منشا آن ها روانی است، از سوی سازمان‌ها پرداخت می‌شود.

این روانشناس تصریح کرد: همچنین، هدف مهم دیگر از آموزش‌های روانی در سازمان‌ها، افزایش بازدهی و بهره‌وری کارکنان است. تیم‌های ورزشی حرفه ای و ملی و المپیک، خلبانان، کارکنان و متصدیان مراقبت پرواز، و رانندگان حرفه ای مسابقات به میزان روز افزونی از آموزش های روانی بهره می برند.

وی گفت: نظام‌های آموزشی امروزه نیز تاکید بسیاری در تلفیق آموزش‌های روانی به ویژه مهارت‌های زندگی در نظام آموزشی مدرسه برای دانش آموزان، والدین، و کادر آموزشی خود دارند تا بتوانند برای یادگیری و پیشرفت تحصیلی بیشتر شاگردان ظرفیت‌سازی بهینه صورت دهند.

شهسوارانی ادامه داد: امروزه روان درمانی، به ویژه روش‌های غیر دارویی و غیر تهاجمی، سهم زیادی در پیشگیری از مسایل روانی و حتی کاهش سرعت پیشرفت اختلالاتی پیش رونده نظیر ام اس، زوال عقل، و آلزایمر دارند. حتی در فرآیندهایی نظیر ترک اعتیاد، در کنار سم زدایی، گروه هایی که در جامعه به عنوان NA شناخته می‌شوند، بر اساس اصول آموزش‌های روان درمانی در پایدارسازی تاثیرات درمان نقشی ویژه دارند.

این روانشناس خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد اشاعه آموزش‌های روانی و نیز روان درمانی‌هایی که با هدف بهبود کیفیت زندگی و رضایت از زندگی طرح ریزی شده‌اند، نقشی اساسی در توسعه پایدار و ظرفیت‌سازی فردی و اجتماعی داشته باشند.

انتهای پیام/