زیرنظرآقای دکتر آفریدون و خانم دکترچهرازی

۲۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

کتاب زوج درمانی سینمابنیاد مقدمه ای برفیلم درمانی مبتنی برقصه

تقدیم به:

                    استرن برگ

هنوزم آدم هارو که می بینی سعی می کنی قصه زندگی شون رو حدس بزنی؟

بازی جالبی بود ...

تو یادم داده بودی...

سرور- فیلم تجریش ناتمام، ساخته‌ی پوریا آذربایجانی»

زوج درمانی (couple therapy)

برگرفته ازکتاب زوج درمانی سینما بنیاد

                                                                                         (آفریدون وهمکاران 1394)

«قصه ها ناتموم نمی مونن؛ اینقدر تکرار میشن که بالاخره یه جایی تو ذهن آدما تموم می‌شن!

شاید یه وقت دیگه...

شاید یه جای دیگه...»

«نازلی- فیلم پل چوبی ساخته مهدی کرمپور1390»

ما همگی با قصه عشق بزرگ می شویم، اغلب به ما می گویند باید واقع بین باشیم، یعنی اینکه داستان هایی که برای خودمان نقل می کنیم از رویدادهای واقعی تفکیک کنیم. اما تفکیک دقیق واقعیت از افسانه آنهم در پس زمینه روابط شخصی صرفاً غیر ممکن است، زیرا آدمی واقعیتِ روابط را به گونه ای شکل می دهد تا با افسانه های شخصی خود همخوان باشد. در واقع عشق داستان است، و تنها خود ما نویسندگان این داستان هستیم. ما با داستان‌های عاشقانه بهتر ارتباط برقرار می کنیم (خواه به صورت رمان، نمایشنامه، سریال های سبک تلویزیونی یا به صورت‌های دیگر) تا با کتاب های خودآموز یا مقالة مجله ها.

همه ما داستان آرمانی خاصی در زمینه عشق داریم و این خود می تواند مهم ترین چیزی باشد که در مورد خودمان یاد می گیریم.

گاهی در یک رابطه ، هر همسری در عمل ها و رویدادهای واحد مفهومی را می بیند که با مفهوم و برداشت آن دیگری متفاوت است؛ علت این است که هر همسری عمل و رویدادها را در چهارچوب داستان خاصی تفسیر می کند که با داستان آن دیگری متفاوت است. در چنین روابطی داستان های آنان پیرامون رابطه شان از هم دور شده و به جایگاهی رسیده است که عملاً هیچ وجه مشترکی با هم ندارند. قصة عشق قصه ای فراگیر است، اما ممکن است محتوای قصه های هر فرد با فرد دیگر تفاوت کلی داشته باشد. اما در عین حال، هر دو انسانی که درگیر رابطه ای مشترک هستند، لازم است گذشته از قصه های فردی خویش به نحوی دست به آفرینش قصه ای مشترک بزنند.

۰ نظر

ترسیم قصه های عشق استرن برگ درفیلم های سینمایی

«قصه ها ناتموم نمی مونن؛ اینقدر تکرار میشن که بالاخره یه جایی تو ذهن آدما تموم می‌شن!

شاید یه وقت دیگه...

شاید یه جای دیگه...»

«نازلی- فیلم پل چوبی ساخته مهدی کرمپور1390»

زوج درمانی (couple therapy)

برگرفته ازکتاب زوج درمانی سینما بنیاد

                                                                                         (آفریدون وهمکاران 1394)

ما همگی با قصه عشق بزرگ می شویم، اغلب به ما می گویند باید واقع بین باشیم، یعنی اینکه داستان هایی که برای خودمان نقل می کنیم از رویدادهای واقعی تفکیک کنیم. اما تفکیک دقیق واقعیت از افسانه آنهم در پس زمینه روابط شخصی صرفاً غیر ممکن است، زیرا آدمی واقعیتِ روابط را به گونه ای شکل می دهد تا با افسانه های شخصی خود همخوان باشد. در واقع عشق داستان است، و تنها خود ما نویسندگان این داستان هستیم. ما با داستان‌های عاشقانه بهتر ارتباط برقرار می کنیم (خواه به صورت رمان، نمایشنامه، سریال های سبک تلویزیونی یا به صورت‌های دیگر) تا با کتاب های خودآموز یا مقالة مجله ها.

همه ما داستان آرمانی خاصی در زمینه عشق داریم و این خود می تواند مهم ترین چیزی باشد که در مورد خودمان یاد می گیریم.

