انواع پیمان شکنی(رابطه فرازناشویی) در رابطه زناشویی:

پیتمن، با بهره گیری از تجارب بالینی خود، چهار نوع از پیمان شکنی زناشویی را معرفی می کند که عبارتند از:

الف) خیانت اتفاقی: تلاش برنامه ریزی نشده ای که مبتنی بر رابطه عاشقانه نیست. این نوع از پیمان شکنی، در هنگام تنهایی، مسافرت، وجود مشکل در خانه، در دسترس نبودن همسر به دلایل پزشکی، دوری، حاملگی و ... رخ می دهد. برخی از روابط نامشروع، لزوما نتیجه یک ازدواج بد نیستند بلکه بر اساس اظهارات مایکل وینر – دیویس(1992) آنها نتیجه یک قضاوت بد هستند. برخی از این روابط نامشروع نیز، یک شبه و همراه با مصرف زیاد مشروب، اتفاق می افتند که به موازات آن، اعتماد تخریب شده و رابطه اولیه می تواند به مرز از هم گسیختگی برسد.

ب) زن باره – مرد باره: این حالت، شکلی از روابط نامشروع است که به عنوان دروازه ورود به عرصه خیانت تلقی می شود و چیزی شبیه به یک سرگرمی است. بر طبق اظهارات پیتمن، مردان زن باره، از اینکه در کنترل زن باشند، گریزانند. این یک رفتار فرانرینگی است که در آن، همه روابط موجود با زنان، به عنوان رابطه ای بالقوه جنسی تلقی می شود و همه روابط موجود با مردان، به عنوان رابطه ای رقابتی تعریف می گردد. زنان مردباره، ممکن است به دنبال یک مرد کامل باشند. هر دو گروه، با مقداری خطر زندگی می کنند. این روابط نامشروع خطرناک، خیلی مهیج هستند زیرا آنها، ماهیتا به صورت مخفیانه و پنهانی دنبال می شوند.

ج) پیمان شکنی مبتنی بر یک رابطه رمانتیک: این نوع از پیمان شکنی، با عاشق شدن همراه است. پیتمن ادعا می کند که رمانتیک ها، پیمان شکنی های مبتنی بر رابطه رمانتیک را به اجرا می گذارند. چنین پیمان شکنی هایی، با انفجار به پایان می رسند و به میزان زیادی، به افراد درگیر در آن، آسیب وارد می کنند.

د) رابطه نامشروع قراردادی: این نوع از پیمان شکنی، در شرایطی اتفاق می افتد که هر دو همسر، به صورت آشکارا یا مخفیانه، با یکدیگر توافق کرده اند که هر کدام، روابط فرازناشویی داشته باشند. این عمل در واقع، راهی است برای ایجاد فاصله در رابطه و در عین حال، حفظ برخی مصلحت ها(فرزندان، رودربایستی با بزرگترهای خانواده و ...).

منبع:
مشاوره و درمان مسائل زن و شوهری. لانگ و یانگ.