__________بیماران آزرده از عشق________

برسی عشق در پایتخت 6 توسط دکتر مصطفی آفریدون مبتکر سبک فیلم درمانی ایران

« انسان بیشتر دلباخته ی اشتیاق خویش است تا آنچه اشتیاقش را بر انگیخته است»

اروین یالوم در فرایندمشاوره اش باافرادی که خود را زخم خورده عشق میدانند،و او آنان را بیماران آزرده ازعشق می نامد،بیان می کندهرچه بیشتردراین زمینه کارمیکنم جمله ی نیچه برایم پررنگ تر و ارزشمند ترمیشود..‌...‌.
 « انسان بیشتر دلباخته ی اشتیاق خویش است تا آنچه اشتیاقش را بر انگیخته است»

________________________________
نقی درنقشِ یک فیلم درمانگر:چرا دارید همه چی ر عادی جلوه میدید؟اگه از همه صحنه هاعادی میگذرید،ازسبک عاشقی رحمت عادی نگذرید.ریزِ ریزِ این صحنه هارا تماشاکنیداین سکانس هابرای شماصحنه سازی شده است.
_________________________________

📌هفت  قسمت ازسریال پایتخت (۶)گذشته است. رابطه ی رحمت و فهیمه دراین فصل وارد مرحله‌ی تازه از یک قصه ی عاشقانه شده است، مرحله ای ازعشق که معمولا در ماه­های ابتدایی یک رابطه‌ی عاشقانه‌ اتفاق می‌افتد. شامل مرحله ای (با افکار رویا پردازانه در مورد هدفشان از عشق؛ وروابطشان"ازپدری کردن برای بچه های بهبود تا "لولیدنشان درهم تا بچه به دنیاآمدن" و تمایل شان به سپری کردن ثانیه به ثانیه لحظات شان با همدیگر )میشود.
🔺 بعد از دیدن صحنه ی یک دقیقه ای ازقسمت اول سریال پایتخت(۶ )دراینستاگرام باعلامت🔞که‌ گفتگوی  رحمت با ارسطو رانشان میداد،؛که ازعشقش به فهیمه وهدفش از ازدواج را بیان میکرد توجه مرا به خود جلب کرد.
📌آیارحمت بافهیمه میتواند یک رابطه‌ی عاشقانه‌ی سالم را رقم بزنند؟یا *رابطه درپایتخت هم؛ مثل دیگر مسائل وآسیب های نمایش داده تحت الشعاع میانگین جامعه خواهدبود؟
🔺بایدزمان بگذرد تا رابطه تکامل یابد، تاشاهدکاهش دل دادن وقلوه گرفتن های گاه وبی گاهِ شیفتگی اولیه باشیم.

📌آیا این رابطه می‌تواند در طول سریال به بلوغ برسد؟ تعهدو دوستی شان چه مسیری را طی خواهدکرد؟ رحمت احترام مستحکمی را در رابطه با فرزندان فهیمه خواهد داشت؟ *باتوجه به رابطه نامناسب بابرادرانش که یک خط درمیان "دعوامیگیرد"
📌ماهیت رابطه ی آن ها برچه چیزی استواراست؟رحمت دقیقا جذب کدام جنبه ازتیپ شخصیتی فهیمه شده است؟ چگونه میشود که رحمت شیفته ی خانمی میشود که درباطن برایش احترامی قائل نیست و  وقتی فهیمه را "خانم دکتر" صدا میزنند باتمسخر،او وخانواده اش را *متوهم می خواند؟
📌به کجامیرسدکه برادرانش راپس میزندتا با خانواده ای زندگی کند که رفتار درست ومناسبی با او نداشته اند؟

_________________________________
از خود بی خود شدن رحمت ونشان دادن خود واقعی اش؛ یکی ازتلخ ترین صحنه ی  سریال پایتخت (۶) را به ثبت رساند،بادامِ تلخی که تمام شیرینی های رابطه را ،به کام فهیمه تلخ کرد.
_________________________________