۰ نظر

خط سیر زوج درمانی سینما بنیاد

خط سیر زوج درمانی سینما بنیاد

زوج درمانی (couple therapy)

برگرفته ازکتاب زوج درمانی سینما بنیاد

                                                                                         (آفریدون وهمکاران 1394)



خط سیر زوج درمانی سینما بنیاد

هنگامی که فرد شروع به بیان داستان اولیه خود می کند از او میخواهیم تا با استفاده از یک کلمه یا عبارت کوتاه نام‌های دیگری به قصه‌ی خود بدهد در این روش مراجع نامی برای قصه خود انتخاب می کند بدین وسیله شخص خود را از قصه جدا می کند و به گفته ی فریدمن و کامز،این نامگذاری روشی برای ارزیابی مشکل و ایجاد نگرشی متفاوت نسبت به آن است ،برخی روایت ها قدرت ماندگاری بیشتری نسبت به سایرین دارند،به ویژه اگر به وسیله عقاید فرهنگی قوی حمایت شوند و به راحتی نیز ساخت شکنی نمی شوند.برای ساختن داستانی تازه به کلمات جدید،تصورات جدید،ومعانی جدید نیاز داریم.

۰ نظر

زوج درمانی سینمابنیاد با نگاهی به درمان روایتی

 

زوج درمانی (couple therapy)

برگرفته ازکتاب زوج درمانی سینما بنیاد

                                                                                         (آفریدون وهمکاران 1394)


زوج درمانی سینمابنیاد با نگاهی به درمان روایتی

روایت درمانی یکی از رویکردهای پست مدرن در زمینه خانواده درمانی می باشد که مخالف این فرض علوم مدرن است که یک حقیقت ثابت وجود دارد و دانشمندان می توانند آن را به طور عینی کشف کنند.در تفکر پست مدرن،زبان و استفاده از آن در قصه ها،معنی به وجود می آورد.به اندازه قصه هایی که افراد نقل میکنند،معنی وجود دارد و هریک از این قصه ها برای کسی که آن را نقل می کند،معنی دارد.در این نوع درمان داستان زندگی ورق می‌خورد و سطر به سطر آن مورد بازبینی قرار میگیرد و روی دیدگاه منحصر به فرد ذهنی یا قصه ی خودساخته تاکید دارد و زوج درمانی سینمابنیاد از این نظریه روایت درمانگران پیروی می کنیم که قصه ها تجارب ما را شکل می‌دهند،روایت هایی که ما درباره ی شخصیت های موجود در فیلم ها وضع می کنیم و به نمایش می‌گذاریم ، قصه هایی که درباره ی زندگی خودمان نیستند.بلکه آنها همان زندگی مان هستند.این داستان هایی که برای خود می گوییم،تجارب ما را سازمان  دهی میکنند و رفتارمان را شکل می دهند.داستان هایی که برای خود می گوییم بسیار قوی هستند و نشان می دهند چه چیزهایی را به یاد می آوریم و به چه چیزهایی توجه میکنیم و چگونه با آینده روبرو میشویم در زوج درمانی سینما بنیاد ما یاد میگیریم داستان های جدیدی بسازیم.(آفریدون1394)

۱ نظر

10 اصل در انتخاب کلاس‌های تابستانی

10 اصل در انتخاب کلاس‌های تابستانی/ حجم زیاد کلاس‌ها کودک را دلزده و پژمرده می‌کند

پر کردن اوقات فراغت کودکان به ویژه در تابستان یکی از دغدغه‌های اصلی والدین است توصیه می‌شود والدین به جای حجم زیاد کلاس‌های آموزشی و ورزشی شرایطی را جهت شکوفا ساختن استعدادهای کودک فراهم کنند.

خبرگزاری فارس: 10 اصل در انتخاب کلاس‌های تابستانی/ حجم زیاد کلاس‌ها کودک را دلزده و پژمرده می‌کند

امیرمحمد شهسوارانی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، برنامه‌ریزی تابستانی را یکی از دغدغه‌های  والدین در فصل تابستان عنوان کرد و  اظهار داشت: با توجه به تعطیلی مدارس بسیاری از والدین برنامه‌های تابستانی و کلاس‌های متعدد آموزشی و ورزشی را برای فرزندان خود در نظر می‌گیرند تا اوقات فراغت آنها را پر کند.

۰ نظر

ارزیابی کودک cp

ارزیابی کودک cp

 

تفاوت رفلکس و movement

 

-         در مورد رفلکس هر چند بار که تحریک انجام شود کودک پاسخ رفلکسی میدهد مثلا:

 بچه ای که رفلکس rooting را دارد هر چیزی که به گوشه ی دهانش بخورد بر می گردد، هر چند بار که تحریک کنیم جواب می دهد.

 

Sucking به محض تماس هر چیزی ( خوراکی یا غیر خوراکی ) به لبش بخورد شروع به مکیدن می کند.

 

-         در رفلکس grasp  وقتی شی  را می گیرد ول نمی کند و با تماس هر چیزی به کف دستش ،دست را مشت می کند.

 

*رفلکس لاندا : با بالا آوردن سر کودک در حالت معلق پاها ext می شود.

چرا باید کودک معلق باشد؟ برای  اینکه در این پوزیشن دستها و پاها حمایت نشوند و ببینیم که پاها را ext می کند.

کودک را روی توپ cp می گذاریم (prone ) از او می خواهیم سر را بلند کند، ببینیم پاها ext می شود یا نه.

