اختلال شخصیت وسواس اجباری



فرد تقریبا در همه جنبه های زندگی به فکر نظم ، ترتیب ، کمالگرایی ،کنترل شخصی و کنترل میان فردی است و در این میان انعطاف پذیری ، باز بودن و صرفه جویی در وقت و انرژی قربانی میشود . این وضعیت قبل از اوایل بزرگسالی شروع شده است . و در شرایط مختلف حضور دارد و 4 مورد یا بیشتر از موارد زیر آن را نشان میدهد:

فرد دائما به فکر جزئیات ،قواعد ، فهرست ها ، نظم ، سازمان یا جدول های زمانی است . تا جایی که هدف اصلی فعالیت مورد نظر فراموش میشود .

کمال گرایی باعث میشود در به پایان رساندن پروژه ها اختلال ایجاد شود (چون استاندارد هایش رعایت نشده اند نمیتواند پروژه ها را کامل کند).

به شدت خود را وقف کار میکند و شدیدا در تلاش است تا عملکرد خوبی در شغلش داشته باشد تا جایی که فعالیت های تفریحی و دوستی های خود را کنار میگذارد .(درصورت مضیقه مالی ،این معیار درنظر گرفته نمیشود).

بیش از حد وجدان کاری دارد ، مته به خشخاش میگذارد و درباره رعایت اخلاق ، اصول یا ارزش ها انعطاف پذیری ندارد ( آداب و رسوم مذهبی جزو این معیار محسوب نمیشود ).

نمیتواند اشیاء کهنه یا بی ارزش را دور بیندازد حتی اگر هیچ ارزش معنوی برایش نداشته باشند .

دوست ندارد قسمتی از کارش را به دیگران بسپارد یا با دیگران همکاری کند ، مگر اینکه کارها را دقیقا همانطور که او میخواهد انجام دهند .

در خرج کردن پول هم برای خود هم برای دیگران خسیس است و اعتقاد دارد که پول را بایدبرای روز مبادا جمع کرد.

در افکار و عقایدش سرسخت است و اصلا حاضر نیست کوتاه بیاید .

 

مشاور و روانشناس : مصطفی آفریدون



 مرکز مشاوره و روانشناسی انتخاب

مشاوره تلفنی برای سراسر کشور

تلفن جهت تعیین وقت

09226380616 { فرزاد سلحشور }

09365058631 { مسعود خلیلی }