اثربخشی مشاوره تلفنی فعالیت به این شیوه را درحوزه روانشناسی پررنگ کرده است.

مدیریت مرکزمشاوره انتخاب  مشاوره تلفنی را فرآیندی تعریف می کند که راه کارهای مناسب برای سازگاری افراد با شرایط  استرس زا را فراهم می‌سازد. علاوه بر این چنین شرایط پیچیده زندگی نیاز افراد به دریافت اطلاعات مناسب در زمینه‌های مختلف را موجب می‌شود. از اینرو در مشاوه تلفنی مشاور بصورت تلفنی چنین وظیفه‌ای را بر عهده می‌گیرد،تا به ارائه راهنمایی ، اطلاع رسانی و حل مسائل خانوادگی مبادرت ورزد.

  درمشاوره  تلفنی چه مسائلی مطرح می شود؟

خانم دکترلیلاچهرازی درپاسخ به این سوال فرمودند: بطور کلی تمام زمینه‌هایی که با خانواده و مسائل آن مرتبط هستند به عنوان موضوع قابل طرح در مشاوره تلفنی مطرح هستند، اما به مواردی از موضوعات رایج در این فرآیند اشاره می‌شود:

۱_ازدواج و تشکیل خانواده یا مشاوره قبل ازدواج

هر چند مشاوره قبل از ازدواج عموما اصطلاح کلی‌تری است و زمینه‌های مختلف را در جریان ازدواج در بر می‌گیرد از جمله مشاوره‌های پزشکی و ژنتیکی. اما مشاوره قبل از ازدواج از لحاظ روان شناختی موضوع بسیار مهمی است که امروزه مورد توجه فراوان قرار گرفته است. آشنایی افراد با مشکلاتی که اغلب بعد از ازدواج منجر به پدیده‌های شومی چون طلاق می‌شود، انگیزه افراد را برای انجام مشاوره قبل از ازدواج از لحاظ روان شناختی برانگیخته است.

چنین فرآیندی به جوانانی که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند کمک خواهد کرد، اطلاعات مناسب و کاملتری از ویژیگیهای یکدیگر کسب کنند و تنها به معیارهای ظاهری به عنوان ملاک انتخاب همسر توجه نکنند. در این راستا روانشناسان و مشاوران کمک شایان توجهی در جهت شناسایی افرادی که ازدواج آنها با یکدیگر اغلب مشکل آفرین بوده و ازدواجهای ناموفقی را سبب می‌شوند، می‌نمایند.

۲_تربیت فرزندان

مقوله تربیت فرزندان از موضوعات بسیار مهمی است که اغلب مشاوران که درحوزه خدمات مشاوره تلفنی کارمی کنند، مراجعین زیادی در این زمینه دارند. بطوری که خانواده‌ها با افزایش اطلاعاتی که در زمینه تربیت مناسب فرزندان و لزوم آن پیدا کرده‌اند و رغبت فزاینده در جهت آموزش راهکارهای مناسب برای تربیت کودکان و نوجوانان خود نشان می‌دهند.
مسئول فنی مرکزمشاوره انتخاب افزود :در این زمینه خدمات تلفنی مشاوران ممکن است درزمینه آموزش و ارائه راهنمایی باشد و یا زمینه حل یک مشکل تربیتی.

۳_شیوه‌های ارتباطی مناسب بین همسران

این مشاورخانواده روابط موجود بین اعضاء خانواده را  در سلامت خانواده و اعضاء آن از جنبه‌های مختلف جسمی ، روانی و اجتماعی را دارای  اهمیت فراوانی می داند. بسیاری از مشکلاتی که بین همسران رخ می‌دهد و گاه آنها را تا مرحله طلاق پیش می‌برد به خدشه بودن روابط بین آنها مربوط است و اگر بررسی دقیقی صورت بگیرد، می‌بینیم که در واقع هیچ مشکل جدی و حادی مطرح نبوده است. در این مقوله مشاور بصورت تلفنی  تلاش می‌کند به همسران بعد از تشکیل خانواده آموزشهای لازم را بدهد، به آنها را در شناخت یکدیگر کمک نماید. همچنین به آنها کمک خواهد کرد شکل مناسبی به روابط خود بدهند، شیوه‌های مناسب ارتباط با یکدیگر بشناسند و از همه مهمتر به تفاوتهای موجود بین زن و مرد که اغلب مشکلات ارتباطی را به بار می‌آورد، آشنا شوند.

۴_بررسی اختلافات خانواده و ارائه راهکارهای مناسب

هر چند وجود برخی مشکلات در اکثر خانواده‌ها به صورت جزئی و خفیف طبیعی به نظر می‌رسد، اما خانواده‌هایی نیز وجود دارند که با مشکلات حادتری روبرو هستند.  بررسی این نوع اختلافات در جریان مشاوره اغلب کمک شایان توجهی به این خانواده‌ها می‌کند.

۵_مشکلات واختلالات روانی درعضوی از خانواده

وجود یک عضو که از لحاظ روانی دارای مشکلاتی است تأثیرات زیادی روی بافت خانواده دارد. این مشکلات چه خفیف باشند مثل یک افسردگی خفیف و چه عمیق باشند، مثل وجود یک فرد اسکیزوفرن یا عقب مانده ذهنی در خانواده قابل توجه هستند. با توجه به اینکه مشکلات اغلب کل اعضاء را می‌تواند به نحوی تحت تاثیر قرار دهد مشاوره لازم به نظر می‌رسد.
خانم دکتر لیلاچهرازی کارکرد مشاوره تلفنی در این حوزه را علاوه بر شناسایی و ارجاع مناسب اختلالات روانی مثل انواع افسردگی ، اضطرابها ، اختلالات شخصیت ،اختلالات روان تنی ، اختلالات جنسی ، اختلالات سوء مصرف مواد ، آموزشهای لازم را برای سایر اعضاء سالم خانواده ارائه می‌کند.

وضعیت فعلی مشاوره تلفنی در ایران

امروزه در کشور ما این فرآیند گسترش فراوانتری نسبت به گذشته پیدا کرده است. مردم اطلاعات بیشتری در زمینه انواع مشکلات پیدا کرده‌اند و به لزوم انجام مشاوره تمایل بیشتری نشان می‌دهند. با افزایش گرایش مردم به انجام مشاوره در زمینه‌های گوناگون ، مراکزی که خدمات تلفنی را ارائه می‌دهند نیز افزایش چشم گیری داشته‌اند.استفاده از خدمات مشاوره تلفنی به علت پایین بودن هزینه ها طرفداران بیشتری پیدا کرده است.
جهت مشاوره تلفنی باخانم دکترلیلاچهرازی و دکتر مصطفی آفریدون میتوانید باشماره 09374071940 تماس حاصل فرمایید

جهت رزرو مشاوره تلفنی با این شماره تماس بگیرید 09374071940