اختلال وحشتزدگی (حمله پانیک) چیست؟


* اگر شما هم تا به حال دچار حمله وحشتزدگی شده اید و به طور مداوم نگران هستید که مبادا حمله وحشتزدگی مجددی رخ بدهد و به خاطر این ترس تمام ابعاد زندگیتان مختل شده به شما پیشنهاد می کنم حتما متن زیر را بخوانید.

مینا زنی33 ساله و کارمند بود که اولین حمله وحشتزدگی خود را 6 ماه پس از بهبود پدرش از یک حمله وخیم قلبی تجربه کرد. حمله قلبی پدرش کل خانواده را شوکه کرده بود- زیرا پدر هیچ عامل خطرساز قلبی نداشت وضعیت سلامتی خوبی داشت و مرتب ورزش می کرد. مینا برای کمک به پدرش و اینکه بتواند دوباره سر کار برگردد از کارش و مراقبت از دو فرزندش مایه می گذاشت. اولین باری که مینا دچار حمله وحشتزدگی شد را به عنوان بدترین روز زندگی اش می نامد. مینا آن روز سر کار بود و روز پر استرسی داشت و باید کارهای عقب افتاده ی زیادی را انجام می داد و مسایل زیادی سبب می شد که کارهایش عقب بماند. ناگهان مینا درد شدیدی را در قفسه سینه اش احساس کرد، ضربان قلبش شدید شد، احساس گرما و گرگرفتگی پیدا کرد و احساس کرد هوای کافی به ریه هایش نمی رسد و دستانش می لرزید. او تلاش کرد از سر جایش بلند شود اما ضعف شدیدی در تمام بدنش احساس می کرد. زانوهایش سست شده بود و مجبور بود برای ایستادن به میز تکیه کند. احساس سر گیجه می کرد و کمی سردرگمی داشت. تمام چیزی که به ذهنش می رسید حمله قلبی پدرش بود. آیا او هم دچار همان حمله شده بود؟ آیا این حالت به معنای حمله قلبی بود؟ هر چند علائم مزبور فقط چند دقیقه طول کشیدند اما به نظر می رسید زمان به کندی می گذشت. پس از حمله، نگرانی و دلواپسی مینا بیش از آن بود که بتواند کار کند. در نتیجه مرخصی گرفت و خود را به نزدیکترین اورژانس رساند. پس از آنکه معاینات پزشکی چیزی نشان نداد، پزشک اورژانس نتیجه گرفت که مینا یک حمله وحشتزدگی را تجربه کرده است. از این ماجرا سه سال می گذرد. از آن زمان به بعد زندگی مینا به طور کلی زیر و رو شده است. در حال حاضر او تفریبا همیشه اضطراب دارد. همیشه نگران است که مبادا یک حمله وحشتزدگی دیگر برایش اتفاق بیفتد. مینا که زنی پر انرژی و کارمندی با کفایت بود و از لحاظ اجتماعی فعال بود به دلیل ترس از وقوع حمله وحشتزدگی زندگیش محدود به محل کار و منزل شده است. از سفر به بیرون از شهر امتناع می کند. به مکان های عمومی و شلوغ نمی رود، نمی تواند از اتوبوس و مترو استفاده کند نمی تواند به تنهایی رانندگی کند نمی تواند از آسانسور استفاده کند نمی تواند از روی پل ها عبور کند و از اینکه شب ها تنها بماند می ترسد. او تمام فکر و ذکرش نگرانی درباره حالت های جسمانیش شده است و می ترسد دیوانه شود. تاکنون داروهای مختلفی را امتحان کرده اما تنها دارویی که ظاهرا موثر بوده لورازپام است اما آن هم فقط برای 2 ساعت او را آرام می کند. و در هنگام شب مدام حالت دلشوره عجیبی دارد و از زمانی که خواب شبانه خوبی داشته مدت ها می گذرد. حمید همسر مینا از اینکه می دید مینا به جز برای سر کار رفتن از خانه خارج نمی شود کاسه صبرش لبریز شده و جر و بحث های آنها فقط باعث شده بود افسردگی نیز به مشکلاتش او افزوده شود و از اینکه نمی توانست اضطرابش را شکست دهد دلسرد شود. و سر انجام چند هفته پیش، پس از یک جر و بحث شدید با همسرش این سئوال از ذهنش گذشته بود که آیا اگر به زندگیش خاتمه دهد خانواده اش زندگی بهتری نخواهند داشت؟ و همین باعث شد که تصمیم بگیرد برای حل مشکلش به روانشناس مراجعه نماید. مینا حاضر بود هر چیزی را امتحان کند. در طول سه سال گذشته احساس می کرد ترس از وقوع حملات وحشتزدگی او را به گروگان گرفته است و تنها خواسته او این بود که از این ترس آزاد شود.

حملات وحشتزدگی یا سونامی اضطراب چیست؟

اگر یک حمله وحشتزدگی را تجربه کرده باشید احتمالا هیچ گاه آن را فراموش نمی کنید. شاید وقتی به طور غیر منتظره موجی از اضطراب شدید شما را فرا گرفت فقط کمی عصبی یا کاملا آرام بودید. داشتن حمله وحشتزدگی خود به خودی شبیه آن است که سونامی اضطراب شما را در خود غرق کند. حمله وحشتزدگی طبق تعریف عبارت است از: دوره مشخصی از ترس یا ناراحتی شدید که ناگهانی بروز می کند، ظرف مدت کوتاهی (حداکثر 10 دقیقه) به اوج می رسد و با شماری از حس های جسمانی و افکار ترسناک همراه است. معمولا حملات وحشتزدگی بین 5 تا 20 دقیق طول می کشد. و شامل دست کم 4 مورد از علایم زیر است:

  • تعرق

  • تپش قلب یا افزایش ضربان قلب

  • تنگی نفس

  • لرزش

  • درد یا ناراحتی در ناحیه قفسه سینه

  • احساس خفگی

  • احساس سرگیجه، بی تعادلی، گیجی و منگی یا از حال رفتن

  • حالت تهوع یا ناراحتی در شکم

  • مسخ واقعیت (احساس غیر واقعی بودن اطراف)

  • مسخ شخصیت (احساس جدایی از خود)

  • ترس از دست دادن کنترل یا دیوانه شدن یا مردن

  • احساس کرختی یا مور مور شدن

  • گر گرفتگی یا احساس سرما

 

 

https://t.me/entekhab123

مرکز روانشناختی و مشاوره انتخاب

تلفن هماهنگی جهت تعیین وقت قبلی:

0616-638-0922 فرزاد سلحشور

مرکز مشاوره تلفنی