بررسی روانشناختی شخصیت نقی معمولی در سریال پایتخت 6 توسط مبتکر سبک فیلم درمانی دکتر مصطفی آفریدون

📌نمایشِ اختلال های رشد درسریال پایتخت

🔺پایتخت فصل به فصل درحال زیر ورو کردن لایه های مختلف  شخصیت تک تک کاراکترهایش است. و چون بخش ها وسطح های آسیب دیده روانمان را به تصویرمیکشدچرخه ای  تکراری را برایمان می آفریند که چندبار دیدنش هم، کافی نیست.شایداین جمله را زیادشنیده باشید"نه تنها هرقسمتش راسر ساعت میبینم بازپخشش را هم تماشامیکنم" مانه تنهاسریال پایتخت،بلکه تمام سریال هایی را که درلایه لایه ی شخصیتمان نفوذمی کنندرا دوست داریم.

_________________________________

💫نیمی ازشخصیت نقی در یقه ی تنگ شده اش خفه شده است.
________________________________

🔺در سریال پایتخت فرایندی از تغییروتحولات رشدی یک خانواده به نمایش درآمد که بیشتر از هرچه  گیر وگرفتاری واختلال در رشد را برایمان نمایش داد
.برایم جالب آمدکه این اختلال در رشد را باتوجه به شخصیت تک تک اعضای سریال پایتخت به تحریر درآورم تابتوانیم خانواده را درسریال پایتخت ترسیم کنیم.

🔺اصطلاح اختلال‌های رشد واژه ایست که بیشترین کاربرد را درادبیات" فردریک پرلز" بنیانگذار گشتالت درمانی دارد.بنیانگذاری که تحت تاثیر نمایش درمانی وکارهای مورنو بزرگ بوده است.

🔺پرلز حدود۵۰سال پیش،باتقسیم کردن روان انسان به پنج لایه؛وبرسی لایه به لایه آن اقدام به آسیب‌شناسی روانی افرادمیکرد.
 
🔺دراینجا باکمک نقش های موجود در سریال پایتخت اقدام به شناخت وتوصیف لایه های مختلف شخصیت می کنیم:

 نمایش "لایه جعلی" در نقش (نقی معمولی)، نمایش "لایه هراس یا فوبیک" درنقش بازیگران خانم سریال( هماسعادت )و (فهیمه فریبا) ،نمایش "لایه بن‌بست" درنقش (ارسطو عامل)، نمایش "لایه فروشکستنی یادرون پاشی" درنقش (رحمت) و نمایش "لایه انفجاری" درنقش های( بهتاش وبهبود فریبا.)
_________________________________

توضیح اینکه:افراداین لایه هاراتجربه می کنند همانطور که هرکاراکتر درفصل های پیشین این سریال لایه های فوق را تجربه کرده اند. مثلا درپایتخت۵ نقی معمولی در"لایه انفجاری" قرارداشت،به همین گونه دیگرنقش هالایه های دیگر را تجربه کرده اند
_________________________________

🔺نقی مُدام نقش بازی میکند و طوری رفتار می‌کند که انگار آدم‌ کله‌گنده‌ای هست،زمانِ تصمیم گیری های پراسترس؛ همارا عقل کل میداند و نقشی راایفا میکند که انگارنادان است،با لانچیکو و پنجه بوکس و یک فندک تفنگی نقشی رابه نمایش میگذارد انگار که نیروی امنیتی است. هنگام صحبت درجمع که میشود از روابطش وخاطراتش وگفتمانهایش میگوید ؛انگار که از سران حکومتی ست؛
_________________________________

پرلز داستان پردازی ها ونقش بازی کردن هایی با محوریت «انگار که» را اساس وپایه یک زندگی جعلی می داند و آن را مصیبتی می‌داند برای گریختن از آن‌چه که واقعاً هستیم.وبراین باوراست که این کار مانع ازاین  میشودتاشکوفا شویم.
_________________________________

🔺زندگی نقی درپایتخت ۶ را که پیگیر می شویم گویی باهدفمندی خاصی دنبال مفهومی نو از زندگی می گردد اما چه مفهومی؟ما هم چون خود او وامانده ایم.

🔺او در زندگی اش گیر کرده است نمی‌خواهد آنچه هست باشد. می‌خواهد چیز دیگری باشد بقول بهتاش انگار دوره اش تمامشده است.

 🔺اتفاقات افتاده باب میل ش نیست ؛به ویژه اینکه ممکن است بهبود با رسانه ای شدن و به کمک احسان علیخانی جایگاه اورا بگیرد.از موقعیتی که در آن قراردارد خوشنود نیست. براین باور است که اگر درجایگاه دیگری بود و می‌توانست تأیید بیشتری از اطرفیان بگیرد، ومحبت بیشتری دریافت کند وشاید تاییدطلبی اش را ارضا کند.

🔺 نقی درسریال پایتخت۶ شخصیتی ازخود بناکرده است  که به‌جای خود اصیل ش نیش عنکبوت (جای مُهردرصورتش)برایش به وجود آورده است، این زندگی جعلی؛ باانکارِ خود اصیلش باعث شده است طوری عمل کند که انگار ذاتاً پرهیزگار و متدین است.
_________________________________

در "لایه ی جعلی" ما سعی می‌کنیم خصوصیاتی را به وجود آوریم که جامعه‌ی ما برای تأیید شدن درخواست می‌کند.
_________________________________

📌نیمی ازشخصیت نقی در یقه ی تنگ شده اش خفه شده است.

🔺 طی کردن فرایندی معمولی مشابه با نقی،عاملی می شودتا ما شخصیت جعلی خود را به وجود آوریم

پرلز اصطلاح جعلی رابه کار می برد به خاطر این‌که چنین شخصیت سازی ای در بهترین حالت فقط نیمی ازآنچه که هست را نشان می‌دهد.
_________________________________

اگر برای شما هم این مساله پررنگ شده که دربین تمامی کاراکترهای سریال پایتخت شخصیت نقی بیشترین شباهت را به ماایرانی ها دارد علتش این است که اکثریت مردم جامعه ی ما در این لایه زندگی میکنند.
_________________________________

🔺اگرشما هم گمان میکنید همانند نقی معمولا ناچارهستید نقاب های گوناگونی را درمحیط های مختلف به چهره بزنید. درهمان لایه ای ازآسیب روانی گیرافتاده اید که نقی اسیرشده است؛ نقی استندبای حاجی است وچشمش به مجلسی آدم است،شمانگاهتان به کجاخیره شده است؟

    ادامه دارد......

#آفریدون_فروردین_۹۹
#مصطفی_آفریدون
#مرکز_روانشناسی_مشاوره_انتخاب_
#فیلم_درمانی
#خانواده_درمانی
#سریال_پایتخت

جهت رزرو مشاوره تلفنی و حضوری با این شماره تماس بگیرید 09374071940