زدواج آگاهانه  

{ اهمیت و ضرورت مشاوره و آموزش  قبل از ازدواج }


مقدمه  ازدواج یکی از با ارزش ترین و مقدس ترین وقایع زندگی افراد است که نه تنها مورد پذیرش تمام اقوام و ملل مختلف و فرهنگ ها در جهان، بلکه مورد تأکید تمامی ادیان الهی نیز واقع شده است  دردین مقدس اسلام

 نیز ازدواج به عنوان یکی از ارکان دین و حافظ نیمی از آن معرفـی شـده است.ازدواج و تشـکیل

خانواده برای همه انسان ها یک نیاز طبیعی است که از فطرت و آفرینش ویژه آنان سرچشمه می گیرد.

مشاوره قبل از ازدواج مشاوره یک فرایند کمک کننده است که در آن مشاور نهایت سعی

خود را خواهد کرد تا با ایجاد توانایی در فرد متقاضی وی را به گرفتن بهترین تصمیم قادر سازد.

در مشاوره قبل از ازدواج اطلاعات صحیح و کاملی به منظور ارتقای آگاهی زوج های جوان در اختیار قرار

 آنان قرار گرفته و به آنان کمک می کنند تا در باره باروری، و راه های جلوگیری از حاملگی تصمیم آگاهانه و آزادانه بگیرند.

انواع مشاوره ازدواج توجه به روند ازدواج نشان می دهد که هر یک از مراحل آن به مشاوره مخصوص آن مرحله نیاز دارد. مراحل مشاوره ازدواج عبارتنداز:1- مشاوره قبل از ازدواج:هدف اصلی مشاوره در این مرحله، کمک به افراد جهت انتخاب زوج مناسب 2- مشاوره حین ازدواج:هدف از مشاوره در این مرحله، تحکیم پایه های زندگی مشترک است. شناخت زوج ها از یکدیگر، به دست آوردن اطلاعات در باره روانشناسی زن و مرد، چگونگی رفتار صحیح آنها با یکدیگر و جلوگیری از بروز اختلاف نظرها. 3- مشاوره بعد از ازدواج:زوج ها در این مرحله، یعنی شروع زندگی مشترک؛ مسایل فرهنگی، عقیدتی، اجتماعی و سن  مورد قبول

یکدیگر را عملا تجربه می کنند و ممکن است قادر به حل پاره ای از تعارض ها و اختلافات

 نباشند، بنابراین مشاوره از بروز اختلافات مفید خواهد بود.


اهمیت مشاوره قبل از ازدواج درمشاوره قبل از ازدواج عوامل متعددی باید، مورد شناسایی قرار گیرند که برخی از این عوامل عبارتنداز: میزان جاذبه، همانندی فرهنگی، هماهنگی در منش و شخصیت، همانندی در هوش و تحصیلات و... که هر اندازه این همانندی و هماهنگی بیشتر باشد، سلامت آن ازدواج بیشتر خواهد بود.مشاوره قبل از ازواج ابتدا در زمینه مسایل پزشکی، مسأله گروه های خونی و ژنتیکی آغاز شد و امروزه کم کم در زمینه مسایل شخصیتی و روانی و روابط نیز در حال شکل گیری و کاربرد است. کارکردهای مشاوره قبل از ازدواج بسیارمهم هستند که در ذیل به آنها می پردازیم

1-.بررسی ملاک ازدواج سالم در مشاوره قبل از ازدواج مشاوره قبل از ازدواج در اولویت اول به روشن ساختن ملاک هایی می پردازد که برای داشتن یک انتخاب مناسب در ازدواج ضروری هستند. توجه نکردن به تعیین چنین ملاک هایی و ارزش گذاری و اولویت بندی نامناسب آنها اغلب موجب ناکامی های بعدی می شوند

2- بررسی آمادگی دو طرف برای ازدواجسن ازدواج عاملی مهمی است که می تواند رضایت از زندگی مشترک را تحت تأثیر قرار دهد. هر جند این عامل به تنهایی نمی تواند تعیین کننده باشد، اما عامل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. چرا که افراد مختلف درسنین متفاوت به پختگی و آمادگی لازم برای ازدواج می رسند.یک فرد 25 ساله ممکن است. از پختگی و رشد و تکامل روانی، اجتماعی و عاطفی برخوردار باشد در حالی که فرد دیگری در سن 35 سالگی چنین آمادگی را نداشته باشد.


