اختلال شخصیت انزواطلب


اختلال شخصیت انزواطلب یک حالت روانی است که با احساسِ شرم و خجالتِ شدید، عدم اعتماد به نفس و خود کوچک بینی، حساسیت نسبت به رَد شدن و یا مورد مخالفت قرار گرفتن، توصیف می شود.

اختلال های شخصیتی به الگوهایِ رفتاریِ بلند مدتی گفته می شوند که باعثِ بروزِ مشکل در کار و روابط فردی می شوند. نزدیک به یک درصد از کل جمعیت دچار اختلال های شخصیتی هستند و میزانِ شیوعِ آن در زنان و مردان یکسان است.

نشانه ها:

برخی از شایع ترین علائم و نشانه هایِ اختلال شخصیت انزواطلب عبارتنداز:

1- براحتی جریحه دار شدن در صورتِ مخالفت و یا انتقاد

2- نداشتنِ دوستانِ صمیمی

3- بی میلی به برقراری ارتباط و اختلات با مردم

4- دوری کردن از فعالیت ها و کارهایی که به مشارکتِ گروهی نیازمندند

5- خجالت کشیدن و ترس از اینکه در جامعه و در حضور دیگران کارِ اشتباهی انجام دهند

6- مشکلات را بیش از حد بزرگ دیدن

7- دوری کردن از روابطی که ممکن است به صمیمیت بیانجامد

8- احساسِ بی کفایتی، عدم جذابیت و ناتوانی در جامعه

علت ها:

علت اختلالِ انزواطلبی نامشخص است. سکست خوردن و مورد مخالفت قرار گرفتن برای افراد مبتلا به این اختلال به حدی دردناک است که این اشخاص ترجیح می دهند تنها بمانند اما خطر رد شدن و یا شکست خوردن را نپذیرند

درمان:

داروهای ضدافسردگی اغلب می توانند ترس و حساسیت نسبت به انتقاد و رد شدن را کاهش دهند. روان درمانی به ویژه شناختی/رفتاری درمانی می تواند مفید باشد. هرچند ترکیبی از دارو درمانی و روان درمانی از هر یک از آنها بطور جداگانه موثرتر است.

ممکن است توانایی برقراری ارتباط در افراد گوشه گیر وجود داشته باشد و این توانایی و مهارت با درمان بهبود و ارتقاء میابد.

اگر این اختلال درمان نشود فرد را از دنیایی که در روابطِ صمیمی و نزدیک وجود دارد محروم می کند و یا فرد کاملا گوشه گیر و منزوی می شود. همچنین این اختلال می تواند مشکلات و اختلال های دیگری همچون مصرف مواد مخدر و افسردگی را سبب شود. بنابراین اگر شما نیز خجالتی هستید و از رد شدن توسط دیگران می ترسید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید

+ نوشته شده در  جمعه ۱۳۹۱/۰۱/۱۱ساعت   توسط سعید  |  4 نظر


اختلال شخصیت جامعه ستیز

Anti Social Personality Disorder ( اختلال شخصیت جامعه ستیز ) شناخته شده ترین اختلال در زمینه اختلال های شخصیتی است .

یک اختلال شخصیتی ، یک حالت ماندگار و مزمنی است که در آن رفتار ، تجارب و چشم انداز فرد نسبت به فرهنگ و تمدن ، به طور محسوسی منحرف می شود .

Anti Social Personality Disorder یک نوع مزمن از بیماری های روانی است که باعث می شود افکار ، شناخت از موقعیت و تعاملات فرد با دیگران غیر عادی و نا معمول شود .

زمانی که شما دچار Anti Social Personality Disorder هستید به طور قابل توجهی نسبت به قوانین و حدود خود بی تفاوت می شوید . در این حالت شما اغلب حقوق دیگران را نادیده گرفته و آنها را نقض می کنید . شما ممکن است دروغ بگویید ، رفتار تجاوزکارانه داشته باشید و به الکل و مواد مخدر روی بیاورید . همچنین ممکن است قادر به انجام وظایف خانوادگی ، کاری ، درسی و غیره نباشید .

Anti Social Personality Disorder به افراد زیر 18 سال تنها زمانی نسبت داده می شود که دارای سوابق و علائم این اختلال از قبل از 15 سالگی باشند .

این اختلال گاها به عنوان Sociopathic personality disorder و یا Psychopathic نیز شناخته می شود . اما تحقیقات نشان می دهد که Anti Social Personality Disorder وPsychopathic دو اختلال متفاوت هستند . اگر به طور ساده بخواهیم Sociopathic personality disorder را تعریف کنیم به افرادی می گوییم که به اصطلاح شدیدا نسبت به دیگران بی وجدان هستند . اما Psychopathic افرادی هستند که کاملا فاقد وجدان هستند .

نشانه های Anti Social Personality Disorder :

1- نادیده گرفتن قوانین و بی احترامی به آنها

2- فریب کاری و دروغگویی

3-سوء استفاده کردن از زیبایی و بذله گویی برای فریفتن دیگران

4- زیر پا گذاشتن حقوق دیگران به طور مداوم

5- تجاوز به کودکان

6- تهدید کردن دیگران

7- رفتار پرخاشگرانه یا بیرحمانه

8- صدمه زدن به دیگران و عدم پشیمانی از این کار

9- رفتار کردن بدون برنامه و فکر قبلی

10- بی قراری

11- ضعف در برقراری رابطه با دیگران یا داشتن رابطه توهین آمیز

12- بی مسئولیتی

این علایم معمولا در سن 20 سالگی به اوج خود می رسد و سپس از شدت آن کاسته می شود . هنوز مشخص نیست که کاهش شدت علائم به علت بالا رفتن سن است یا افزایش آگاهی از جامعه .