🔺 امکان به واقعیت پیوستن رویاهای رحمت در خصوص ساختن لونه ی عشقش بافهیمه برای همیشه ازبین رفته واو باپریشانی ناباورانه ای چشمش را به روی تمام روزهای عاشقانه ای که طی کرده بود بسته است، و تمایلی هم به حفظ احترام وحرمت روزهای خوب  باهم بودنشان ندارد وبراین باورست که "دیگی که برای او جوش نمی آیدمیخواهد سرسگ درآن بجوشد".
🔺رحمت به سرعت از احترام شدید و عشق فراوان به فهیمه تغییر عقیده می دهد و نفرت و خشم را جایگزین آن می کند و سکانسی از خشونت رحمت دم آرایشگاه و درگیری اش با بهروز؛ و روزبعد پس از  روبروشدن بافهیمه؛ ودوباره تبدیل شدنش به آن عاشق بیچاره؛مشاهده ی چنین رفتاردوگانه ای مخاطب را به یاد کدام اختلالِ شخصیت می اندازد؟روزی فهیمه را با انواع وسایل مارک وتجهیزِ خانه و کارهای هیجانی مختلف به عرش می برد و وقتی بهم می ریزد ؛ریزِخرج کردن هایش را به رخ می کشد تانشان دهد چگونه "دهن فهیمه را سرویس کرده است."این شیوه ی عاشقی،سبک عاشقی درکدام اختلال شخصیت است؟؟
📌رفتارهای رحمت مشابه باکدام تیپ شخصیتی است که اینگونه؛ جدایی و تغییر در برنامه ازدواجش، می تواند واکنش شدید و احساس طردشدن  را در او ایجاد کند؟ماچقدرنسبت به تیپ های شخصیتی آشنایی داریم؟؟چه درصدی از آشنایان وخواستگاران ماتیپ شخصیتی مشابه با رحمت دارند؟؟آیاخانم هایی باچنین تیپ شخصیتی هم وجود دارند؟درخانم ها باعث بروز چه رفتارهایی می شود؟
🔺ما درسریال پایتخت باابعادمختلفی از شخصیت رحمت روبروشدیم که بسیاری ازرفتارهای او مانع ازاین شدتا شناخت درست ومناسبی از سبک عاشقی اوشویم.تیپ عاشقی رحمت بسیارشبیه  افرادی ست که اول آشنایی تصویر خیلی خوبی از خودشان ارائه می دهند که بقیه را جذب می کنند. ماگاهی گمان میکنیم افراد داریِ اختلالِ شخصیت گونه ی خاصی هستند و از نظر ظاهری با بقیه فرق دارند و ریخت وقیافه درست حسابی ندارندودرکاروزندگی شان مانده اند.درصورتی که اینگونه نیست وبرای شناخت آنها باید گذشته آنها رادانست و اطلاعات زیادی از روابطشان  با دیگران و الگوهای رفتاریشان داشت که در آشنایی کوتاه مدت به دست نمی آید.

_________________________________
رحمت دراین فصل سریال پایتخت(۶ )به ما می آموزد به شخصیتِ فردی که به او علاقمند شده ایم توجه کنیم.تااگربه تیپ شخصیتی طرف مقابلمان بخاطرنزدیکی بیش ازحد و از روی دوسداشتن؛ دقت و توجهمان  کم شده به خودمان بیاییم.
_________________________________

💮خالی از لطف نیست تا برای شناخت بیشتر مان از نوع عشق مان در رابطه با دسته بندی *آبراهام مازلو و دو نوع عشقی که مطرح کرده آشناشویم:
1️⃣ عشق مبتنی بر کاستی و نیاز که عشق خودخواهانه ست یا مبتنی بر نیاز  است .تملک گراست .یعنی من عاشق توام چون بی تو نمی تونم .
2️⃣  عشق هستی مدار: عشقی عاری از نیاز و‌خودخواهی که کمترین میزان اضطراب را در خود دارد .مستقل ترن.
کمتر حسود یا نیازمندند،ابراز علاقه در آنها کمتره ولی همزمان بیشتر مشتاقند به طرف مقابل در جهت خودشکوفایی کمک کنند.

_________________________________
درسریال پایتخت هیچ چیز معمولی نیست فقط چون زیاددراطرافمون اتفاق افتاده دیگه برامون عادیه شده؛ شخصیت هادرپایتخت ازآنچه که فکرمیکنیدبه مانزدیکترند.
________________________________
اگر بخواهم برای ملموس شدن هرچه بیشتر این سبک عاشقی آماری ارائه بدهم براساس  DSM-5، نرخ شیوع افرادی که رفتاری زننده تر تلافی جویانه تر و پرخاشگری به مراتب بیشتر ازرحمت درچنین مواقعی از خود نشان میدهندبرآورداولیه باتوجه به جمعیت کشورمان چیزی بیش از2میلیون نفرمیباشد.پس اگررفتار رحمت عادی ومعمولی به نظرتان رسیدکمی تامل کنیدشایدناقل کروناباشید🤨اگرمتن را خواندیدو جای خالی توضیحاتی در خصوص تهدیدکردن وتهمت زدن این جماعت2میلیونی خالی دیدید حق باشماست من صرف نظر کردم ازبیانشان اما شما احتمال این اتفاقات را بدهید.
#ادامه دارد......

#آفریدون_۸فروردین_۹۹

جهت رزرو مشاوره تلفنی و حضوری با این شماره تماس بگیرید 09374071940