انرژی و حضورِ مشاور در جلسه


مشاوره فردی و یا گروهی میطلبد که مشاور طوری عمل کند که در مجموع و بیشتر مواقع، مشاور بودن او مشخص باشد. خیلی موارد ساده و نیز پیشرفته وجود دارد که این مهم را احیا میکند. امروز به موضوع میزان انرژی مشاور در جلسه مشاوره می پردازم.

 

منظور من از میزان انرژی مشاور، بیشتر توجه و رعایت موارد غیر کلامی از جانب مشاور است، که تاثیرگذاری او را افزایش می‌دهد. موارد غیر کلامی مدّ نظر شامل طرز نشستن مشاور، بلندی صدای مشاور، حرکت بدن و دستان مشاور، تماس چشمی مشاور، و حتی سرعت صحبت کردن او با مراجع است.

 

شاید ساده ترین و در عین حال مهمترینِ این موارد که در بسیاری از موارد مشاهده کرده ام، صدای آهسته مشاور در مقایسه با مراجع است. خصوصا، وقتی با خانواده و یا افرادی صحبت می‌کنیم که احیانا عصبانی، خشمگین (احساسات منفی شدید) یا شوق و هیجان و شادی (احساسات مثبت شدید) را تجربه می‌کنند، بهتر است مشاور صدای خود را بلند تر کند. در غیر اینصورت، به احتمال زیاد، برقراری همدلی با مراجع دچار مشکل می شود. البته، صدای بلند نباید به گونه ای استفاده شود که منجر به بی احترامی شود و یا به مراجع بر بخورد.

 

ما مشاوران، همچون مردم عادی دارای ویژگی های شخصیتی و نحوه برقراری ارتباطی مختلف هستیم. برخی از ما صدایی آرام و برخی صدایی بلند و رسا داریم. با توجه به این تفاوت های میان فردی، لازم است به عنوان مشاور و یاری رسان، تحت نظارت استادان ناظر مجرب در مشاوره، میزان حضور موثر خود در جلسه مشاوره را به دقت ارزیابی و اصلاح نماییم. و هرگز فراموش نکنیم که تمرین مستمر لازمه فراگیری، بهبود، و پایداری هرگونه مهارت مشاوره ای است.

 

 

https://t.me/entekhab123

مرکز روانشناختی و مشاوره انتخاب

تلفن هماهنگی جهت تعیین وقت قبلی

فرزاد سلحشور     0616-638-0922

مرکز مشاوره تلفنی