3- بررسی تطابق و تناسب شخصیتی زوج ها در ازدواج ویژگی های شخصیتی بسیار متنوع و متعدد هستند، اما برخی از آنها اثر بیشتری بر رضایت از زندگی مشترک دارند. از ویژگی های مهم شخصیتی که تأثیر قابل توجه در این زمینه دارند، می توان به درون گرایی و برون گرایی اشاره کرد. افراد دروگرا تمایل زیادی به گذاراندن اوقات خود به تنهایی دارند، در حالی که برای افراد برون گرا تحمل چنین شرایطی بسیار سخت و آزار دهنده است. افراد درون گرا سرگرمی هایی چون مطالعه و... دارند در حالی که افراد برون گرا در شرایط جمعی و سرگرم کننده لذت می برند، مثل بازی های دسته جمعی. بنابراین ازدواج فرد درون گرا با فرد درون گرا می تواند موفق آمیزتر باشد تا ازدواج فرد دردون گرا بافردی برون گرا. 

آزمایش های قبل از ازدواج برای کسب اطمینان از سلامت زوج ها انجام آزمایش های زیر، قبل از ازدواج ضروری است.تشخیص مبتلایان به سیفلیس:بیماری های مقاربتی که در زمان تماس جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند را می توان قبل از ازدواج و یا قبل از بارداری به وسیله معاینه ها و آزمایش های اختصاصی تشخیص داد. برخی از این بیماری ها عبارتند از : سوزاک،سیفلیس، کلامیدیا، ایدز و زگیل تناسلی، با تشخیص این گونه بیماری ها می توان از ابتلای فرد دیگر( همسر) و احتمالاً ابتلای به جنین به بیماری پیشگیری کرد. تشخیص مبتلایان به تالاسمی  فقط از طریق انجام آزمایش خون می توان مشخص کرد که فردی دارای ژن تالاسمی است. 

چگونگی انتقال ژن تالاسمی اگر هم زن و هم مرد به صورت پنهان دچار این عارضه باشند، در این صورت خطر جدی برای ابتلای فرزندان شان و جود دارد. پیش از ازدواج با یک آزمایش ساده خون می توان به وجود بیماری پی برد. اگر قبل از ازدواج های فامیلی و یا در سایر ازدواج ها آزمایش خونی از دختر و پسر انجام گیرد، در صورت مبتلا بودن آنها، می توان به موضوع پی برد. لذا همه داوطلبان ازدواج قبل از عقد، حتماً آزمایش خون را جهت کشف تالاسمی انجام می دهند و در صورت مبتلا بودن هر دو زوج، از ازدواج حتی الامکان صرف نظر می کنند چراکه حاصل این ازدواج ممکن است، کودکی مبتلا به تالاسمی ماژور باشد.

مشاوره ژنتیک و ازدواج های فامیلی از اصلی ترین اهداف مشاوره ژنتیک، مشخص کردن خطر وقوع یا تکرار یک بیماری ارثی در هر حاملگی است.تمام افرادی که هر یک از موارد زیر را خود یا اجداد خود دارا هستند، قبل از تصمیم به ازدواج یا قبل از بچه دار شدن یا در حین حاملگی و یا بعد از زایمان، باید تحت مشاوره ژنتیک قرار گیرند.

نتیجه گیری ازدواجمهم ترین اتفاق در زندگی است که با اراده و انتخاب فرد همراه است. نظر به اهمیت ازدواج تشکیل خانواده و تأثیر آن در تداوم و استحکام خانواده و تربیت فرزندان و داشتن زندگی سالم توأم با رضایت، خوشبختی و احساس موفقیت ضرورت دارد. دختران و پسران در آستانه ازدواج از خدمات مراکز مشاوره بهرمند شوند.

پیشنهاداتجوانان عزیزی که ر آستانه شروع یک زندگی مشترک هستند، بهتر است از همین ابتدای سر نوشت خود را به دست قضا و قدر نسپارند و برای ابعاد مختلف زندگی، از نظر اقتصادی، اجتماعی، تحصیلی، اخلاقی، تعداد فرزندان، و نحوه تربیت و وظیفه پدر و مادری خود در آینده برنامه ریزی مناسب کنند تا به یاری خداوند متعال سعادتمند شوند.