تاریخچه قصه درمانی
استفاده از قصه و داستان و روایت برای آموزش و شناساندن حقیقت، شیوههای درست زندگی، اخلاقیات و روشهای دستیابی به کمال و موفقیت به اندازه تاریخ بشر قدمت دارد به گونهای که حتی یکی از رویکردهای مهم کتابهای مقدس انجیل و قرآن برای آموزش شیوههای درست زندگی و کشف حقایق استفاده از استعارهها، روایتها و قصههای اقوام و مردمان مختلف است.
علاقه درمانگران به استفاده از قصهگویی با کار ریچارد گاردنر در سال ۱۹۷۱ شروع شد وی از فن قصهگویی متقابل در رواندرمانی کودک استفاده کرد. در این فن از کودک خواسته میشود داستانی دارای آغاز، میانه و پایان بگوید. سپس درمانگر موضوعات روانتحلیلگرانه مرتبط با مسائل کودک را انتخاب میکند و در داستانی مشابه داستان کودک به کار میبرد و آن را بیان میکند .در این داستان، درمانگر راهحلهای سالمتر و بالغانهتری را برای رویارویی با مشکلات ارائه میکند.