در این رفلکس حرکت پاها مهمتر است.

 

۰ نظر

تغذیه مفید در کودکان سی پی cp

تغذیه مفید در کودکان سی پی cp

در این مطلب سعی می کنیم به یکی از موضوعات مهم برای خانواده های کودکان فلج مغزی که ممکن است در روند توانبخشی مورد توجه آنان باشد پرداخته و انواع غذاهایی که برای کودک  فلج مغزی می تواند مفید باشد معرفی نماییم .

بدین سبب که کودکان فلج مغزی اغلب در کسب وزن مناسب با سن رشدی خود با مشکل روبرو هستند والدین و مراقبین آنها باید با راههایی برای پوشش رژیم غذایی فرزندانشان اشنا باشند.تا جایی که فرزند شما نیازمند جذب و مواد غذای را تحمل می کند از این مواد برای جذب کالری مناسب می بایست استفاده کرد:

۰ نظر

اشکال مختلف سی پی یا فلج مغزی

اشکال مختلف سی پی یا فلج مغزی

سی پی یا فلج مغزی دارای اشکال و انواع مختلفی است که بسته به محل آسیب دیده، نوع و شدت ضایعه تظاهرات بالینی مختلفی را بروز خواهد داد.

طبقه بندی سی پی یا فلج مغزی بر اساس آسیب حرکتی

1.      سی پی یا فلج مغزی اسپاستیک

رایج ترین شکل سی پی یا فلج مغزی نوع اسپاستیک آن می باشد. عموما ممکن تست والدین با واژه اسپاسم آشنا باشند. اسپاسم در واقع به سفتی بیش از حد عضله گفته می شود که منشا عضلانی داشته و عللی چون کمبود کلسیم یا الکترولیت های حیاتی بدن یا خستگی بیش از حد عضلانی دارد. اما واژه دیگری وجود دارد که گهگاه بطور اشتباه بجای اسپاسم مورد استفاده قرار میگیرد و آن اسپاستی سیتی است. اسپاستی سیتی یه معنای سفتی بیش از حد با منشا آسیب سیستم عصبی مرکزی (یعنی مغز و نخاع) بوده که گذرا و آنی می باشدو به طور طولانی مدت و ثابت جود دارد. اگر کودک سی پی یا فلج مغزی ضایعه ای در قشر مغز یا آکسون سلول های عصبی ناحیه حرکتی مغز داشته باشد عضلات وی دچار اسپاستی سیتی شده و به این نوع سی پی یا فلج مغزی اسپاستیک گفته می شود.

اسپاستی سیتی دارای درجات متفاوتی برپحسب میزان و شدت آسیب می باشد در صورتی که یک کودک سی پی یا فلج مغزی به میزان خفیفی اسپاستیک باشد میزان سفتی عضلات و محدودیت حرکتی ناشی از آن بیشتر در انتهاهای اندام ها (مثل مچ و انگشتان) مشاهده میشود و اگر شدید باشد ممکن است کل بدن را درگیر کرده و محدود نماید.

درجه اسپاستی سیتی می تواند در اثر عوامل محیطی مثل دما، صوت و حتی استرس های عاطفی هیجانی تا حدودی تغییر کند که البته این تغییر دایمی و ثابت نمی باشد.

۰ نظر

سی پی

سی پی

مقدمه :

 

فلج مغزی یک اصطلاح چتر مانند است  برای توصیف یک گروه  بیماریهای مزمن که در سالهای اول تولد ظاهر می شود و   ناشی از نقص و  تنزل حرکات که  در طول زمان بهتر نمی گردد بکار می رود . این بیماریها با نقص رشد ویا تخریب حرکات برای کنترل حرکت  در مغز همراه  است .

فلج مغزی به معنای معمولی کلمه یک بیماری به حساب نمیاید. فلج مغزی واگیر نیست، پیشرفت نمی کند و درمانی غیر از توانبخشی  نیز ندارد. با وجود این که اغلب تصور می شودکه این یک شکل حرکتی است که بر اثر آسیبهای مغزی زمان تولد ناشی می شود، اما واقع امر این است که مکانیسم آن خیلی پیچیده تر می باشد. به منظور استفاده های عملی، میتوان فلج مغزی را سندرمی دانست که دارای علایمی از قبیل:

 ناهنجاریهای حرکتی

 ناهنجاریهای روانی

 تشنج

 اختلالهای رفتاری

 ناشی از آسیب مغزی می باشد، دانست. این علائم ممکن است آن قدر خفیف باشد که تشخیصشان با اشکال صورت گیرد و یا آن قدر عمیق باشد که فرد بطور کامل زمین گیر شود.

 

۰ نظر

بیماری سی پی چیست؟

بیماری سی پی چیست؟
سی پی به گروهی از کودکانی اطلاق می شود که دچار تاخیر تکاملی هستند و به دلایل مختلفی دچار آسیب در مغز می شوند.
 
۳ نظر