با توجه‌آگاهی استرس خود را مدیریت کنید.(لیلاچهرازی)

ما به‌عنوان والدین بسیاری از مواقع زندگی خود را در مسیری پر از برنامه‌ریزی و سطح ثابتی از استرس به‌پیش می‌بریم و درنتیجه به‌ندرت به بهترین شکل با کودکان خود تعامل می‌کنیم. اگر با تمرین توجه‌آگاهی ارتباط بین ذهن و بدن قوی‌تر بشود آنگاه می‌توان فعالانه استرس یا عدم تعادل را در ذهن/بدن ردگیری و ملاحظه کرد. ما این‌گونه می‌توانیم از وضعیت استرس و واکنش نشان دادن به‌صورت عادتی به وضعیت پاسخ آگاهانه به رویدادهای درونی و بیرونی وارد بشویم. برای شروع این کار می‌توانید تمرین ساده‌ای انجام بدهید:

قدم اول: هر وقت که مشاهده کردید استرس دارید خیلی ساده مکث کنید و از ذهن و بدن خود آگاه شوید.

قدم دوم: نفس بکشید. از نفس کشیدن خود آگاه بشوید و حس نفس کشیدن را در تمام بدن خود احساس کنید. همچنین مشاهده کنید که ذهن شما چطور کم‌کم روشن می‌شود. با آگاهی نفس کشیدن درواقع سیستم قلبی عروقی بدن را متعادل می‌کند و درعین‌حال مراکز ”هشدار“ مغز را آرام کرده و به شما اجازه می‌دهد که با آگاهی و روشنی بیشتری اطلاعات درونی و بیرون را دریافت کرده و به آن‌ها پاسخ بدهید. وقتی ما استرس داریم متأسفانه نمی‌توانیم خوب و دقیق فکر کنیم و موقعیت را به درستی بفهمیم.

قدم سوم: مشاهده کنید. مشاهده کنید که تنفس چطور به‌طور طبیعی تعادل را به سیستم‌های بدن برمی‌گرداند. این تعادل را احساس کنید. همچنین به اطراف نگاه کنید. ببینید که در این لحظه واقعاً چه اتفاقی می‌افتد؟

قدم چهارم: به‌پیش بروید. اکنون‌که وارد وضعیت پاسخ‌دهی هوشیارانه شده‌اید اقدامی بکنید که ماهرانه‌تر است و با موقعیت پیش روی شما بهترین سازگاری را دارد.