به همسرم شک دارم!( ۲)


 

6. از راهکارهای آزاردهنده مانند ترک منزل، تهدید به جدایی، تهدید به افشا، قهر و بی توجهی به همسر بپرهیزید. این رفتارها اگرچه در کوتاه مدت ممکن است کارکرد داشته باشند اما در بلندمدت آثار جبران ناپذیری بر زندگی زناشویی شما برجای خواهند گذاشت. اقدامات آزاردهنده چون نوعا منجر به افشای رفتار همسرتان می شود باعث کاهش اعتبار وی بین دوستان و فامیل می شود. بنابراین دو حالت وجود دارد یا همسر شما واقعا با کسی در ارتباط بوده که این کاهش اعتبار و ضربه ای که به او وارد شده موجبات نزدیکی بیشتر همسرتان به فرد مربوطه به عنوان منبعی برای درد دل و کاهش تنش های روحی روانی می شود. یا اینکه شک شما واقعی نبوده و همسرتان با کسی رابطه ای نداشته است. در این صورت نیز رفتارهای آزاردهنده شما و در نتیجه کاهش اعتبار همسرتان، ممکن است او را به سمت گرایش به فردی خارج از چهارچوب زندگی زناشویی سوق دهد. فردی که به جای کنترل و آزارگری، همسرتان را بدون قضاوت می پذیرد و منبع حمایتی عاطفی و روانی مناسبی برای وی خواهد بود. پس بهتر است خودتان این نقش را برای همسرتان بازی کنید نه فردی دیگر. انتخاب با خودتان است.

7.      اگر احساس کردید در انجام این مراحل به مشاوره نیاز دارید از یک متخصص مجرب و مشاور حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید. جالب است که ما برای درمان بیماری های جسمانی به دنبال ماهرترین پزشک هستیم و از چندین نفر پرس و جو می کنیم تا حاذق ترین پزشک را پیدا کنیم ولی برای مشاوره درباره مهم ترین و خصوصی ترین مشکلات زندگی فردی و خانوادگی کمتر درباره ی مشاور یا  روانشناس مجرب تحقیق می کنیم. طبیعی هست که برخی مشاوران و روانشناسان بی تجربه یا حتی باتجربه، اصول اخلاق حرفه ای را رعایت نکرده و ممکن است از وضعیت هایی نظیر وضعیت شما سوء استفاده کنند و پیشنهاد رابطه و دوستی بدهند. با اینحال کم هم نیستند مشاورین با تجربه ای که دلسوزانه، همدلانه و با رعایت اصول اخلاقی درصدد کمک به شما برای حل مشکل می باشند.

8.      اگر بعد از انجام همه ی این کارها که ممکن است یک ماه تا دوماه زمان ببرد تغییری در رفتار همسر خود مشاهده نکردید، هوشمندانه و به صورت غیر مستقیم شک و گمان خود را به همسرتان منتقل کنید. این راهکار زمانی جواب میدهد که مراحل قبلی را به خوبی پشت سر گذاشته باشید و همسرتان به هیچ عنوان از شک و گمان شما آگاه نیست. به عنوان مثال می توانید به همسرتان بگویید که: « آرش جان دیروز با خانم یکی از همکارهام صحبت می کردیم که وسط صحبتاش شروع کرد به درد دل کردن. می گفت چند وقتی هس که رفتارهای شوهرم تغییر کرده، دیر به خونه میاد، خیلی با موبایلش ور میره و کمتر به من توجه می کنه. می گفت بهش شک کرده و در عین حال بهش اعتماد هم داره اما دوس نداره توی این شک بمونه چون واسش عذاب آوره. من یک چیزایی بهش گفتم اما دوس دارم نظر تو هم بدونم. اگه پیشنهادی داری بگو تا بهش منتقل کنم.» پاسخ های همسرتان خیلی چیزها را برای شما روشن می کند و اگاهی شما را از دلایل تغییر رفتاراو می افزاید.

9.      در نظر داشته باشید همانطور که نباید کسی خارج از خانواده از این موضوع مطلع شود فرزندان شما نیز نباید در جریان این اتفاق، شک ها و گمان ها قرار بگیرند. مطلع شدن آن ها از این موضوع، موجب بروز مشکلات جسمانی و روانشناختی متعددی نظیر اضطراب، افسردگی، کاهش تمرکز، کاهش عزت نفس در بین همسالان، کاهش اشتها، کابوس شبانه، ترس از تنهایی، شب ادراری و غیره شود. همینطور نباید از اثرات بلندمدت آن در دوره های بعدی زندگی آن ها مثل نوجوانی و جوانی غافل بود.

10.  در مراحل بعدی، موضوع را با همسر خود در میان بگذارید. البته با رعایت اصول ارتباط موثر و بیان احساسات و خواسته ها. آرامش داشته باشد. هنگام صحبت تحت فشار هیجانات شدید مثل خشم، عصبانیت و یا درماندگی بیش ازحد نباشید. از قضاوت و پیشداوری قبل از شنیدن صحبتهای همسرتان بپرهیزید. سوال های شما حالت بازجویی نداشته باشد. با همسرتان هنگام سوال کردن و صحبت، همدلانه و از روی محبت و نگرانی درباره آینده زندگی مشترکتان برخورد کنید. سرزنش نکنید. تهدید نکنید. به او برچسب نزنید. فراموش نکنید فرق شما در حال حاضر با یک قاضی این است که به جای حکم دادن و قضاوت باید به دنبال چرایی این رفتار و بررسی عوامل و علل آن باشید.

 

 

https://t.me/entekhab123

مرکز روانشناختی و مشاوره انتخاب

تلفن هماهنگی جهت تعیین وقت قبلی

فرزاد سلحشور     0616-638-0922

مرکز مشاوره تلفنی