اگر هر یک از علائم بالا در شما وجود دارد به پزشک مراجعه کنید . چراکه اگر Anti Social Personality Disorder رها شود و درمان نگردد می تواند مشکلات فراوانی در زندگی به وجود آورد .

دلایل Anti Social Personality Disorder :

دلیل قطعی برای Anti Social Personality Disorder شناخته نشده است . اما به نظر می رسد دو عامل ژنتیکی و محیطی در بروز این اختلال موثر باشند .میزان شیوع Anti Social Personality Disorder در افرادی که پدر یا مادر آنها به این اختلال دچارند ، بیشتر است . همچنین شخصی که فردی جامعه ستیز را الگو قرار می دهد و یا در محیطی جامعه ستیز رشد می کند احتمال اینکه به Anti Social Personality Disorder دچار شود افزایش می یابد . بنابراین عوامل محیطی نیز در بروز این اختلال نقش دارند .

Anti Social Personality Disorder می تواند باعث بروز بیماری ها یا اختلال های زیر شود یا با آنها مرتبط باشد:

1- افسردگی

2- اضطراب

3- تجاوز یا خشونت

4- تمایل به خود کشی

5- تجاوز به کودکان

6- اعتیاد به الکل و مواد مخدر

7- گرایش به قمار بازی

8- زندانی شدن

9- مشکل در برقراری ارتباط با دیگران

10- انزوای اجتماعی

11- بروز مشکل در مدرسه یا محل کار

درمان :

درمان Anti Social Personality Disorder بسیار چالش انگیز است . در حقیقت هیچ درمان ویژه ای برای این اختلال وجود ندارد . از آنجا که Anti Social Personality Disorder یک بیماری مزمن است بنابراین نیاز به درمان طولانی مدت دارد . همچنین شاید لازم باشد دیگر حالت های ناشی از این اختلال را مانند افسردگی ، اضطراب و اختلال های تیروئیدی نیز مورد درمان قرار گیرند .

برای درمان Anti Social Personality Disorder چند گزینه وجود دارد :

1- روان درمانی

2- کسب مهارت های کنترل استرس و خشم

3- دارو درمانی

4- بستری کردن

اینکه کدام گزینه برای بیمار بهتر است بستگی به شدت علائم و موقعیت بیمار دارد.

روان درمانی :

روان درمانی یک روش نیرومند و کارآمد برای درمان جامعه ستیزی است . روان درمانی یک دوره کلی برای درمان یک حالت است که در آن در مورد وضعیت و مسائل مربوط به بیماری ، با بیمار صحبت می شود .

در طول درمان Anti Social Personality Disorder با ابن روش ، شما در مورد حالت ، احساسات ، افکار و رفتار خود آموزش می بینید.

روان درمانی شامل چندین روش می شود :

1- Cognitive Behavioral Therapy :

این روش ترکیبی از Cognitive therapy و Behavioral therapy است که باعث حذف اعتقادات و رفتارهای منفی و نا سالم و جایگزینی آنها با عقاید و رفتارهای سالم و مثبت می شود .

2- Psychodynamic Psychotherapy :

پایه و اساس این نوع درمان روانکاوی است و تمرکز آن روی افزایش آگاهی از افکار و رفتار نا خود آگاه و ایجاد یک بینش جدید است .

3- Psychoeducation :

در این نوع درمان به شما و شاید به خانواده و دوستانتان در مورد بیماری شما و مسائلی مانند کنار آمدن با مشکلات و حل کردن آنها آموزش داده می شود .

مدیریت خشم و استرس :

کج خلقی ، پرخاشگری ، بی حرمتی و خشم بیشترین مشکلات ناشی از Anti Social Personality Disorder هستند . کسب مهارت هایی برای کنار آمدن و کنترل کردن این حالات می تواند به شما قبل از اینکه به خود یا دیگران آسیبی وارد کنید ، کمک کند .

دارو درمانی :

هیچ داروی ویژه ای برای درمان Anti Social Personality Disorder توسط FDA تایید نشده است . اما با این حال چند دسته از داروها می توانند در کاهش علائم موثر باشند .

1- Anti Depressant Medications : داروهای ضد افسردگی در کاهش علائمی مانند افسردگی ، نا امیدی ، خشک و کج خلقی به شما کمک کی کنند .

2- Mood Stabilizing Medications : همان طور که از اسم این داروها مشخص است ، برای ثابت نگه داشتن خلق و خوی بیمار تجویز می شوند .

3- Anti Anxiety Medications : این داروها برای بهبود اضطراب ، بیقراری و بی خوابی موثرند .اما در بعضی موارد باعث رفتار خودسرانه و بدونه فکر می شوند .

4- Anti Psychotic Medications : این داروها برای درمان روان پریشی و در بعضی موارد برای کاهش اضطراب و خشم تجویز می شوند .

مراقبت و بستری :

در بعضی موارد علائم بیماری شما ممکن است تا حدی شدید باشد که نیاز به مراقبت ویژه داشته باشید . معمولا تنها زمانی بیمار را بستری می کنند که قادر به مراقبت از خود نباشد و یا به خود و دیگران آسیب برساند . مراقبت ممکن است به صورت 24 ساعته و در بیمارستان باشد و یا ممکن است بیمار بخشی از روز در بیمارستان بستری باشد و یا شاید مراقبت ها محدود به خانه شود و نیازی به بستری شدن در بیمارستان نباشد 

 

 

https://t.me/entekhab123

مرکز روانشناختی و مشاوره انتخاب

تلفن هماهنگی جهت تعیین وقت قبلی:

0616-638-0922 فرزاد سلحشور

مرکز مشاوره تلفنی