به همسرم شک دارم! (۳)


 

11.  گاهی با خودتان خلوت کنید و به بررسی رفتارها و واکنش های خودتان در زندگی مشترک بپردازید. با توجه به اینکه در رابطه زناشویی، تبادل رفتاری صورت می گیرد و شما هم در این رابطه 50 درصد سهیم هستید به دقت رفتارهای خود را بررسی کنید. شاید بخشی از رفتارهای شما در این قضیه نقش دارند. بنابراین هیچگاه یک طرف قاضی نروید و تمام تقصیرها را به گردن یک طرف نیندارید. متاسفانه در اکثر موارد این چنینی، مشاهده می شود که زوجین تنها طرف مقابل را مسبب این مشکل می دانند و حاضر نیستند با توجه به خود و رفتارهای خود مسئولیت و سهم خویش را نیز بپذیرند.

12.  اگر این اقدامات نتیجه نداد و نه تنها اینکه شک شما برطرف نشد بلکه شواهد کافی نیز برای بی وفایی همسرتان به دست آمد، چندین راه پیش پای شماست که باید به کمک مشاور به بررسی مزایا و معایب این راه ها بپردازید. راه اول، تشویق همسرتان به شرکت در فرایند مشاوره برای بررسی بیشتر رابطه زناشویی و علل رفتار بی وفایی و در نهایت ترمیم رابطه می باشد. این راه زمانی باید انتخاب شود که همسر شما به بی وفایی خویش اعتراف کرده و شما هم شواهد کافی برای اثبات آن دارید. و البته هر دو حاضر هستید برای بازگشت اعتماد و اصلاح رابطه، زمان و انرژی صرف کنید.

13.  گاهی بهتر است به شریک زندگی خویش فرصت بازگشت دهید و همه ی پل ها را پشت سر خود خراب نکنید. در نظر داشته باشید که تنها یک عامل نمی تواند موجب بروز چنینی رفتاری شود. عوامل تو در تو و پیچیده ای دست به دست هم می دهند تا فردی به بی وفایی روی آورد. نگاه صفر و یک نداشته باشید. بدانید که در روی زمین هیچ انسان کاملا بد و کاملا خوبی وجود ندارید و همه ی ما آمیخته ای از افکار و رفتارهای خوب و بد هستیم. گاهی باید یاد بگیرید خودتان و همسرتان را ببخشید چراکه ژنتیک، تجربیات دوران کودکی و یادگیری های گذشته در بروز رفتارهای ما خیلی تعیین کننده هستند.

14.  راه دوم پذیرش این رفتار همسرتان می باشد. برخی از افراد با اینکار و روی آوردن به زندگی اخلاقی و توجه بیشتر به خانواده و محیط خانه به زندگی خود ادامه می دهند. هرچند این کار بسیار سخت و دشوار می باشد و بدون داشتن پشتوانه های قوی معنوی و اجتماعی تقریبا غیر ممکن است. بسیاری از مردان بعد از پشت سرگذاشتن بحران های زندگی و تحولات زندگی فردی، شغلی و اجتماعی به شرط اینکه کماکان محیط خانه امن بوده و آماده ی پذیرش وی باشد و فضای زندگی برای آنان تلخ نکنید به آغوش خانواده ی خویش باز می گردند.

15.  راه سوم تصمیم به جدایی و ترک رابطه است. گاهی بعد از طی کردن همه ی مسیرهایی که ذکر شد تصمیم می گیرید از هم جدا شوید. پیشنهاد ما این است که تا زمینه های بروز این رفتار و عوامل آن مورد بررسی عمیق قرار نگرفته است صبر کنید و سپس برای جدایی یا ادامه رابطه تصمیم بگیرد. با توجه به اینکه میزان تاب آوری و تحمل افراد با هم تفاوت دارد گاهی برخی از افراد علیرغم وجود راه های دیگر و موثرتر تنها راه ممکن را جدایی می دانند. در اصطلاح گفته می شود طلاق و جدایی این افراد پخته نیست. چراکه تحت تاثیر هیجانات منفی شدید ناشی از بی وفایی قرار گرفته و بعد عقلانی و منطقی آن کم رنگ است. بنابراین راه سوم را با احتیاط انتخاب کنید. اگر به سهم و مسئولیت خود از بروز این رفتار، توجه نداشته باشید و به طور دقیق علل این رفتار مشخص نشده باشد بعید نیست در ازدواج بعدیتان نیز همین اتفاق مجددا برای شما رخ دهد.

 

 

https://t.me/entekhab123

مرکز روانشناختی و مشاوره انتخاب

تلفن هماهنگی جهت تعیین وقت قبلی

فرزاد سلحشور     0616-638-0922

مرکز مشاوره تلفنی