با تاثیرات طلاق بجنگید

با تاثیرات طلاق بجنگید

با تاثیرات طلاق بجنگید

طلاق چه تاثیری بر سلامتی می گذارد؟ باید با این تاثیرات روانی و جسمانی چه کرد؟

هیچ یک از افراد طلاق را شبیه به هم تجربه نمی کنند اما اغلب آن ها عقیده دارند که هم از لحاظ جسمانی و هم روانی، موقعیتی بسیار دردناک و مشکل است. تحقیقات نشان می دهد که طلاق می تواند عوارض شدیدی بر شما داشته باشد؛ از خواب گرفته تا قلب شما (تعجبی هم ندارد). آشنا شدن با موقعیت های زیر به شما کمک می کند تا سلامت خود را تحت کنترل بگیرید و اقدامات لازم را جهت پیشگیری و یا جلوگیری از تشدید آن ها انجام دهید…

•    تغییر، راه مبارزه با اضطراب

به طور معمول، پس از طلاق، سطح اضطراب سر به فلک می کشد. دیگر همدمی در این دنیای بیکران ندارید و آینده ای که برای خود ترسیم کرده بودید، دیگر وجود ندارد. علاوه بر این، تردید بسیاری دارید که منجر به احساس ناامنی می شود. بسته به شرایط، شاید مجبور شوید که بلافاصله تغییر مکان دهید، شغل جدیدی پیدا کنید و با شرایط مالی جدید کنار بیایید. احتمالاً باید مدرسه فرزندان تان را تغییر دهید و به قرار ملاقات هایی با همسر سابق تان عادت کنید تا فرزندان خود را ببیند.

•    سوء تغذیه را کنترل کنید

افزایش یا کاهش مقدار زیادی از وزن هم مورد دیگری است که ممکن است هنگام طلاق و یا بعد از آن، تجربه اش کنید. بعضی از افراد به سمت خوراکی ها تمایل پیدا می کنند چون دونات و مرغ سوخاری موقتاً حالشان را بهتر می کند. طلاق برای بعضی دیگر هم تاثیری مخالف این دارد. بعضی از افراد هنگام طلاق گرفتن وزن زیادی از دست می دهند. آن ها دیگر اشتها و میلی برای غذا خوردن ندارند. چون غذا خوردن هنگام پریشانی مشکل است. این مشکل را می توان رژیم غم نامید.

•    سندروم متابولیک را جدی بگیرید

سندروم متابولیک زمانی اتفاق می افتد که چند مشکل خطرناک، همزمان وجود داشته باشند؛ از جمله فشار خون بالا، چربی خون بالا، چربی اضافی شکم و کلسترول بالا، که خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت را افزایش می دهد. بر اساس مطالعه ای که در Archives of Internal Medicine  منتشر شد، مشخص شد که احتمال ابتلا به سندروم متابولیک در زنانی که طلاق گرفته اند (همچنین زنان بیوه و یا آن هایی که زندگی زناشویی خوبی ندارند)، بیشتر از زنانی است که از زندگی زناشویی خود رضایت دارند.

•    مراجعه به درمانگر برای افسردگی  


با تاثیرات طلاق بجنگید

وقتی ازدواج خاتمه می یابد، بسیاری از افراد احساس شکست می کنند. برای مثال، اگر همسرتان به شما خیانت کرده باشد، دانستن آن باعث احساس ناامیدی می شود و اعتماد به نفس تان را از بین می برد. این زمان، زمانی حیاتی برای مراجعه به  یک درمانگر خوب است. از یک جهت به شما کمک می کند از سوی کسی که از شرایط فاصله احساسی دارد، حمایت شوید و از سوی دیگر متوجه شوید که چرا درگیر این رابطه شده اید و پس از این، از موقعیت های مشابه آن پیشگیری کنید. انجام این کار موقعیتی طلایی را برایتان فراهم میکند تا فصل بعدی از زندگی خود را روشن تر ترسیم کنید.

•    مراقب قلب تان باشید

 بر اساس مطالعه ای که در نشریه Journal of Marriage and Family  منتشر شد، زنان و مردان میانسال پس از طلاق گرفتن، بیشتر از همسالان خود که زندگی زناشویی خوبی دارند، دچار بیماری های قلبی عروقی می شوند. همچنین مشخص شد که احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در زنان میانسالی که طلاق گرفته اند، در مقایسه با مردان میانسالی که طلاق گرفته اند، بیشتر است. چرا این شرایط در زنان بدتر است؟ تحقیقات نشان می دهد که استرس ناشی از طلاق گرفتن می تواند منجر به سطوح التهاب بیشتری در زنان شود و این سطوح برای مدتی ثابت می مانند . قسمتی از دلیل آن هم می تواند این باشد که دوره پس از طلاق بسیار استرس زا است. معمولا ضربات بزرگتری از لحاظ مالی به زنان وارد می شود و آن ها نسبت به مردان مدت طولانی تری مجرد می مانند.

•    بیشتر معتاد نشوید


با تاثیرات طلاق بجنگید

پس از طلاق، احتمالاً وابستگی بیشتری به سیگار، الکل و یا برخی داروها پیدا می کنید تا با احساس تنهایی، اضطراب یا افسردگی کنار بیایید. یک بررسی در سال ۲۰۱۲ نشان داد که سوء مصرف مواد در مردانی که طلاق گرفته اند بیشتر است، همچنین میزان افسردگی، عدم حمایت اجتماعی و مرگ و میر بین این مردان در مقایسه با مردان متاهل، بیشتر بود. استرس ناشی از طلاق، تنها در مقایسه با استرس ناشی از از دست دادن همسر در رتبه ی بعدی قرار می گیرد و مردان اغلب تاثیر چشمگیر طلاق بر آن ها را نادیده می گیرند.

•    به آرامش خواب بازگردید

بی خوابی و همچنین کابوس، بین افرادی که طلاق می گیرند بسیار شایع است. به این معنی که بسیاری از آن ها برای خوابیدن وخواب ماندن مشکل دارند. براساس اطلاعات بنیاد خواب آمریکا، بی خوابی بین افراد مبتلا به افسردگی بسیار شایع است بنابراین، افسردگی مرتبط با طلاق یکی از علل زمینه ای مشکلات خواب است.

بعد از طلاق به به آغوش زندگی برگردید

بسیاری از پیامدهای طلاق به هم مرتبط اند. به عنوان مثال، اگر احساس افسردگی می کنید و خوب نمی خوابید، نمی توانید خوب غذا بخورید و مرتب ورزش کنید. و این عادات ناسالم، می تواند منجر به مشکلات و بیماری های جدی شود. مطالعه ای که در Journal of Health and Social منتشر شد، نشان داد احتمال ابتلا به بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی، دیابت و سرطان بین افرادی که طلاق گرفته اند یا همسرشان فوت کرده است، ۲۰% بیشتر است. همچنین آن ها ۲۳% بیشتر دچار محدودیت های حرکتی از جمله ناتوانی در بالارفتن از پله ها می شوند.


با تاثیرات طلاق بجنگید