مدل اعتقاد بهداشتی (HBM)
(Health Belief Model)
🔸مدل اعتقاد بهداشتی، مدلی روان‌شناختی است که تلاش می‌کند تا رفتارهای بهداشتی را با تکیه بر نگرش‌ها و اعتقادات (باورهای) افراد تبیین و پیش‌بینی کند.
🔸مدل HBM در سال‌های ۱۹۵۰ به‌عنوان بخشی از تلاش‌های روان‌شناسان اجتماعی در «بخش بهداشت عمومی ایالات متحده» (United States Public Health Service) به‌منظور تبیین عدم مشارکت عمومی در عرصه‌ی بهداشتی و برنامه‌های پیشگیری توسعه یافت.
🔸این مدل از آن زمان به بعد با هدف بررسی تغییر کوتاه‌مدت و بلندمدت رفتارهای بهداشتی مورد استفاده قرار گرفت.
🔸مدل اعتقاد بهداشتی، یکی از اولین مدل‌هایی بود که تئوری علوم رفتاری را به مشکلات بهداشتی پیوند زده است و همچنان نیز یکی از شناخته‌شده‌ترین چهارچوب‌های مفهومی در رفتار بهداشتی می‌باشد.
🔸تمرکز توسعه‌دهندگان این مدل بر افزایش استفاده از خدمات پیشگیری می‌باشد، پیش‌فرض این مدل آن است که مردم از عواقب سوءمصرف مواد می‌ترسند و کنش‌های بهداشتی آنان متناسب با درجه‌ی ترسی که از عواقب آن دارند، برانگیخته می‌گردد.